Jump to content
Annons

Sverige är ett konstigt land


spaceman

Recommended Posts

Det är väl inte ordet i sig i så fall utan hur folk använder det? Så går det ganska lätt att "avväpna" genom den enkla frågan: Vad är lagom för dig? 🙁

Mm, det är nog hur begreppet används.

Men att fråga en svensk "Vad är lagom för dig?" .. det är nog lindrigare att ge han en vänsterkrok 😛

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)
Så kom igen DieHard är det överflöd du vill ha så är det lagom för dig. Är det minimalistiskt så är det också lagom. 😄

Nej lagom betyder att det är måttligt av något. Inte för mycket och inte för lite. Överflöd är överflöd och det är inte lagom enligt gängse normen vad lagom står för. Nej hatar det ordet för det är en del av den typiska svenska mentaliteten. Man ska ha lagom roligt, lagom bra liv, lagom bra jobb etc. Ingen säger att de är skitglada eller lyckliga när de möter folk som frågar hur det är. Nej man ska svara bra. Det ska vara lagom bra. Annars blir folk misstänksamma. Som svensk ska man vara lagom. Inte visa för mycket känslor, vare sig lyckliga eller nedstämda. Och framför allt inte visa ilska. Höjer man rösten försöker folk snabbt tysta ned en. Folk skräms av de som visar känslor och känner sig genast obekväma. Skrattar man på bussen eller tåget tittar folk surt på en eller undrar om man är knäpp. Nej säger jag bara, åt helvete med lagom och den typiska svenska mentaliteten. 🙁😛😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för mycket och inte för lite. Överflöd är överflöd och det är inte lagom enligt gängse normen vad lagom står för. Nej hatar det ordet för det är en del av den typiska svenska mentaliteten. Man ska ha lagom roligt, lagom bra liv, lagom bra jobb etc. Ingen säger att de är skitglada eller lyckliga när de möter folk som frågar hur det är.

Som svensk ska man vara lagom. Inte visa för mycket känslor, vare sig lyckliga eller nedstämda. Och framför allt inte visa ilska. Höjer man rösten försöker folk snabbt tysta ned en. Folk skräms av de som visar känslor och känner sig genast obekväma. Skrattar man på bussen eller tåget tittar folk surt på en eller undrar om man är knäpp. Nej säger jag bara, åt helvete med lagom och den typiska svenska mentaliteten. 🙁😛😏

Då är vi två. Mer repressivt socialt klimat tror jag är svårt att finna, realistiskt sett.

Lagom används alltid som förmanande, som skälls-ord, eller som undanflyende. Så fort Lagom sägs, så ska det infinna sig nu, eller inom mycket kort. Om en människa festar järnet och lever allmänt fan och älskar det i 5 år, och nästa 5 år går han in i en himla lugn tillvaro och tar det väldigt soft och måttligt och trivs som fan i det .. då blir ju summan lagom över den 10 års perioden (?) Men nä, se så ska man inte se på Lagom, utan lagom ska vara hela tiden, här och nu och imorgon. Så det är verkligen ett förmanande uttryck. Det finns Energi-givande uttryck och Punkterande uttryck, Lagom är definitivt ett punkterande uttryck.

Om två personer tycker olika - en tycker A och andren tycker B .. då kommer svensken in i rummet och löser alla världens problem genom att tjoa "Lagom är bäst!". Så lagom är liksom alltid en mix bestående av lika mycket utav alla dittills nämnda faktorer. Och om inte det resulterar i något bra, så är det vad som gjordes (dvs lagom) som inte var Lagom, egentligen. För om man gör något Lagom, så kan det ju aldrig bli fel 😄 Mycket genomtänkt 😛

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att lagom mest får en negativ innebörd här i svedala men "Sverige är ett konstigt land" fast inte konstigare än andra. Alla länder har sina konstigheter. Gräset är grönare på andra sidan så att säga.

Men hur skulle svenskarna kunna bli annat än introverta när solen är ständigt frånvarande med sin positiva inverkan.

Samtidigt tycker jag att det håller på att luckras upp allt eftersom. Upplevde mycket mer lagom på 70-talet. 80-talet var knappats lagom . . . rosa, ceris, axelvaddar, hårspray etc. Först kabel-TV sedan internet så att vi ser hur andra kulturer och länder är. Mina barn är definitivt mycket mindre lagom än mina far- och morföräldrar var.

Men jag kanske är för positiv. Jag har alltid tolkat lagom som jag skrev tidigare. Vill jag ha mycket så är det lagom för mig och inte vad lagom betyder för min tråkiga granne. 😛

Det finns många länder/kulturer på jorden som har klart mer negativa sidor än den svenska. Vad sägs om Talibanerna? Mugabes afrika? "Gangland" i USA där man kan bli skjuten för att bära fel färg i fel kvarter?

