debatt Postat 5 mars 2009 Postat 5 mars 2009 Hej... Enligt en supportåsikt nu så står inte problemet med mitt E-mu 1616 att finna i att det skulle vara något fel med ljudkortet eftersom det funkar ypperligt med min i övrigt dassiga gamla HP laptop [tyvärr blir det en omständlig lösning att köra med HP-laptopen, pga dennas andra problem]. Men inte heller adaptern tror man det är något fel på, eftersom nya Toshiba-laptopen hittar både den och ljudkortet omedelbart. Vad man nu anser är att det istället råder en intern konflikt i datorn mellan mitt interna ljudkort Conexant och det externa ljudkortet E-mu 1616. Deras slutsats är därför att problemet inte kommer att lösas om jag bara byter ut det externa ljudkortet E-mu 1616 pcmcia mot ett annat, förslagsvis ett usb2-ljudkort (då den enda firewireporten ligger på samma irq-kanal som så mycket annat, grafikkort, sd-, xd- och usb-kontroller, mobile express 45 chipset etc. är firewire tyvärr uteslutet). Varningen "Cannot access volume control" kan komma upp ändå... Man vet inte nu om det bästa är att skicka in laptopen och vänta några veckor på den... Vet inte om jag nu ska skita i det och köpa ett 1010pci-card, så jag kan behålla och koppla mitt E-mu 1616 till en stationär pc - som då också måste inhandlas... typ Frost (som ju rekommenderar och säljer mitt ljudkort till sina pc-s) och använda min Toshiba-laptop till "annat". Fast, då missar jag ju portabiliteten... Eller om det blir en laptop till, som då har en pc card typ II-port, så jag slipper adaptern helt i alla fall. Men det kanske är en chanstagning, nya irq-konflikter? 🙂 //:debatt
spass Postat 5 mars 2009 Postat 5 mars 2009 du har väl testat att avistallera det interna ljudkortet redan utan att det det funkade alltså är det ju inte konflikt med ljudkortet och du har ju sagt att emu inte funkar med någon adapter i hela världen...
Gilbert Postat 5 mars 2009 Postat 5 mars 2009 Om din nya dator inte kan hantera produkter som den enl. specifikation ska kunna kan du väl returnera datorn då den inte "fungerar"?
debatt Postat 5 mars 2009 Trådstartare Postat 5 mars 2009 1) du har väl testat att avistallera det interna ljudkortet redan utan att det det funkade2) alltså är det ju inte konflikt med ljudkortet 3) och du har ju sagt att emu inte funkar med någon adapter i hela världen... 1) Ja 2) Supporten menar att det kan vara så ändå, dolda rester kallade de det 3) Nej, inte enligt ljudkortstillverkaren. Men enligt laptopsupporten så spelar det ingen roll.
debatt Postat 5 mars 2009 Trådstartare Postat 5 mars 2009 Om din nya dator inte kan hantera produkter som den enl. specifikation ska kunna kan du väl returnera datorn då den inte "fungerar"? Det kan den, enligt laptoptillverkaren, och exempelvis så verkar min combo-hdd fungera i fw-uttaget. Jag har dock inte testat att belasta denna till 100% ännu kanske, med redigeringsintensiva videoprogram t.ex. Att en port inte är i konflikt enligt Kontrollpanelen är normalt tillräckligt för att produkten ska anses vara rätt byggd. Det är inte samma sak som att man kan garantera att datorn ska kunna kopplas till enheter och kunna användas till vadsomhelst, exempelvis ett krävande ljudkort fia firewire. Att firewireporten inte konstrar vid mindre krävande uppgifter är fullt tillräcklig. Mot bakgrund av att 3 månader passerat alltså. 😛 //:debatt
spass Postat 5 mars 2009 Postat 5 mars 2009 om du är osäker är det ju bara att låna hem ett ljudkort och testa hos thomann har du 30dagar att testa utan köptvång jag tror inte supporten vet allt de fösöker bara förklara och avsäga sig ansvar även om adaptern funkar så är det ju inte säkert emu funkar med in adapter...
Gilbert Postat 5 mars 2009 Postat 5 mars 2009 Då datorn uppenbarligen är problemet så skulle jag returnera den.
debatt Postat 5 mars 2009 Trådstartare Postat 5 mars 2009 om du är osäker är det ju bara att låna hem ett ljudkort och testahos thomann har du 30dagar att testa utan köptvång jag tror inte supporten vet allt de fösöker bara förklara och avsäga sig ansvar även om adaptern funkar så är det ju inte säkert emu funkar med in adapter... Ska höra med musikaffä'n och köpa ett på lördag eller redan imon. Tror du jag kan låna ett utan att betala alltså? Eller troligen varianten betala och få pengarna tebax om det inte funkar? Såg att Thomann höjt priserna med 25% på det, annars e det lockande med 3 års garanti. Sen får man ju inte ha använt mjukvaran (obruten etc). Men den måste ju brytas om jag ska kunna testa ljudkortet? eller man kan ta hem dem - och mjukvarumixern - om den också finns där, via webbsidan... 😛 //:debatt
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.