Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjenare!

Jag har hittat två stora högtalare och har ingen aning om vad det är för slags sladdar som sitter på dom. Jag har kollat runt lite men inte lyckats ta reda på vad det är för sladdar, så jag ritade denna alldeles själv 😄 i hopp om att någon här kanske kan hjälpa till och berätta vad sladdarna heter och om man kan skarva om dem till vanliga stereo sladdar. post-19666-1234389207_thumb.jpg

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Ska inte det övre stiftet vara platt? 😄

maart (oregistrerad)
Postat

Här finns dom på Claes Ohlsson:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=53253008

Tror oftast dom bara går under benämningen "högtalarkontakt" men på CO-sidan står det DIN (jag trodde din var en annan standard men...). Det borde gå att byta kontakt på dom, men vad menar du med "vanliga stereosladdar"?

Postat (redigerat)

Det ser ut som hederliga gamla 60- 70-tals högtalarkablar (vet inte vad de heter på läkarspråk)

De går alldeles utmärkt att skarva. Jag har gjort det med flera gamla högtalare.

Lättaste sättet är i så fall att klippa av kontakten (med en liten bit sladd kvar på kontakten ifall du vill använda den gamla kontakten igen).

Sen sätter du fast en sockerbit (kopplingslist) på sladden och den kontakt du behöver på andra sidan av sockerbiten.

Du behöver inga specialverktyg, bara en liten skruvmejsel och en sax (du kan skala sladdändarna med saxen).

Allt du behöver finns på Claes Olsson.

Om det är vanliga RCA-kontakter du behöver så kan du ju köpa en sån här:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=53267601

Sen bara klippa och skala. Då slipper du löda kontakter och det blir lite billigare.

Redigerat av Tophe
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

2-polig DIN-kontakt är det.

Postat
Här finns dom på Claes Ohlsson:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=53253008

Tror oftast dom bara går under benämningen "högtalarkontakt" men på CO-sidan står det DIN (jag trodde din var en annan standard men...). Det borde gå att byta kontakt på dom, men vad menar du med "vanliga stereosladdar"?

Asså jag skulle vilja skarva så att jag kan koppla högtalarna till en stereo och sedan till burken.

Jag kan ju passa på att fråga nu, vad är för sladdar jag skall ha om jag skall skarva vidare till stereon?

Postat

Du har alltså kablar som sitter fast i högtalarna och har DIN-kontakter?

Har stereon vanliga skruvplintar, så klipper du bara av kontakterna på högtalarnas kablar, skalar kablarna och skruvar fast i skruvplintarna på stereon. Se bara till att du har samma polaritet på dem. Den ena kabeln av de två som sitter ihop, har en markering - ibland är det en färgmarkering, men oftast är det en upphöjning i plastisoleringen. Se till att den kommer på samma i både höger och vänster - för annars får du fasfel.

Du kan kolla vilken som är plus respektiva minus genom att använda ett litet 1.5V-batteri. Titta på baskonen. Om den åker ut lite när du sätter till batteriet på kabeln, så har du plus där batteriets pluspol är - och om baskonen i stället åker in lite när du kopplar till batteriet, så har pluspolen på batteriet hamnat på minus på högtalaren.

• 2 veckor senare...
Postat
Du har alltså kablar som sitter fast i högtalarna och har DIN-kontakter?

Har stereon vanliga skruvplintar, så klipper du bara av kontakterna på högtalarnas kablar, skalar kablarna och skruvar fast i skruvplintarna på stereon. Se bara till att du har samma polaritet på dem. Den ena kabeln av de två som sitter ihop, har en markering - ibland är det en färgmarkering, men oftast är det en upphöjning i plastisoleringen. Se till att den kommer på samma i både höger och vänster - för annars får du fasfel.

Du kan kolla vilken som är plus respektiva minus genom att använda ett litet 1.5V-batteri. Titta på baskonen. Om den åker ut lite när du sätter till batteriet på kabeln, så har du plus där batteriets pluspol är - och om baskonen i stället åker in lite när du kopplar till batteriet, så har pluspolen på batteriet hamnat på minus på högtalaren.

ok

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.