Vakuumanka Postat 7 mars 2009 Postat 7 mars 2009 Hejsan. Gjorde ett litet fynd pĂ„ secondhand idag, eller jag vet inte om man ska kalla det fynd, men jag blev helt till mig och köpte den direkt. Skulle behöva hjĂ€lp med att koppla ihop stereo förstĂ€rkaren (Se bild) till ljudkortet sĂ„ jag kan spela in genom att anvĂ€nda stereon kopplad till ljudkortet som Ă€r kopplad till datorn. Jag Ă€r dĂ„lig pĂ„ att förklara, men om ni kollar bilderna sĂ„ förstĂ„r ni sĂ€kert. đ
Vakuumanka Postat 7 mars 2009 TrĂ„dstartare Postat 7 mars 2009 Hejsan.Gjorde ett litet fynd pĂ„ secondhand idag, eller jag vet inte om man ska kalla det fynd, men jag blev helt till mig och köpte den direkt. Skulle behöva hjĂ€lp med att koppla ihop stereo förstĂ€rkaren (Se bild) till ljudkortet sĂ„ jag kan spela in genom att anvĂ€nda stereon kopplad till ljudkortet som Ă€r kopplad till datorn. Jag Ă€r dĂ„lig pĂ„ att förklara, men om ni kollar bilderna sĂ„ förstĂ„r ni sĂ€kert. đ
drloop (oregistrerad) Postat 7 mars 2009 Postat 7 mars 2009 1. Du har köpt ett kassettdÀck. 2. Varför skall den in i ljudkortet? Vill du anvÀnda tape och spela in pÄ?
Vakuumanka Postat 7 mars 2009 TrĂ„dstartare Postat 7 mars 2009 1. Du har köpt ett kassettdĂ€ck.2. Varför skall den in i ljudkortet? Vill du anvĂ€nda tape och spela in pĂ„? Jo, det vet jag. Jag tĂ€nkte bara om det fanns nĂ„gon möjlighet att koppla den till ljudkortet, sĂ„ skulle det vara kul att prova. đ
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 7 mars 2009 Postat 7 mars 2009 Det borde vÀl gÄ koppla in din gura eller mic och snabla out frÄn bandaren till ljudkortet lÀgg i ett band tryck pÄ rec pÄ bandaren och testa. SÄ vitt jag vet sÄ ska det vÀl gÄ att lyssna samtidigt som man spelar in pÄ en bandare sÄ det mÄste ju gÄ ut en lineout signal oxÄ. Annars fÄr du vÀl testa hörlursutgÄngen men börja med lÄg volym. Vet inte hur det Àr med strömmar och motstÄnd och sÄnt dÄ sÄ det kanske Àr idé att kolla först sÄ du inte brÀnner nÄt i onödan.
Vakuumanka Postat 7 mars 2009 TrĂ„dstartare Postat 7 mars 2009 Det borde vĂ€l gĂ„ koppla in din gura eller mic och snabla out frĂ„n bandaren till ljudkortet lĂ€gg i ett band tryck pĂ„ rec pĂ„ bandaren och testa. SĂ„ vitt jag vet sĂ„ ska det vĂ€l gĂ„ att lyssna samtidigt som man spelar in pĂ„ en bandare sĂ„ det mĂ„ste ju gĂ„ ut en lineout signal oxĂ„. Annars fĂ„r du vĂ€l testa hörlursutgĂ„ngen men börja med lĂ„g volym. Vet inte hur det Ă€r med strömmar och motstĂ„nd och sĂ„nt dĂ„ sĂ„ det kanske Ă€r idĂ© att kolla först sĂ„ du inte brĂ€nner nĂ„t i onödan. Tack sĂ„ mycket för ditt svar. Jag ska prova och det Ă€r med försiktighet sĂ„ jag inte brĂ€nner nĂ„got, som du sĂ€ger. Jag skickar svar nĂ€r jag har provat. đ
Vakuumanka Postat 7 mars 2009 TrĂ„dstartare Postat 7 mars 2009 Det borde vĂ€l gĂ„ koppla in din gura eller mic och snabla out frĂ„n bandaren till ljudkortet lĂ€gg i ett band tryck pĂ„ rec pĂ„ bandaren och testa. SĂ„ vitt jag vet sĂ„ ska det vĂ€l gĂ„ att lyssna samtidigt som man spelar in pĂ„ en bandare sĂ„ det mĂ„ste ju gĂ„ ut en lineout signal oxĂ„. Annars fĂ„r du vĂ€l testa hörlursutgĂ„ngen men börja med lĂ„g volym. Vet inte hur det Ă€r med strömmar och motstĂ„nd och sĂ„nt dĂ„ sĂ„ det kanske Ă€r idĂ© att kolla först sĂ„ du inte brĂ€nner nĂ„t i onödan. Nu har jag provat och det fungerar hur bra som helst! Blir riktigt varm och knastrigt om ljudet, nĂ„got jag verkligen vill ha dĂ„ jag spela in akustiskt. Nu blir det bara att köpa lite nya sladdar, Tele-XLR och sĂ„ ska det nog bli nĂ„gra sjysta lĂ„tar skrivna đ
everlastingrecords Postat 7 mars 2009 Postat 7 mars 2009 Det hÀr lÄtare riktigt spÀnnande ju! Du tÀnker alltsÄ anvÀnda kasettdÀcket som mixer/preamp?! Vilken rolig idé!! Börjar direkt tÀnka pÄ artisten 1900!!
