Jump to content
Annons

Hur jobbar ni med rewire?


homer

Recommended Posts

Hej!

Jag använder Cubase Essential 4 och Reason 4. Jag spelar in gitarr och bas (och försök till sång...) i Cubase och använder Reason för trummor och pads ffa. Det finns som jag förstår flera sätt att jobba med Reason i rewire. Antingen kan man ju försöka göra hela i stort sätt hela låten klar i Reason och sedan köra stereomixen i värdprogrammet föt att lägga på gitarrer och sång. Då kan man väl använda alla effekter na som finns i Reason. Eller så kan man lägga ett antal Reasoninstrument på separata kanaler i värdprogrammet och göra all programmering i det. Då använder man ju Reason mer som en ljudmodul, och får använda sig av VST-effekterna. Jag provar mig fram och tycker att båda sätten har sina för och nackdelar.

Det skulle vara intressant att få ta del av någon annans erfarenheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Detta svar skrev jag i Propellerheads forum på exact samma fråga ("hur gör du med rewire")

How I do it:

- I rewire Reason into Cubase

- Reason tracks I sequence in the Reason sequencer

- Cubase tracks I sequence in Cubase

- Vocals (wave files) I arrange in Cubase

- When I am finished with the arangement, I export audio files from Reason, 1 per track/instrument and import to Cubase. I export "wet", ie with effects and automation ("dry" if I know I can get better results with effects in Cubase)

- I finish the mixing. Reason is not a part of this from now on.

This gives me 2 sequencer windows to handle during the arrangement, but I do not see this as a problem at all.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör alla sequenserspår i Cubase. Är det nån liten skitgrej i Reason så kan jag lägga det där.

Alla Reason-instrument styr jag in på egna ingångar i Cubase. Varje trumma från RDK på egen ingång, direkt från respektive NN-XT.

Jag vill kunna routa och processa allt på samma sätt.

För att förenkla uppstarten har jag lagt upp templates och kopieringsfärdiga projekt med alla kopplingar klara. Annars blir det ett jäkla pillande för att lägga upp allt, man hinner ju glömma vad man vill göra ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren! Det är alltså (som vanligt... 😏 ) bara att prova sig fram tills man hittar arbetssättet som passar en själv. Låter bra med färdiga projekt att utgå ifrån, då sparar man ju en hel del tid.

När jag har Reason i Rewire så kan jag inte spela in med midi-keyborden i Reasons sequencer men att rita in tonerna går bra, och att importera midifiler. Men om jag vill spela in med keyborden så måste det ju göras i Cubase. Det finns väl inget sätt att kringå detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren! Det är alltså (som vanligt... 😏 ) bara att prova sig fram tills man hittar arbetssättet som passar en själv. Låter bra med färdiga projekt att utgå ifrån, då sparar man ju en hel del tid.

När jag har Reason i Rewire så kan jag inte spela in med midi-keyborden i Reasons sequencer men att rita in tonerna går bra, och att importera midifiler. Men om jag vill spela in med keyborden så måste det ju göras i Cubase. Det finns väl inget sätt att kringå detta?

Ja, det ska ju inte vara något problem att spela in med midikeyboarden i Reason när du är i Rewire-läge. Har du valt din midikeyboard i Reason. Under Edit -> Preferences -> Keyboards and control surfaces -> Add -> osv?

Jag använder Rewire på enklast möjligaste sätt. Öppnar programmen och öppnar de två Rewire mixer-kanalerna i Cubase. (Devices -> Reason) Använder VST pluggar och spelar in i Cubase och använder synthar osv från Reason. Bouncar sedan ut allt genom Cubase.

PS. Man får ju öppna en tom kanal i båda programmen som man till har när man byter mellan programmen så det inte spelas upp ljud från dem samtidigt. Gör ni på annat sätt?

/Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
PS. Man får ju öppna en tom kanal i båda programmen som man till har när man byter mellan programmen så det inte spelas upp ljud från dem samtidigt. Gör ni på annat sätt?

Den är jag inte riktigt med på...

Hur menar du?

Jag kör Reason som huvudinstrument och lägger sång och gura i min DAW. All midi går oftast i Reason.

Detta på grund av att Reasons Sequenser i v4 är kanon. Innan 4an så tyckte jag inte riktigt allt fanns i sequensern så då använde jag midi sequensern i min DAW ibland.

Mixar gör jag oftast i min DAW med submixar som kommer in från Reason via Rewire.