Va' inte så svenskt gnälliga och negativa hela tiden 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Resultatet blev det väntade. Drag en lans för detta ytterst användbara och tämligen

oskyldiga ord, och människor går rakt upp i taket.

Kan det vara för att de innerst inne inser hur väl det beskriver dem.

Hur som helst, i bland behövs det inte mycket till provokation.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Resultatet blev det väntade. Drag en lans för detta ytterst användbara och tämligen

oskyldiga ord, och människor går rakt upp i taket.

Kan det vara för att de innerst inne inser hur väl det beskriver dem.

Hur som helst, i bland behövs det inte mycket till provokation.

Nej det händer titt som tätt på det här forumet. Själv känner jag inte igen mig det minsta. Är allt för lite lagom för att göra det. 😱 Men det ordet har sitt ursprung ur jantelagen där man inte får sticka ut och det blev ett ord där man inte provocerade eller stack ut i mängden och svarade ryggradslöst med ordet lagom. Vill jag något ska det vara allt eller inget. Ska det vara musik ska det vara jävligt bra eller inte alls. Sex ska vara skitbra, annars kan jag lika gärna avstå och äta en pizza istället. Ska jag ha roligt ska det vara skitroligt eller inte alls etc etc. Livet blir mycket mer intressant om man satsar på max och det bästa av det man vill. Så där lagom så blir livet bara....lagom. Skitkul? Up my ass. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det händer titt som tätt på det här forumet. Själv känner jag inte igen mig det minsta. Är allt för lite lagom för att göra det. 😛 Men det ordet har sitt ursprung ur jantelagen där man inte får sticka ut och det blev ett ord där man inte provocerade eller stack ut i mängden och svarade ryggradslöst med ordet lagom. Vill jag något ska det vara allt eller inget. Ska det vara musik ska det vara jävligt bra eller inte alls. Sex ska vara skitbra, annars kan jag lika gärna avstå och äta en pizza istället. Ska jag ha roligt ska det vara skitroligt eller inte alls etc etc. Livet blir mycket mer intressant om man satsar på max och det bästa av det man vill. Så där lagom så blir livet bara....lagom. Skitkul? Up my ass. 😆

Kan inte förstå vad det skulle vara för fel med att ha lite kul. Själv vill jag inte ha något borderlineliv, även om ett

gapskratt är fantastiskt. Ett leende är också bra.

Tror inte att Sandemose var inne på just ordet lagom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Resultatet blev det väntade. Drag en lans för detta ytterst användbara och tämligen

oskyldiga ord, och människor går rakt upp i taket.

Hur som helst, i bland behövs det inte mycket till provokation.

Bläddrade just tillbaka, och såg var roten till Lagom kommentarerna kom ifrån i tråden.

Jag hakade på senare kommentarer om lagom, så min reaktion var inte riktad till dig på något speciellt sätt.

Ville bara få ur mig det 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om Tower of Power, som nämndes tidigare i tråden... Dom spelar i Köpenhamn på Amager Bio den 19/2, givetvis har jag biljetter dit.

Har sett dom ett par gånger där och även här. Även om de spelat i Sverige också så åker jag hellre till Köpenhamn och ser dom där. Det finns flera skäl till detta, TOP är mycket större i Danmark, och publiken är helt underbar. Det är fullt ös från början till slut. Så där lagom alltså... Amager Bio är en gammal biograf i jumboklassen som har röjts ut, där finns inte en stol kvar, en stor scen och bar i foaljen med billig dryck. Inte en sittplats alltså, vilket innebär ett stort dansgolv, vilket är precis vad det blir i Danmark, ingen står still. Publiken brukar vara blandad; allt från gamla gubbar som jag (tom äldre) till ungdomar, både killar och tjejer. Såg TOP på samma ställe för ett par år sedan, ALLA sjöng med i låtarna och de flesta var inte ens födda när låtarna släpptes. Skall bli kul att se TOP igen!

Vet faktiskt inte om TOP spelar i Sverige på denna turrnen, har inte tagit reda på det, skulle inte kunna tänka mig att se dom här pga den träiga publiken. Det brukar komma ett gäng gubbar i min ålder och hur kul är det?

Annars tycker jag att det är rätt skönt att sitta tyst och titta ut genom fönstret på Pågatåget på väg till jobb på mornarna.

Hjärnan är ändå inte påkopplad förrän efter den första koppen kaffe när jag väl är framme, och det gör bara ont att tänka så tidigt.

Grannarna är trevliga och vi umgås över en kopp java eller en bit grillat kött ibland, ett par gånger om året så där lagom spontant...

/Göran

Redigerat av GoranS
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...