Jump to content
Annons

Vilka instrument är det i denna låten?


Stimpack

Recommended Posts

Vi har fått en skoluppgift att urskilja vilka olika instrument som finns i Beach boys - Good vibrations. Är nästan färdig men har problem med några som jag har lagt ihop i en liten ljudfil här nedanför:

Visit My Website

1. Den första ljudet jag inte vet vilket instrument det tillhör är det som ligger lite i bakgrunden på första klippet. Det låter ungefär som om någon gör det med munnen, men jag vet inte vad det är.

2. Det andra är det ' flöjtliknande ' ljudet om man nu skulle kunna kalla det så.

3. Det tredje är det som kommer i "riff" tätt följandes efter varandra.

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vi har fått en skoluppgift att urskilja vilka olika instrument som finns i Beach boys - Good vibrations. Är nästan färdig men har problem med några som jag har lagt ihop i en liten ljudfil här nedanför:

Visit My Website

1. Den första ljudet jag inte vet vilket instrument det tillhör är det som ligger lite i bakgrunden på första klippet. Det låter ungefär som om någon gör det med munnen, men jag vet inte vad det är.

2. Det andra är det ' flöjtliknande ' ljudet om man nu skulle kunna kalla det så.

3. Det tredje är det som kommer i "riff" tätt följandes efter varandra.

Tack på förhand

Hej,

1. vet inte riktigt vilket ljud du menar, men det ligger ett puk-komp lågt mixat. jag hör inget annat som låter som om det skulle göras av en röst.

2. det flöjtliknande ljudet är en synth som kallas "Theremin". http://sv.wikipedia.org/wiki/Teremin

3. Det är en distad och något mutad gitarr som ligger på åttondelstriolerna.

Sen är det tamburin och bas också, men det har du väl redan hört 🙂

mvh /Oscar

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tänker jag inte avsluta din uppgift för det är ju trots allt DIN uppgift men här är några ledtrådar

1. XXXX emin

2. Troligtvis flöjt eller en flöjt sampling från en stråkmaskin

3. Cello

Mer info : http://en.wikipedia.org/wiki/Good_Vibrations

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

1 jag skulle säga att detta är en Theremin

2. skulle kunna vara en mellotron

3.cello

edit: pizzicato han före och efter att ha läst länken så ser man ju att det inte fanns med en mellotron

men någon spelar munspel alltså måste ju nr 2 vara ett munspel...

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

Det sägs att Good Vibrations var den första poplåten som Theremin användes i, men faktum är att det är en Tannerin som används.

De ville visst ha ett thereminliknande ljud och valde ett liknande instrument, som är lite lättare att spela.

http://www.tompolk.com/Tannerin/Tannerin.html

Lite härligt mytslaktande från David Miller.

Så det första instrumentet, det visslande ljudet som låter lite som när man spelar såg, och väldigt mycket som en theremin är en Tannerin.

Problemet med skoluppgiften är kanske att läraren inte känner till det och menar att det är fel.

Så... jag satsar mina kapsyler på:

1: Tannerin

2: Munspel

3: Cello

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...