Skall jag "finmixa" så drar jag ned alla softsyntar inklusive Reason ned på disk som audiospår.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

PS. Man får ju öppna en tom kanal i båda programmen som man till har när man byter mellan programmen så det inte spelas upp ljud från dem samtidigt. Gör ni på annat sätt?
Den är jag inte riktigt med på...

Hur menar du?

Ja alltså. När man har Cubase och Reason i Rewire och man har synthar i båda så spelas det ju upp samtidigt från båda programmen när man spelar på keyboarden vilket är störande när man ska spela in i ena programmet. Så om jag ska spela in i Cubase så skapar jag en tom kanal i Reason som jag väljer där så det inte kommer något ljud därifrån. Och vice versa när jag ska spela in i Reason. Förstår du nu? 😏

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Aha.. Jag förstå.

Om jag minns rätt så har mitt klaviatur hade två "usb" midis så jag kopplade den ena till min DAW och den andra till Reason och på så sätt kunde jag aktivera dom när jag behövde.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Så om jag ska spela in i Cubase så skapar jag en tom kanal i Reason som jag väljer där så det inte kommer något ljud därifrån. Och vice versa när jag ska spela in i Reason. 🙂

Så gör jag med. Funkar bra. Brukar peka på en audiokanal i cubase eller en tom NN19 i Reason beroende på vart man ska spela. När man sen pekar på en tom kanal i Reason och switchar till Cubase och spelar in midi så kommer ingen mididata skrivas till reasons sequencer utan bara till Cubase. Annars vore metoden hopplös.

F.ö så provade jag att sequenca allt från Cubase i ett par låtar, men jag tyckte att jag tappade styrkan i automatisering i reasons sequenser (version 4). Nu är det nästan så att om jag vill jag automatisera något som triggas i Cubase så exporterar jag till en sampler i reason för vidare automatisering där.

Så "Homer", om man ska svara lite filosofiskt så finns det inte ett rätt och ett fel sätt, det finns bara ditt sätt. Prova dig fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många sätt finns det... Tack för alla svar. Det är det att jag är ganska kass på klaviatur och börjar gärna med gitarren. När jag öppnar Reason i rewire så får jag felmeddelande att "control surface didn't set up properly in Reason" ungefär. Så då kan jag bara välja Reasonsyntarna genom Cubase. Kanske beror det på drivisarna till klaviaturen, CME UF 5? Annars gillar jag verkligen sequencern i Reason. Får helt enkelt bli bättre på klaviatur, haha.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Reasoninstrument i Reasons sequencer
  • VST-instrument i Cubase sequencer
  • Audioinspelningar i Cubase eller annan DAW
  • Det mesta i Reason submixas i Reason.
  • Ibland kopplar jag bort instrument ur Reasons mixer och skickar submix av vissa instrument (t ex submix av trumljud, submix av stråkar osv.) på separat kanal via Rewire till DAW-mixer.

Vad gäller klaviaturen är det som drloop säger, drivrutinskrock med Cubase.

Inte alla klaviaturer tillåter att drivrutinen kan användas av flera program samtidigt.

Du får spela in midispår för Reasoninstrumenten i Cubase sequencer - eller byta klaviatur 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova att ha klaviaturet avstängt, starta cubase, slå på klaviaturet, starta reason. Då borde cubase ha missat klav'et och reason tar över. Samma problem dock om du sen vill spela in i cubase... Man kan inte få allt! =)

Jag kör en korg microkontrol och har inte det problemet, kan bero på samma sak som drloop nämnde, att det finns flera virtuella usb mid portarpå den(?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova att ha klaviaturet avstängt, starta cubase, slå på klaviaturet, starta reason. Då borde cubase ha missat klav'et och reason tar över. Samma problem dock om du sen vill spela in i cubase... Man kan inte få allt! =)

Aah, det fungerar att göra så här! Trevligt! Nu kan jag submixa i Reason och bara använda Cubase för audio och slutmix. Lite omväg men men jag slipper köpa ny klaviatur i alla fall... 😄. CME gör bra klaviaturer men är ju inte direkt kända för sina drivrutiner 😆 .

Link to comment
Dela på andra sajter

jag brukar göra mixen i reason som jag känner att jag vill ha den sen exporterar jag ut den till wave och lägger in den i ex audacity sen spelar jag in de spår jag vill ha med sång eller med gitarr, sen exporterar jag ut de inspelade spåren och inporterar dem i reason och mixar dem där.... sen exporterar jag ut hela mixen igen och lägger in den i audacity och lägger en slut tuch.... KLART!

känns som om jag skulle vilja lära mig rewire med något lämpligt program.. nån ide?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...