creel (oregistrerad) Postat 9 februari 2009 Postat 9 februari 2009 Det var en diskussion på ett annat musikforum om musikbranschen, nedladdning, var intäkterna ska komma ifrån osv, och en kille kom med ett väldigt intressant idé som jag spånat vidare på. Istället för att man ser en film på en biograf så spelar man istället upp en musik-CD, på en slags "biograf". Dvs en biograf fast för musik. Tanken är att musikskivan har premiär på "bion" kanske en månad innan den släpps på CD. Precis som att filmer kommer på DVD efter ett tag. Priset får inte vara för högt. Halva kostnaden av en film känns rimligt, säg 50 kr. Ljudet ska självklart vara något helt otroligt bra, och kraftfullt. Volymen ska vara HÖG, men under smärtgränsen för ett normalt och friskt öra. Först skulle man kunna visa lite info- och backstagegrejer med bandet/artisten (färsk sådan) på bioduken, sedan när skivan börjar spelas upp kan man ha lite bilder som artisten/producenten valt att associera med musiken (eller om de valt att ha det helt svart). Skivan spelas från början till slut non-stop. Efteråt kan det vara lite reklam och skitsnack, det spelas lite annan musik på lägre volym och man kan sitta kvar och eftersnacka lite. Kanske alkoholservering. Jag vet att detta förekommer redan på vissa pubar, men bara nästan. Detta ska alltså vara en riktigt lyxig salong med ett fenomenalt ljud. Och tanken är att skivorna börjar spelas här långt före CD-släppet. Man skulle kunna ha kroppsvisitering innan man går in i denna "musikbiograf" där man inte tillåter nån form av elektronik. Dvs det finns ingen chans för nån att spela in och lägga ut på nätet. Vad tror ni? Personligen är jag ju positiv för idén men det kanske skulle ta lite tid innan den "smälter in". Detta måste ju göras på ett kommersiellt sätt såklart. Reklam för musikvisningarna överallt, precis som med biofilmer. Det ska inte vara nåt undergroundställe för musiknördar. Alla ska gilla detta, musikentusiast som vanlig svensson. Precis som med bio, dit går både filmfreaks och vi andra.
zagor Postat 9 februari 2009 Postat 9 februari 2009 nej, jag tror verkligen inte på den här sort utveckling. det kostar för mycket i jämförelse med allt annat... och kroppsvisitering idéen är knappast lagligt! jag skulle iof tänka mig gå på detta, men jag är värsta musiknörd. det är redan svårt att få folk att gå på konserter...
Opiiate Postat 9 februari 2009 Postat 9 februari 2009 Förstår din idé .. hade verkligen varit coolt att kunna boka biljetter för en kommande cd-release! gå dit och lyssna och snacka om albumet. Men tror kostnaderna skulle bli enorma eftersom ljudkvalitén måste vara på topp nivå .. och anläggningen för det Per sal skulle nog inte vara en ekonomiskt rolig historia.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.