Jump to content
Annons

Steg 2 I livet, Ny förstärkar topp och låda


Harlequin

Recommended Posts

Tjena har spelat gurra i nästan 2 år nu, använt gearbox's toneport ux1 for dist ljud och andra effekter. Skrivit ett par låtar en av dem här http://www.youtube.com/watch?v=h2100iB6N7M jävligt slarvigt men yeah så ni förstår ungefär vilken typ av musik jag spelar.

Nu är det så att jag går över till steg 2 och vill köpa mig hyfsad topp + låda till replokalen, problemet är att jag inte har någon kunskap i det området, har gjort lite reaserch och funnit att Peavey 6505 sammt en anna modell är jävligt bra, men även jävligt dyra (ca 9 laxx bara för toppen), undrar om det finns något liknande fast i en lägre prisklass som kan ge mig ett tung metal sound.

Undrar även om detta är värt ett köp då priset är jävligt låg

Line 6 Spider III HD75 med Crate G412ST. Kompakt rak 4x12 för 4600kr

Tackar för al hjälp jag får

Redigerat av Harlequin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Spelade på en Line6 Spider III (tror jag det var) En combo. Jag gillade rivigheten och tightheten ( <--finns det sånt ord) Jaja du hajjar säkert vad jag menar. Men hur top och låda låter vet jag inte skulle gissa på att jag skulle gilla den om den låter som combon.

Jag spelar vanligen på en Peavey 6505 genom en JJLab 4x12 och det är jag nöjd med. Lagom vass, lagom tungt och lagom tight.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen får man ju vad man betalar för, i stor utsträckning. Så fort en stärkare blir omskriven som ofta använd av "de stora" tenderar prislappen att börja vandra uppåt. Peaveys 5150 och ENGL:s Savage har ju gått den vägen. Knepet kanske är att försöka hitta nästa "stora grej" så tidigt som möjligt?

Glöm inte Jackson.hysterin för några år sedan. Varenda hårdrocks-slyngel skulle ju ha en - kosta vad det kosta vill - och det gjorde det! Inte många idag som skulle säga att de var prisvärda när de kostade som mest och nu menar jag inte ang soundet. Byggkvalitet mm stod ju knappast i proportion till priset när det var som värst. Jackson måste vara den gitarr som flest gitarrister gömmer längst in i garderoben idag. För ett antal år sedan fanns många "säljes"-annonser om dessa gitarrer. De begärda priserna sjönk stadigt över tid. Känner själv två som fortfarande har kvar sina för att de vägrade att gå lägre. De spelar aldrig på dem idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
Sen får man ju vad man betalar för, i stor utsträckning. Så fort en stärkare blir omskriven som ofta använd av "de stora" tenderar prislappen att börja vandra uppåt. Peaveys 5150 och ENGL:s Savage har ju gått den vägen. Knepet kanske är att försöka hitta nästa "stora grej" så tidigt som möjligt?

Glöm inte Jackson.hysterin för några år sedan. Varenda hårdrocks-slyngel skulle ju ha en - kosta vad det kosta vill - och det gjorde det! Inte många idag som skulle säga att de var prisvärda när de kostade som mest och nu menar jag inte ang soundet. Byggkvalitet mm stod ju knappast i proportion till priset när det var som värst. Jackson måste vara den gitarr som flest gitarrister gömmer längst in i garderoben idag. För ett antal år sedan fanns många "säljes"-annonser om dessa gitarrer. De begärda priserna sjönk stadigt över tid. Känner själv två som fortfarande har kvar sina för att de vägrade att gå lägre. De spelar aldrig på dem idag.

5150 är löjligt billigt för vad man får, om du ser till stärkare i samma liga. Visst är dom dyr i jämförelse med t.ex. Line 6 Spider, men så är 5150 ljusår ahead ljudmässigt. Man får vad man betalar för, men just för 5150 får man lite mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...