Jump to content
Annons

AKAI MPK49 Problems

Recommended Posts

Obrelius (oregistrerad)
Postat

Tjo

Nyss skaffat studio med mick(studio prodjects B1), ljud kort (Lexicon Omega), och klaviaturet AKAI

Men nu är det så att jag hör inte mitt klaviatur när jag spelar på det. har både usb och midi kablage insatt. (USB för power)

Jag ser när jag spelar in att det kommer som ljud vågor eller vad det kallas. men hör ingetting. Det ända jag hör och kan spela in med ljud är micken. Snälla hjälp mig ☺️

Mvh Obrelius

Annons
Postat

Ehmm... inte kommer något ljud? Akai MPK49 är en kontrollenhet (sänder midi info) och har inga ljud i sig (dvs det är inet en synth)

Om det är att du inte får några midisignaler in i ditt program är kan det vara så att du inte "satt upp" dem att länkas ihop.. kolla under "alternativ" eller något liknande.. om du inte vet var man sätter upp det - kolla manualen..

Sen skulle det ju kunna vara så att det är bäst att använda externt strömförsörjning för att det spökar för att du använder (som jag fatta det) dubbelt med midisingnaler in (ett via midi sladden till ljudkortet och ett via usb - mpk sänder ju vanligtvis midi via usb) - inte för att jag riktigt förstår varför du har en midi-kabel till datorn men..

Obrelius (oregistrerad)
Postat
Ehmm... inte kommer något ljud? Akai MPK49 är en kontrollenhet (sänder midi info) och har inga ljud i sig (dvs det är inet en synth)

Om det är att du inte får några midisignaler in i ditt program är kan det vara så att du inte "satt upp" dem att länkas ihop.. kolla under "alternativ" eller något liknande.. om du inte vet var man sätter upp det - kolla manualen..

Sen skulle det ju kunna vara så att det är bäst att använda externt strömförsörjning för att det spökar för att du använder (som jag fatta det) dubbelt med midisingnaler in (ett via midi sladden till ljudkortet och ett via usb - mpk sänder ju vanligtvis midi via usb) - inte för att jag riktigt förstår varför du har en midi-kabel till datorn men..

Oj nja är lite newbie. Men kollat på Youtube filmer och man ser att det kan få fram ljud genom sina pogram. Har Cubase Le4 😄 Fattar liksom noll lol ;(

Postat

Ljudet kommer inte från MPKn utan från en "mjukvaruplugg", om fallet är Cubase - en VSTi. Skapa en HaliOne (eller vad den nu heter - samplaren som följer med) player och testa runt.. använder inte cubase men sök omkring på steinberg.net eller något forum var man ställer in vilken midi-enhet man ska använda.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.