Jump to content
Annons

Hjälp med Sony TC-377 rullbandspelare


linnarsson

Recommended Posts

Hej!

Som rubriken säger. Har skaffat mig en Sony TC-377 rulllbandspelare för en femhundring i kalas skick.

Jag har nu provat att spela in via ett Rane rotary empath mixer. Jag kopplade helt enkelt från AUX out (på mixerborder) till line in på rullbandspelaren.

När jag sedan spelar upp materialet kör jag in från rullbandspelarens line out till line in på mixerbordet, för jag antar att man inte ska använda phono ingången väl?

Nåväl allt rullar och spelas men det låter orent, "distat" diskanten den "spricker". helt enkelt så låter det inte trevligt! Ansträngt är nog ett bra samlat ord!

Det är första gången i mitt liv som jag använder en rullbandspelare! Så jag har ingen tidigare erfarenhet! Manual saknas tyvärr. Något jag bör tänka på när jag spelar in? och spelar upp?

Kan det vara så att jag av förmodan skulle behöva dedikerad band in och utgångar, dvs sådana man har för vanliga kasettdeck? Det saknar jag!

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning

Johan Linnarsson, Nybörjare på rullband 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är ingen expert på rullband, men jag antar att du har kollat så att ingenting går alldeles för mycket över nollan på vare sig inspelning som uppspelning? Det kan slå över ganska mycket utan att det låter fult, men sen blir det dist. Fast det vet du säkert, jag bara spånar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ingen expert på rullband, men jag antar att du har kollat så att ingenting går alldeles för mycket över nollan på vare sig inspelning som uppspelning? Det kan slå över ganska mycket utan att det låter fult, men sen blir det dist. Fast det vet du säkert, jag bara spånar.

Tack för ditt svar 😄

Jag har kollat in uv-mätarna och de når inte upp på det röda, dvs där 0 börjar. Det var jag noga med under inspelningen. Det är en lång bit kvar tills mätaren ska nå dit (när jag spelar in och spelar upp). Mixerbordets volymkontroller ska ju inte påverka mer än volymkontrollen för AUX out.

Tack för ditt svar Dingbats och tack alla andra på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Hej! Ett vanligt fel när det gäller rullbandspelare är krånglande switchar eller oxiderade potentiometrar. Du har två source/tape omkopplare exempelvis som brukar oxidera och det kan orsaka denna typ av problem. Elektronikspray funkade i mina switchar på min 377:a.

Hur låter ljudet om du lyssnar via hörlursutgången direkt på spelaren? Hur låter det om du kopplar in ex vis ett kasettdäck och spelar in på samma sätt med samma anslutningar? Att tonhuvudena skulle vara slut är näst intill omöjligt på en 377:a då de har sk glasferrithuvuden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...