Jump to content
Annons

Mbox och protools


dew (oregistrerad)

Recommended Posts

dew (oregistrerad)

I Kyrkan finns det digi001 på en stationär dator.

Hemma finns det en H2, men jag börjar känna för att spela inte och funderar på att köpa nytt.

Om det finns digi001 i kyrkan och jag köper en ny mbox, så är ju mitt protools nyare än det i krykan, hur fungerar det då

med att synka de med varann om jag spelar in det mesta hemma men vill spela in i kyrkan också på samma projekt?

Hur fungerar det med att jag har en mac och det är pc i krykan?

Sen om mbox, jag behöver oftast 2 kanaler, en till min akustiska gitarr och en till sång, så då är det inget problem.

Men som jag fattar ska det gå att spela in med två kanaler till, så jag kan spela in fyra samtidigt, via S/PDIF digital I/O.

Men hur fungerar det, vad behöver jag köpa till för att det ska fungera, är det någon slags micpreamp eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

man kan välja att spara projekt till äldre versioner i pro tools, tillbaks till pro tools 3.x

alla nyheter blir dock förändrade: instrument track blir midi/aux system på det gamla viset, elastic audio renderas till vanliga audio osv osv.

det största problem kommer att vara plugins: du har varken xpand, boom, gitarrpluggarna... så länge du håller dig till audio är det inga problem. midi kommer att bli kaos.

dags för kyrkan att köpa upp sig något nytt?

Link to comment
Dela på andra sajter

dew (oregistrerad)

Ok, tackar zagor och limpan, då skulle det fungerar alltså.

Jag har aldrig användt något annat än att spela in instument med mikrofon, sp jag kan inget om gitarrpluggar eller midi.

Jo kyrkan kanske borde uppdatera, men idag är det ingen som använder de prylarna,

så det känns inte aktuellt.

Men de har lite fina grejer, mikrofoner och sen focusrite tror jag det heter, en preamp med 8 micpreamps med någon kompressorfunktion.

Hmm....bara att få svar på S/PDIF digital I/O, hur jag kan utnyttja de ingångarna för att få fyra mikrofonkanaler?

Redigerat av dew
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Hmm....bara att få svar på S/PDIF digital I/O, hur jag kan utnyttja de ingångarna för att få fyra mikrofonkanaler?

Om du ska använda S/Pdif-kanalerna på Mboxen behöver du en s.k. ad-omvandlare (analog-digital-omvandlare). Det finns preamps med inbyggd ad så det bör inte vara något stort problem, MEN det luriga är att du behöver synkronisera samplingsklockorna i båda enheterna på något vis.

Jag vet inte vilken av mboxarna du tittat på men jag gissar att det inte är mbox pro eftersom du nämnde 2 ingångar. Mbox pro har Word clock sync som är en standard för att synkronisera t.ex. samplingsklockor men det har som sagt inte mbox 2/mbox mini/mbox micro.

En annan synkstandard som används ibland när man t.ex. kopplar ihop 2 ljudkort med varandra är att synka via midi (mmc eller mtc) men jag har aldrig hört talas om att man gör så med mickpreampar och har nog, när jag tänker efter, aldrig hört talas om någon mickpreamp med stöd för det.

Det är mycket möjligt att det finns, jag har inte så bra koll på marknaden. Det är också möjligt att det finns något annat sätt att synkronisera samplingsklockorna på, men jag känner inte till nått mer.

Det blev långt, men hoppas du förstår, eller att någon annan kan förklara bättre :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

dew (oregistrerad)
Om du ska använda S/Pdif-kanalerna på Mboxen behöver du en s.k. ad-omvandlare (analog-digital-omvandlare). Det finns preamps med inbyggd ad så det bör inte vara något stort problem, MEN det luriga är att du behöver synkronisera samplingsklockorna i båda enheterna på något vis.

Jag vet inte vilken av mboxarna du tittat på men jag gissar att det inte är mbox pro eftersom du nämnde 2 ingångar. Mbox pro har Word clock sync som är en standard för att synkronisera t.ex. samplingsklockor men det har som sagt inte mbox 2/mbox mini/mbox micro.

