Jump to content
Annons

Krångligt midiproblem, hjälp!


Lindfors

Recommended Posts

Har skrivit förut på forumet om mina problem med förvrängda ljud när jag spelar in midi och använder VSTi utan att få problemet löst.

Har nu kommit på felet men lyckas inte åtgärda det bra.

Felet var att vid inspelning så blir det dubbla midispår på varandra. När jag i Cubase SX dubbelklickar på ett inspelat spår så ser allt bra ut. dock ligger det dubbla toner överallt.

Tar jag bort en ton så ligger den en identisk ton bakom den. Detta förvränger ljudet något fruktansvärt.

Min musiklärare sa att jag skulle använda funktionen "delete double" men det funkar inte, så nu får jag sitta och ta bort varenda ton manuellt för att inte få dubbla upplagor, det går inte heller att markera ett större parti och trycka på delete för då försvinner båda kopiorna.

Så här orkar jag inte hålla på. Någon som vet varför inte delete double fungerar? Jag markerar alltså spåret och väljer "delete double" under midi, men det funkar alltså inte.

Helst av allt skulle jag ju vilja veta VARFÖR detta sker. Måste ju vara något fel, antagligen i elpianots funktion och inställningar.

Har ett Yamaha Clavinova CLP-920 kopplat via midikablar till ljudkortets joystickport.

Jag är fruktansvärt TACKSAM för all tänkbar hjälp.

Mvh.

Lindfors

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det låter som problem med rundgång på något sätt. Prova att dra ut den midisladd som går från datorn till pianot. Jag har också sett att det finns pianon som sänder på dubbla midikanaler, kolla även det.

Link to comment
Dela på andra sajter

dock ligger det dubbla toner överallt.

Tar jag bort en ton så ligger den en identisk ton bakom den. Detta förvränger ljudet något fruktansvärt.

Detta har väl diskuterats tidigare här...

Är ingången på midi-spåret satt till 'All MIDI inputs'? Testa att istället välja en specifik port. Vilka portar som räknas till "All" kan Du kolla under Device setup.

En annan sak att tänka på är väl om du får tillbaka midi-kommandona via synten igen. Blir det samma sak om Du kopplar bort kabeln från midi in på Clavinova't?

Besök gärna Majkens Cubase-sajt

Redigerat av freddo
Link to comment
Dela på andra sajter

JAA! Fick det att fungera tack vare tipset om att byta från 'All MIDI inputs' på insignalen.

En fråga bara, vad är skillanden mellan Kx Control "emulated" och Kx Uart "emulated" på midi inputen.

Det fungerar med båda och jag märker ingen skillnad direkt.

Spelar det någon roll vilken jag använder?

Redigerat av Lindfors
Link to comment
Dela på andra sajter

Gött att det löste sig! 😕

En fråga bara, vad är skillanden mellan Kx Control "emulated" och Kx Uart  "emulated" på midi inputen.

Som jag förstått det, via kX Control-porten kan man (även) styra andra midi-burkar (ljud/synthmoduler). Tror det kallas Thru-port när man kan skicka vidare control change meddelanden. Har dock inte använt eller testat kx i midi-sammanhang, så lägg inte allt för stor vikt vid detta.

Spelar det någon roll vilken jag använder?

Ningen naning... Om du spelar in från Uart-porten, kommer control change med då?

En annan sak, apropå "emulated". Sök på ignoreportfilter och ställ sen in i Device setup vilka portar som ska synas i drop-down-listorna på midi-kanaler.

Redigerat av freddo
Link to comment
Dela på andra sajter

Ningen naning... Om du spelar in från Uart-porten, kommer control change med då?

Vad är control change?

Testade ignoreportfilter genom att lägga den i cubasemappen.

Nu får jag nya Midi-input som inte är emulerade, men dessa låter inget. Ytterligare någon inställning då?

Vad är skillnaden mellan emulated och inte?

Redigerat av Lindfors
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är control change?

Tja, jag syftade nog (det var ju igår) på om t.ex. aftertouch och dylika instruktioner kommer med när du spelar in Uart-porten?

Testade ignoreportfilter genom att lägga den i cubasemappen.

Nu får jag nya Midi-input som inte är emulerade, men dessa låter inget. Ytterligare någon inställning då?

Var hamnar dem - under DirectMusic eller Windows MIDI?

Det låter som problemet jag har med mitt ljudkort... emulerade fungerar bra, medan den andra (Windows MIDI) antingen inte låter eller om den skulle låta nåt så förskjuts början på spåret mer och mer så att alla noter hamnar *för tidigt*. Riktigt mysko.

Vad är skillnaden mellan emulated och inte?

Med Emulated menas att en Windows MIDI-port har en motsvarande DirectMusic-port, emulerad av operativet. Men midi drivern kan förstås också leverera en (icke emulerad) DirectMusic-port. (Lite knepigt då, att den emulerade kan fungera men inte den "riktiga"...eller hur?)

Läs denna ypperliga sida Jay Levitt's 'PC MIDI timing and Nuendo'

Redigerat av freddo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...