rockstone Postat 12 februari 2009 Postat 12 februari 2009 Àr det vanligt att man spelar in gittar i stereo?,altsÄ genom tvÄ förstÀrkare pÄ en gÄng. och isÄfall, kan inte det bli vÀldigt knepigt om man spelar ett solo med bra hÀng,sustain i ena stÀrkaren och jÀttedÄligt hÀng i den andra?
FrSu Postat 12 februari 2009 Postat 12 februari 2009 Àr det vanligt att man spelar in gittar i stereo?,altsÄ genom tvÄ förstÀrkare pÄ en gÄng. och isÄfall, kan inte det bli vÀldigt knepigt om man spelar ett solo med bra hÀng,sustain i ena stÀrkaren och jÀttedÄligt hÀng i den andra? Att anvÀnda tvÄ stÀrkare gÄr hur bra som helst, men jag förstÄr inte meningen med det om det nu som du sÀger Àr bra ljud i den ena och dÄligt i den andra. DÄ Àr det vÀl lika bra att spela in i den bÀttre. Annars om du har möjlighet sÄ hade jag i alla fall spelat in de bÄda stÀrkarna pÄ olika kanaler (alltsÄ tvÄ monospÄr) sÄ att man sen i efterhand kan vÀlja vilken man vill ha mer av och vice versa.
Guitar Nilsson Postat 12 februari 2009 Postat 12 februari 2009 FÄr du lÄnga hÀngtoner tack vare den bÀttre stÀrkaren (mer gain antagligen) sÄ fÄr du ju lÄnga toner i den stÀrkaren med rent plonkljud ocksÄ. Spelar du dÄ in den förstÀrkaren för sig kan ju det bli ett annorlunda kul sound.
Opus99 Postat 12 februari 2009 Postat 12 februari 2009 (redigerat) Men om det Àr sÄ, att du menar att du vill fÄ gitarren "bred", full stereo, över hela bredden ... i en enda tagning. DÄ gÄr det att anvÀnda tvÄ stÀrkare, panorera ut den ena till höger och den andra till vÀnster. Men spontant skulle jag hellre föreslÄ att man spelar samma stÀmma tvÄ gÄnger, och panorerar ut de bÄda tagningarna istÀllet. Om det Àr tvÄ stÀrkare, dÄ kÀnner jag som de ovan: det gör sig bÀttre som komplement till varandra, i mono, Àn som stereobreddare. Redigerat 12 februari 2009 av Opus99
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.