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 7 mars 2009 Postat 7 mars 2009 Det gick vÀl oxÄ att trycka paus och play pÄ samma gÄng om jag inte minns fel, jag menar sÄ du inte fÄr med eventuellt bandbrus i onödan. Annars Àr det vÀl bara att kolla hur mekanismen funkar sÄ kanske man kan skippa bandet helt och eventuellt stoppa dit nÄt annat istÀllet. Gamla Tandbergare (rullbandspelare) kan det vara lÀge att hÄlla utkik efter oxÄ, dom ska gÄ att anvÀnda till bandeko enligt en artikel i Studio om jag inte minns fel. Givetvis Àven till Preamp och lÄter förmodligen till och med lite bÀttre Àn din kassett bandare. Ligger sÀkert ett gÀng pÄ din gamla skola och skrÀpar i nÄt förrÄd.
Vakuumanka Postat 8 mars 2009 TrĂ„dstartare Postat 8 mars 2009 Det hĂ€r lĂ„tare riktigt spĂ€nnande ju! Du tĂ€nker alltsĂ„ anvĂ€nda kasettdĂ€cket som mixer/preamp?! Vilken rolig idĂ©!! Börjar direkt tĂ€nka pĂ„ artisten 1900!! Absolut! Det Ă€r vad jag tĂ€nker göra. Jag kollade in 1900 och jag kan inget annat sĂ€ga att det lĂ„ter riktigt underbart om hans musik! đ
Vakuumanka Postat 8 mars 2009 TrĂ„dstartare Postat 8 mars 2009 Det gick vĂ€l oxĂ„ att trycka paus och play pĂ„ samma gĂ„ng om jag inte minns fel, jag menar sĂ„ du inte fĂ„r med eventuellt bandbrus i onödan. Annars Ă€r det vĂ€l bara att kolla hur mekanismen funkar sĂ„ kanske man kan skippa bandet helt och eventuellt stoppa dit nĂ„t annat istĂ€llet. Gamla Tandbergare (rullbandspelare) kan det vara lĂ€ge att hĂ„lla utkik efter oxĂ„, dom ska gĂ„ att anvĂ€nda till bandeko enligt en artikel i Studio om jag inte minns fel. Givetvis Ă€ven till Preamp och lĂ„ter förmodligen till och med lite bĂ€ttre Ă€n din kassett bandare. Ligger sĂ€kert ett gĂ€ng pĂ„ din gamla skola och skrĂ€par i nĂ„t förrĂ„d. Det har jag faktiskt inte provat, men ska göra det omgĂ„ende đ Det hade varit en fördel att ha nĂ„got annat instoppat istĂ€llet för bandet eftersom det brusar rejĂ€lt om det nĂ€r man ska spela in! Jag ska absolut kolla upp om det ligger och skrĂ€par nĂ„gra rullbandspelare pĂ„ skolan eller om det ligger nĂ„gon ut i garaget som farsan har haft en gĂ„ng i tiden (Han samlar pĂ„ allt mellan himmel och jord). Haha đ Tack för ditt svar.
à ke Björnstad Postat 8 mars 2009 Postat 8 mars 2009 Gamla Tandbergbandspelare finns i flera studios. AnvÀnds som gitarrförstÀrkare. Det gÄr att fÄ snygg dist med.
à ke Björnstad Postat 8 mars 2009 Postat 8 mars 2009 (redigerat) Gamla Revox bandspelare, den med rör G36, anvÀndes förr ofta för att lajna elbas. Finns med pÄ gamla Abba inspelningar. Redigerat 8 mars 2009 av à ke Björnstad
Vakuumanka Postat 8 mars 2009 TrĂ„dstartare Postat 8 mars 2009 Gamla Tandbergbandspelare finns i flera studios. AnvĂ€nds som gitarrförstĂ€rkare. Det gĂ„r att fĂ„ snygg dist med. Har hört talas om dem, ja! đ FĂ„r mycket dist av denan ocksĂ„ och det gillas mycket. Basljudet blir vĂ€ldigt bra tycker jag, mycket vĂ€rme och ren baston đ
Vakuumanka Postat 8 mars 2009 TrĂ„dstartare Postat 8 mars 2009 Gamla Revox bandspelare, den med rör G36, anvĂ€ndes förr ofta för att lajna elbas. Finns med pĂ„ gamla Abba inspelningar. Tack för tipsen! Ska genast kolla upp det! đ
Vakuumanka Postat 8 mars 2009 TrĂ„dstartare Postat 8 mars 2009 Nu har jag fixat ihop en liten kort simpel lĂ„t med min Tapedeck. Spelade in allt genom den och la pĂ„ lite Ă€nnu simplare trummor med Ezdrummer. Snabbmixade det ocksĂ„ för att det skulle lĂ„ta lite bĂ€ttre, men kvalitĂ©n Ă€r ju inte direkt bra dĂ„ Tapedecket ger vĂ€ldigt mycket dist. Men jag tycker det passade rĂ€tt bra till denna lĂ„ten Ă€ndĂ„. Jag tycker du ska ta och lyssna, faktiskt đ (Kolla nya trĂ„dar under lĂ„tar) //Jesper J
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.