Jump to content
Annons

Hemmastudio, hjälp!


Vinterlegend

Recommended Posts

Tjenare.

Jag tänkte ordna en hemmastudio där jag vill kunna spela in Sång gitarr , elgitarr och bas samtidigt.

Jag är inte speciellt insatt i detta med vad det är för grejjer som behövs.

Blev rekommenderad att köpa ett "Presonus firebox" ljudkort och en shure57 mikrofon. Sen sa han jag pratade med att jag behövde skaffa separata förstärkare till elgitrren och basen för att signalen blir för svag annars. , låter detta bra?

Jag är inte ute efter några jättegrejjer utan bara saker som låter bra och som man kan använda vid tex en demoinspelning.

Tacksam för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En kompis köpte ett sådant till sin hp laptop med vista, en massa krångel fick det inte att funka, han gick tbx till börsen en kille där joxade i två timmar men gav upp. han lämna tbx det

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare.

Jag tänkte ordna en hemmastudio där jag vill kunna spela in Sång gitarr , elgitarr och bas samtidigt.

Jag är inte speciellt insatt i detta med vad det är för grejjer som behövs.

Blev rekommenderad att köpa ett "Presonus firebox" ljudkort och en shure57 mikrofon. Sen sa han jag pratade med att jag behövde skaffa separata förstärkare till elgitrren och basen för att signalen blir för svag annars. , låter detta bra?

Jag är inte ute efter några jättegrejjer utan bara saker som låter bra och som man kan använda vid tex en demoinspelning.

Tacksam för svar

Jag har haft min Firebox i ett år nu utan några som helst problem!

Funkar fint med min macbook/mac pro och har varit nöjd dem ggr jag sket i min Pod xt och lineade in min gitarr/bas i fireboxen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte Presonus vaskat fram Vista-drivers till Firebox nu? Kanske inte det som var problemet med din väns laptop iofs.

För demoinspelningar ska du inte behöva lägga ut mer pengar för extra förstärkare utan preampsen på ljudkortet bör räcka. Nu är jag iofs ingen expert på Firebox och det verkar som om en del har haft problem med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte Presonus vaskat fram Vista-drivers till Firebox nu? Kanske inte det som var problemet med din väns laptop iofs.

För demoinspelningar ska du inte behöva lägga ut mer pengar för extra förstärkare utan preampsen på ljudkortet bör räcka. Nu är jag iofs ingen expert på Firebox och det verkar som om en del har haft problem med dem.

Det kan ju varit någon konflikt på just hans dator. Men det skadar nog inte att forska på nätet och Presonus forum lite innan köp om han kör vista, har själv ett Presonus firepod på xp det funkar klock rent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag nyligen köpt ett Alesis iO|26 som jag är väldigt nöjd med. Stark köprekomendation. Kostar ca 325 € på Thomann.

8 preampar och firewire.

EDIT: råkade skriva fel pris 😄

Den ser väldigt stilren och robust ut! Kanske blir en sån i framtiden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...