Jump to content
Annons

Cubase SX v3 krashar vid start.


grimmer

Recommended Posts

När jag startar Cubase SX v3 så kommer rutan upp och den krashar där, den drar ju lite olika text och krashar

när texten "tim stretch" kommer in. Tidigare var det så att den krashade när man skulle starta en ny Audio inspelning.

Fattar inte vad som är felet då exakt denna version har funkat bra förr på samma dator, den funkar på en annan dator

men alltså inte på denna nu?? Var kan jag börja felsöka?

Mvh Alex

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
När jag startar Cubase SX v3 så kommer rutan upp och den krashar där, den drar ju lite olika text och krashar

när texten "tim stretch" kommer in. Tidigare var det så att den krashade när man skulle starta en ny Audio inspelning.

Fattar inte vad som är felet då exakt denna version har funkat bra förr på samma dator, den funkar på en annan dator

men alltså inte på denna nu?? Var kan jag börja felsöka?

Mvh Alex

Vilken version (3.X.X.XXX)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Installerat om massvis med gånger, provat att verkligen rensat bort kvarvarande filer och så också.

Skumt eftersom exakt denna Cubase funkar bra på en annan dator, därav misstänker jag att felet ligger i nåt annat. Kanske

mitt ljudkortsdrivisar? Men detta ljudkort o denna dator har som sagt funkat bra till denna Cubase förr.

Har SB Audigy2, jag vet det suger men det duger faktiskt när det funkar som det ska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade ett liknande fel förut vilket visade sig ligga i en VST-plugg som hängde hela programmet.

Jag behövde inte ens öppna upp ett arr som använde VST'n utan det räkte med att den fanns installerad i datorn...

Det ännu skummare var att om jag bara hade den VST'n installerad, Nexus, så funkade det fint ända fram till jag installerade Wawes32-pluggarna, då hängde sig allt. Hade jag dock Waves32 installerat men inte Nexus gick det oxå bra, men så fort båda var installerade gick det åt pipan...

Mitt förslag är med andra ord, ta bort allak pluggar och VST, installera om C3 och lägg till en plugg/VST i taget tills du ser vart det hänger sig och där har du boven.

I mitt fall löste det sig genom att uppgradera Nexus till en version som var kompatibel med Waves32-pluggarna.

Och kör du VST's och pluggar som inte är helt ärliga om du förstår vad jag menar så kan jag nästan garantera att det är något crack nånstans på en plugg som inte funkar till 100 %.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade ett liknande fel förut vilket visade sig ligga i en VST-plugg som hängde hela programmet.

Jag behövde inte ens öppna upp ett arr som använde VST'n utan det räkte med att den fanns installerad i datorn...

Det ännu skummare var att om jag bara hade den VST'n installerad, Nexus, så funkade det fint ända fram till jag installerade Wawes32-pluggarna, då hängde sig allt. Hade jag dock Waves32 installerat men inte Nexus gick det oxå bra, men så fort båda var installerade gick det åt pipan...

Mitt förslag är med andra ord, ta bort allak pluggar och VST, installera om C3 och lägg till en plugg/VST i taget tills du ser vart det hänger sig och där har du boven.

I mitt fall löste det sig genom att uppgradera Nexus till en version som var kompatibel med Waves32-pluggarna.

Och kör du VST's och pluggar som inte är helt ärliga om du förstår vad jag menar så kan jag nästan garantera att det är något crack nånstans på en plugg som inte funkar till 100 %.

Lycka till!

Jag har inte hunnit installera en enda plugin än :-/

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade ett liknande fel förut vilket visade sig ligga i en VST-plugg som hängde hela programmet.

Jag behövde inte ens öppna upp ett arr som använde VST'n utan det räkte med att den fanns installerad i datorn...

Det ännu skummare var att om jag bara hade den VST'n installerad, Nexus, så funkade det fint ända fram till jag installerade Wawes32-pluggarna, då hängde sig allt. Hade jag dock Waves32 installerat men inte Nexus gick det oxå bra, men så fort båda var installerade gick det åt pipan...

Mitt förslag är med andra ord, ta bort allak pluggar och VST, installera om C3 och lägg till en plugg/VST i taget tills du ser vart det hänger sig och där har du boven.

I mitt fall löste det sig genom att uppgradera Nexus till en version som var kompatibel med Waves32-pluggarna.

Och kör du VST's och pluggar som inte är helt ärliga om du förstår vad jag menar så kan jag nästan garantera att det är något crack nånstans på en plugg som inte funkar till 100 %.

Lycka till!

Börja med att rensa din VST katalog och prova att starta om, det är inte säkert att du behöver ominstallera cubase.

Prova också att välja ett annan ljudkort (t.ex. något du har inbyggt i datorn) och se vad som händer.

Oftast är det faktiskt en plugin som spökar.

Startar du cubase med ett tomt projekt, eller genom att klicka på ett befintligt. Det händer att projektfilerna kvaddas och då kan det bli sådär.

Sist men inte minst - du har inte råkat byta USB-port på kopieringsskyddet? Kolla att drivrutinen laddas och att du kan läsa licenserna. Hände mig en gång med liknande problem som följd.

Sist men inte minst kan rewire kopplingar stöka ordentligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, visst är det ett lustigt sammanträffande att det är så många som har problem med SX3 och äldre men så få som har problem med CB 4 och uppåt… 😆

Nog för att det finns en donglesimulator till cubase 4 också, även om den inte är lika bra som den för SX3...

Själv har jag iaf en dongle full med nedlagda Steinberg produkter (i sann Steinberg anda), och en cubase 5 licens då förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...