Jump to content
Annons

högtalarväxel vs strömställare vs banankontakt


Perik

Recommended Posts

Hej!

jag har två högtalarpar jag tänkt koppla in i mitt slutsteg med en koppling emellan för att kunna byta mellan de båda.

vilken är bäst och ger minst kvalitetsförlust på ljudet av följande fyra metoder:

1) en högtalarväxel (den här på elfa: Högtalarväxel, 4-vägs

1b419890-7bd0-11dc-b5c6-0019bbdf5d02.jpg

2) en vanlig 2-polig strömställare som jag kan använda och byta med ( som t.ex. den här också från elfa Vippströmställare K624 554d4220-7822-11dc-a67c-0019bbdf5d02.jpg där jag kopplar plus till strömställaren och minus direkt från steget till respektive högtalare.

3) en 4-polig strömställare där jag kopplar steget in på två stift, ett högtalarpar in på två stift och det andra in på de två sista stiften (som t.ex. den här från elfa Strömställare 4 pol on-on dffec830-7822-11dc-a67c-0019bbdf5d02.jpg )

4) använda banankontakter och byta manuellt

Tack för er hjälp!

Mvh

Per

Redigerat av Perik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag utgår från att vi pratar sådär max 100W. Är det PA på 4000W så krävs det nog mer rejäla doningar.

Kvalitetsmässigt ingen skillnad. Högtalarsignaler är hög nivå och okänsliga för störningar och annan påverkan.

Men kolla att slutsteget har gemensam minuspol. En del slutsteg kan ha flytande minuspol, till exempel om det är en bryggkopplad förstärkare.

Annars är det bara vad som är mest bekvämt och som inte brinner upp som gäller.

//Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

tack för svar.

detta är steget:

ALESIS RA-300

Alesis RA-300 Studio Amplifier - 2x 150watts/4ohm, 2x 90watts/8ohm, 300watts/8ohm,

convection cooled, XLR and RCA inputs. Dimensions: 480 x 99 x 270mm (19" x 2U). Weight: 8.6kg.

Men kolla att slutsteget har gemensam minuspol. En del slutsteg kan ha flytande minuspol, till exempel om det är en bryggkopplad förstärkare.

hur vet jag det?

högtalarväxeln som jag tycker verkar smidigast då jag slipper löda säger:

Max total effekttålighet är 200 W.

vad tror ni? fungerar det?

Redigerat av Perik
Link to comment
Dela på andra sajter

vad tror ni?

Kommer funka utmärkt.

Enligt manualen (som finns att hitta på nätet) så är stegens minuspol kopplad till ground (jord på svenska). Det skulle räcka att koppla om bara pluspolen då. Dvs om du inte bryggkopplar stärkaren. Bryggkopplar gör man för att få en starkare mono-förstärkare i stället för stereo.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle räcka att koppla om bara pluspolen då. Dvs om du inte bryggkopplar stärkaren.

jaha, ledsen. inte så hemma på dessa termer. hur menar du? vaddå koppla om pluspolen??

räcker det inte att jag kopplar in höger vänster, + & - ut från förstärkaren till höger och vänster + och - till de två högtalarparen. jag ska bara köra ett par åt gången. är det om man ska köra dem samtidigt som du menar?

tack för era svar

mvh

per

Link to comment
Dela på andra sajter

jaha, ledsen. inte så hemma på dessa termer. hur menar du? vaddå koppla om pluspolen??

Sorry. Titta på baksidan. Varje kanal har två kontakter. En märkt plus och en märkt minus. Du kan om du väljer koppla ihop de bägge minuskontakterna och koppla ena änden av alla fyra högtalarna dit. Sen räcker det att switcha pluspolen till par A eller par B (det krävs alltså bara en tvåpolig kontakt).

Men, koppla på bara. Jag gör det bara komplicerat.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...