Jump to content
Annons

Spelar märke av dubbelpedal någon roll?


HokosPokos

Recommended Posts

Är så att jag ska köpa en dubbelpedal till mitt trumset och undrar om det spelar någon om det är olika märken på pedalerna? Den pedal jag har nu är av märket Mapex, vet däremot inte vilken modell det är..

Och den som jag tänkte köpa är denna:

http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id...156228&fm=1

Är den bra? Finns det bättre för en lika billig peng?

tips/åsikter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Spelar det roll vilket bilmärke man väljer? Det kommer ju rulla ändå.

Det klart det spelar roll, alla har sin egen karaktär och kvalité. Du måste testa dig fram men jag kan reko tamas ironcobra, lite dyrare men svin bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Krikelin (oregistrerad)

För att lära sig att spela dubbelpedal spelar det inte så stor roll tycker jag, köp något enklare först som du kan lära dig grunderna på, vartefter du blir bekväm kan du ju alltid prova att spela på andra pedaler för att hitta vad som passar just dig. För det är verkligen en djungel av inställningar på de lite "dyrare" varianterna, det är lätt att mixtra bort sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag e lite kluven.

Först tycker jag du ska köpa begagnat, lär dig grunderna så kommer du känna av mycket bättre sen vad du vill ha och behöver vilken "stil" du är. Varför e jag kluven då jo det e mer fall du ska köpa lite dyrare beg eller lite billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Längesen man skrev i denna tråd, har ju redan köpt en dubbelpedal men ialf.

Tack för alla bra svar. Har fuckat upp sig till faktiskt angående köpet om dubbelpedal.

Köpte på musikbörsen. Ett par pdp pedaler för ungefär 1500kr. Ville egentligen köpa ett par pearl eliminator för ungefär samma pris men försäljaren (som är samma person som jag köpte ett digitalt trumset för nån månad tidigare) sa att dem var slut.

Efter att jag hade köpt de och innan jag hade använt de så ångrade jag köpet. Ville hellre ha pearl. Så ringde försäljaren och sa det. Han sa då att han kunde beställa dit pearl pedalerna och att jag kunde använda dpd-pedalerna under tiden. Har vart strul med den försäljaren tidigare så han sa att "det är lugnt, använd pedalerna du köpt under tiden. Inte ska du behöva lida för det inte...." osv. Men han sa att det kunde ta ett tag innan de kom eftersom att han beställde de från Tyskland och iochmed lågkonjunkturen kunde det ta extra lång tid. Men han skulle höra av sig.

Nån månad har nu gått och misstänker nu att han faktiskt blåst mig. Ska ringa honom i veckan och fan reda ut det här. Postar väl resultatet här hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Längesen man skrev i denna tråd, har ju redan köpt en dubbelpedal men ialf.

Tack för alla bra svar. Har fuckat upp sig till faktiskt angående köpet om dubbelpedal.

Köpte på musikbörsen. Ett par pdp pedaler för ungefär 1500kr. Ville egentligen köpa ett par pearl eliminator för ungefär samma pris men försäljaren (som är samma person som jag köpte ett digitalt trumset för nån månad tidigare) sa att dem var slut.

Efter att jag hade köpt de och innan jag hade använt de så ångrade jag köpet. Ville hellre ha pearl. Så ringde försäljaren och sa det. Han sa då att han kunde beställa dit pearl pedalerna och att jag kunde använda dpd-pedalerna under tiden. Har vart strul med den försäljaren tidigare så han sa att "det är lugnt, använd pedalerna du köpt under tiden. Inte ska du behöva lida för det inte...." osv. Men han sa att det kunde ta ett tag innan de kom eftersom att han beställde de från Tyskland och iochmed lågkonjunkturen kunde det ta extra lång tid. Men han skulle höra av sig.

Nån månad har nu gått och misstänker nu att han faktiskt blåst mig. Ska ringa honom i veckan och fan reda ut det här. Postar väl resultatet här hehe

Du kan få köpa min DW 4000...som jag aldrig lirar på....Den är bra men jag är för gammal för att lära mig....:-(

PM me...if interested

R

Redigerat av ronnybengt
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

Jag har i flera år stört mig på att vilken pedal jag än använder. allt från lågprispedaler till dom allra dyraste och bästa så dyker alltid samma problem upp.

Nämligen att kammarna som håller klubborna börjar glappa. Dom små små små löjliga skruvarna som håller fast dom har en förmåga att vibrera loss och klubborna blir helt ohanterliga i hög fart. Och jag är inte en sådan som slår och trampar ihjäl mitt trumset när jag spelar. Och när dom väl börjat glappa så går det inte skruva åt den lilla lilla skruven så dom sitter igen. 😳

Är det någon annan som har/haft samma problem?

post-21776-1264448413_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har i flera år stört mig på att vilken pedal jag än använder. allt från lågprispedaler till dom allra dyraste och bästa så dyker alltid samma problem upp.

Nämligen att kammarna som håller klubborna börjar glappa. Dom små små små löjliga skruvarna som håller fast dom har en förmåga att vibrera loss och klubborna blir helt ohanterliga i hög fart. Och jag är inte en sådan som slår och trampar ihjäl mitt trumset när jag spelar. Och när dom väl börjat glappa så går det inte skruva åt den lilla lilla skruven så dom sitter igen. 😳

Är det någon annan som har/haft samma problem?

Det enda du behöver är loctite av starkare variant, ta någon droppe på varje skruv och dom sitter där för evigt!

http://www.henkel.se/cps/rde/xchg/SID-0AC8...18_SES_HTML.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har i flera år stört mig på att vilken pedal jag än använder. allt från lågprispedaler till dom allra dyraste och bästa så dyker alltid samma problem upp.

Nämligen att kammarna som håller klubborna börjar glappa. Dom små små små löjliga skruvarna som håller fast dom har en förmåga att vibrera loss och klubborna blir helt ohanterliga i hög fart. Och jag är inte en sådan som slår och trampar ihjäl mitt trumset när jag spelar. Och när dom väl börjat glappa så går det inte skruva åt den lilla lilla skruven så dom sitter igen. 😏

Är det någon annan som har/haft samma problem?

Förstår inte vad det är du inte kan spänna? Det finns fyra små insexberoende skruvar där ja - men insexnyckelkit medföljde pedalen vill jag minnas?

Eller har jag missat nå't?

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte vad det är du inte kan spänna? Det finns fyra små insexberoende skruvar där ja - men insexnyckelkit medföljde pedalen vill jag minnas?

Eller har jag missat nå't?

Så svårt att förklara exakt vad jag menar. Det går att spänna men det kvarstår alltid ett litet glapp (oftast på den vänstra klubban. ingen aning om varför). Vrider jag åt dom mer så kommer de släppa och gängerna kommer gå runt bara. Och det känns så väl när man t.ex. håller stadiga 16delar att den vänstra hänger liksom inte me. Kammen får inget fäste på axeln direkt när du trycker på pedalen. de e som att axeln skippar ett hack innan den hugger tag i kammen och skickar klubban framåt. Och samma på tillbakavägen

Känns lite omöjligt att förklara 😏 jag har iaf haft detta problem på alla dubbelpedaler jag ägt och jag vet inte vad det beror på

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...