En annan synkstandard som används ibland när man t.ex. kopplar ihop 2 ljudkort med varandra är att synka via midi (mmc eller mtc) men jag har aldrig hört talas om att man gör så med mickpreampar och har nog, när jag tänker efter, aldrig hört talas om någon mickpreamp med stöd för det.

Det är mycket möjligt att det finns, jag har inte så bra koll på marknaden. Det är också möjligt att det finns något annat sätt att synkronisera samplingsklockorna på, men jag känner inte till nått mer.

Det blev långt, men hoppas du förstår, eller att någon annan kan förklara bättre 🙁

Ok, nja, jag har tittat på mbox2, usb variant i alla fall, har inte firewire. Kanske blir enklare att köpa ett annat ljudkort, men är lite sugen på protools.

Men jag förstår inte riktigt varför de måste synkas, men det spelar väl egentligen ingen roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

dew (oregistrerad)
Angående Mac och Pc kompabilitet, så finns det en ruta att kryssa i när du startar ett nytt projekt.

Ok, det var väldigt bra att veta, kanske skulle funka, ska fundera på vad jag vill, med antal mikrofoner m.m

Link to comment
Dela på andra sajter

dew (oregistrerad)
Pro Tools i kyrkan, det var nytt 🙂

Och varför skriver du med stor begynnelsebokstav, är Kyrkan namn på din studio?

Det är många kyrkor som har inspelningsutrustning av skiftande kvalité.

Nädå, så heter inte studion, det är bara ett skrivfel, vet inte om det går att kalla det studio, men det är väl tänkt att kunna vara

så att det spelas in från "scen" i kyrkan och ett litet krypin där dator och högtalare står, nu används det rummet mest till förråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Men jag förstår inte riktigt varför de måste synkas, men det spelar väl egentligen ingen roll.

Man kan säga att digitalt ljud består av mätpunkter (samples). Dessa mätpunkterna sätts av ad-omvandlarna och hamnar olika tätt beroende på vad man kör med för sample rate (44100/48000/o.s.v...). När man kopplar ihop olika ad-omvandlare är det viktigt att mätpunkterna hamnar på samma ställe tidsmässigt och därför behöver man synkronisera dom med varandra. Om man har flera ads i samma enhet är de (oftast) synkade med varandra men om man kopplar ihop olika burkar behöver man synka dom med varandra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är många kyrkor som har inspelningsutrustning av skiftande kvalité.

Nädå, så heter inte studion, det är bara ett skrivfel, vet inte om det går att kalla det studio, men det är väl tänkt att kunna vara

så att det spelas in från "scen" i kyrkan och ett litet krypin där dator och högtalare står, nu används det rummet mest till förråd.

Det är bra akustik för inspelning i en kyrka i alla fall.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

dew (oregistrerad)
Man kan säga att digitalt ljud består av mätpunkter (samples). Dessa mätpunkterna sätts av ad-omvandlarna och hamnar olika tätt beroende på vad man kör med för sample rate (44100/48000/o.s.v...). När man kopplar ihop olika ad-omvandlare är det viktigt att mätpunkterna hamnar på samma ställe tidsmässigt och därför behöver man synkronisera dom med varandra. Om man har flera ads i samma enhet är de (oftast) synkade med varandra men om man kopplar ihop olika burkar behöver man synka dom med varandra.

Ok, tackar, då är jag med på banan med varför det behövs synkas.

Link to comment
Dela på andra sajter

dew (oregistrerad)
Det är bra akustik för inspelning i en kyrka i alla fall.

Ja, det kanske det är, i alla fall ett väldigt stort rum, kyrkan alltså, och i detta fall är det ingen sten/cement kyrka,

så akustiken kanske är rätt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

dew (oregistrerad)
Akustiken i kyrka är grym. Fast för rätt musik förstås. Låååång efterklang 😛

Jo så är det i många kyrkor, mest kanske Svenska kyrkans kyrkor, men inte denna kyrka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...