Jump to content
Annons

Piano, stråk och blås pluggar


busse

Recommended Posts

Villa ha tag på nån bra piano plugg, stråk plugg med vanliga "orkester stråkar" och en plugg med lite blås samma här med "orkester blås", vad skall man välja? Vilka plugga är bra och finns det nåt som är gratis som är okej? Har en gammal Roland JV2080 ljud modul men vill ha nåt bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Annons

Är du en som köper allt så blir det väldigt dyrt att köpa dom bra pluggarna.

Eastwest Colossus innehåller riktigt riktigt bra ljud... där finns i stort sett allt från Dragspel till akustiska gitarrer, från olika basar till olika elgitarrer.

Du har körer, stråkljud, orkesterljud överlag.. 7 olika akustiska trumkit osv osv .

Den är på 35gb och är enorm.

Samma gäller

Eastwest Symponic Orchestra osv .. finns ju i Gold, silver, platinum o allt .. det är grymma synthar.

Piano finns det några: Ivory är väl den vassaste. men dyr, och enormt stor .

Boesendorfer 290vst finns en bra.

Art Vista grand piano, bra ljud MEN ... vidrig att använda i SOLO där den låter ensam, pga det är brusiga ljud av nån anledning :S

Sen har du sjukt bra pianon faktiskt i Hypersonic 2 .. om vi pratar tydliga pianon ...

När jag skriver dansband och modern dansband använder jag nästan uteslutande 2st egenskruvade hypersonic pianon som ger enorm tydlighet.

/Perrra

Link to comment
Dela på andra sajter

Native Instruments Akoustik Piano tycker jag är suveränt. Funkar i alla lägen för mig. Kostar dryga 2000:- för tre flyglar och ett piano. Finns även i ett paket (Native Instruments Komplete Classics) med Elektrik Piano, B4 II (orgel) och en NI synth för ca 3000:- (jamshop.se) Klart prisvärt.

Orkester är lite beroende på hur du vill använda det. Som komplement i ett pop/rock-arr funkar Garritan Personal Orchestra helt ok (alllt från stråk, blås till percussion). 1000:- (rea) på halmenmusik.se just nu. Ska du köra rena orkesterarr kanske du vill kliva upp ett par hack. GPO har trots allt en del brister. Vienna Symphony Library har ett gott rykte, men kan kosta en del. http://vsl.co.at/

Blås.. Har ännu inte hört något som funkar tillfredställande, men då har jag inte letat heller. Det som finns i Garritan funkar hyfsat om det begravs i en fläskig produktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Börjar allvarligt fundera på att skaffa mig ett litet stråkbibliotek, just nu funderar jag mest på Garritan Personal Orchestra och yellowtools symphonic orchestra. Nån som vet nåt som gör valet enklare? Båda kostar runt 1000 lappen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yellowtools Symphonic Orchestra innehåller väl ingen Tam tam Gong, Harpor, Steinwayflygel, Körer, Vibrafon, Xylofon, Glockenspiel, Kyrkorgel, Vindmaskin eller Marimba som GPO 4?

När det gäller blås tycker jag Garritan Jazz Big Band verkar kompetent!

Sök för demos på webbsidan:

Garritan

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med Trancer, Ivory är nog den vassaste pianopluggen, men är väldigt dyr, och tar stor plats. Jag kör Ivory Grand pianos (1:an) och den har grymt bra pianoljud från flera olika pianon. Men som sagt, den är dyr, och tar ca 40 GB tro jag det är.

