MysteriousMike (oregistrerad) Postat 12 januari 2009 Postat 12 januari 2009 Bandets nya EP är i mixningsstadiet och jag tänkte göra klart med omslag och lite sånt. Som det ser ut så tänker vi göra 300-400 jewelcase och 100-200 sleeves. Sleeve-versionen kommer att skickas ut till tidningar och skivbolag som en slags promotionexemplar, och då är min fråga; Brukar dessa skilja sig i utseende från den slutgiltiga produkten på något vis (som en stor blaffa där det står "PROMO" eller liknande), eller är de identiska?
kettmpa Postat 12 januari 2009 Postat 12 januari 2009 Bandets nya EP är i mixningsstadiet och jag tänkte göra klart med omslag och lite sånt.Som det ser ut så tänker vi göra 300-400 jewelcase och 100-200 sleeves. Sleeve-versionen kommer att skickas ut till tidningar och skivbolag som en slags promotionexemplar, och då är min fråga; Brukar dessa skilja sig i utseende från den slutgiltiga produkten på något vis (som en stor blaffa där det står "PROMO" eller liknande), eller är de identiska? Jag är inte 100% säker men som jag har upfattat promos är Kommer ca: 1-2 månader tidigare,whitelabel,sladdrig tunn skiva som pallar ca: 20-30 lyssningar innan den börjar skrapa
puffra Postat 12 januari 2009 Postat 12 januari 2009 olika skivbolag gör på olika sätt. I regel är det alltid så att streckkod saknas (har också sett promos där streckkoden har förstörts med typ en hålslagare).. dessutom står det alltid något i stil med "FOR PROMOTIONAL USE ONLY - NOT FOR SALE" stort och fint nånstans.. ofta har promon simplare grafik och består ofta av bara text eller kanske ett bandfoto eller nåt... tycker personligen att en promo med den texten känns "seriösare" på något vis.. såhär ser t.ex. en promo ut för Oasis - Definitely Maybe (kom iofs 1994 men funkar som exempel idag också) och såhär ser den riktiga skivan ut:
MysteriousMike (oregistrerad) Postat 13 januari 2009 Postat 13 januari 2009 Tack så mycket för de bra svaren! 😎 Det lutar mot att vi inte gör något speciellt med sleevesen eftersom de blir svårare att sälja om det står "for promotional use only". 😉
henning Postat 13 januari 2009 Postat 13 januari 2009 Om du vill slippa stim/ncb-avgifter på dessa så måste du märka dem "Promotion; Not for Sale" Från stims webbplats: Friexemplar Max 250 friexemplar. Följande villkor ska vara uppfyllda: Gäller enbart första upplagan om minst 500 ex. Friexemplaren ska märkas "Promotion; Not for Sale". Huvuddelen av upplagan ska säljas via detaljhandeln. Syftet ska vara att främja försäljningen av samma produkt. NCB-anmälan ska ha inkommit enligt licensvillkoren (innan framställning). Friexemplaren får uteslutande användas i promotionsyfte som t ex gratis utdelning till radiostationer, recensenter, discjockeys etc. NCB förbehåller sig rätten att begära förteckning över mottagare av friexemplar.
Musichelp (oregistrerad) Postat 19 mars 2009 Postat 19 mars 2009 Bandets nya EP är i mixningsstadiet och jag tänkte göra klart med omslag och lite sånt.Som det ser ut så tänker vi göra 300-400 jewelcase och 100-200 sleeves. Sleeve-versionen kommer att skickas ut till tidningar och skivbolag som en slags promotionexemplar, och då är min fråga; Brukar dessa skilja sig i utseende från den slutgiltiga produkten på något vis (som en stor blaffa där det står "PROMO" eller liknande), eller är de identiska? Nej det kan vara samma skiva. Givetvis när Oasis tryckte sin skiva 94 så tryckte de säkert över 100000 promoex och ja då hade man på blaffan med promo not for sale. Idag är det få som har sådana upplagor och det har försvunnit. Idag skickas oftast en skiva i förväg och då är den bränd på ett bättre brännar företag och kommer i vanlig plastficka utan omslag. Oftast är det singlar. Album brukar man ta från upplagan och kryssa över streckkkoden eller ta en stämpel med promo not for copy.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.