Personligen kan jag säga att jag själv borde ha satsat på en billigare och inte fullt så stort pianoplugg. Den är grymt bra, men jag har inte användning för allt idag, har bara använt några få av patcharna i den. Känner du inte att du behöver toppkvalité och mycket att välja mellan, så är det definitivt bättre värt att skaffa ett annat piano-plugin än Ivory, sen jag köpte den så känns den mest passande för "finsmakaren" och är lite overkill för min del. Jag verkar inte behöva en plugg i den klassen känner jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kapade en snart 2 år gammal tråd, min fundering var ang stråkpluggarna nedan 😉

Börjar allvarligt fundera på att skaffa mig ett litet stråkbibliotek, just nu funderar jag mest på Garritan Personal Orchestra och yellowtools symphonic orchestra. Nån som vet nåt som gör valet enklare? Båda kostar runt 1000 lappen.

Yellowtools Symphonic Orchestra innehåller väl ingen Tam tam Gong, Harpor, Steinwayflygel, Körer, Vibrafon, Xylofon, Glockenspiel, Kyrkorgel, Vindmaskin eller Marimba som GPO 4?

När det gäller blås tycker jag Garritan Jazz Big Band verkar kompetent!

Sök för demos på webbsidan:

Garritan

🙂

Jo du har nog rätt debatt, jág antar att priset på en tusing inte är så mkt att snacka om? Finns det andra bättre/ billigare alternativ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kapade en snart 2 år gammal tråd, min fundering var ang stråkpluggarna nedan 😉

Jo du har nog rätt debatt, jag antar att priset på en tusing inte är så mkt att snacka om? Finns det andra bättre/ billigare alternativ?

Nej, knappast. Däremot finns det dyrare och bättre alternativ. Det finns säkert billigare alternativ också, men de är sämre. Så tror jag.

För 3500 kr kan man bli ägare till Mojo: Horn Section från Vir2., genom nedladdning från BigFishAudio. Vir2 har även gjort grymma Electri6ity m.fl.

Jag vet också att Jam tog 3000 kr för Garritan Personal Orchestra 4 för en månad sedan. Nu är det satt till 1900 kr. Tydligen finns det ännu billigare annorstädes. Jag kommer själv att köpa det när det ramlar in pengar. Plus Garritan Jazz and Big Bands 3 (4-an har inte kommit ännu).

Jag tillhör faktiskt dem som tycker att Garritan KAN låta extremt bra i rena solon också. Iaf om man får tro deras demos...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gällande stråkar så finns det mycket välljudande stråksektioner i Kontakt 4.

Har kollat runt lite på NI, ska dra hem Kontakt 4 player och kolla, har du koll på om det förljer med ok stråkljud i greatisvarianten? Annars verka det lite fattigt med rena stråkbibliotek till den samplern eller har jag missat nåt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, knappast. Däremot finns det dyrare och bättre alternativ. Det finns säkert billigare alternativ också, men de är sämre. Så tror jag.För 3500 kr kan man bli ägare till Mojo: Horn Section från Vir2., genom nedladdning från BigFishAudio. Vir2 har även gjort grymma Electri6ity m.fl.Jag vet också att Jam tog 3000 kr för Garritan Personal Orchestra 4 för en månad sedan. Nu är det satt till 1900 kr. Tydligen finns det ännu billigare annorstädes. Jag kommer själv att köpa det när det ramlar in pengar. Plus Garritan Jazz and Big Bands 3 (4-an har inte kommit ännu).Jag tillhör faktiskt dem som tycker att Garritan KAN låta extremt bra i rena solon också. Iaf om man får tro deras demos...

GPO 4 säljs frånGarritans hemsida för 150 dollar. Ja deras demos låter ju inte fel...

Oopsan, sorry 😊 my bad, jag kollade aldrig de tidigare inläggens datum

Lugnt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bozo skrev i inlägget från 22 mars 2009 (hehe...) att GPO bara kostade 1000 kr hos Halmén, men de har slut på den reavaran nu... 😄

Tack, theRocker $150 från Garritan egen webbsida. Sedan finns ju Thomann, Gear4Music, MusicStore m.fl. med bättre än svenska priser. edith: För ytterligare $20 får man dvd-utgåvan av GPO från Garritan.

🥰

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...