Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena,

Vet ej om jag lägger tråden rätt, men antar att någon tar bort den om den bara är i vägen 🙂

Grejen är att jag har ett stort problem när jag ska spela in på min dator! När det blir för mycket ljud så blir ljudet i sämre kvalité och ljudet blir nästan vågigt? Trodde först att jag gjorde fel när jag mixa ljudet i Live 7. Men sen upptäckte jag att det räckte att jag körde igång GuitarRig 3 och drog på lite för att ljudet skulle kollapsa nästan.. Tål att nämnas att det lät helt OK när jag startade GutiarRig 3 enskilt. Men eftersom jag knepigt nog inte kan använda det programmet + Live 7 samtidigt (står att jag inte kommer åt ljudkortet i Live 7/ GuitarRig när GuitarRig/Live 7 är igång redan?) så måste jag starta det via Live 7 och då blir det skit..

Det har även varit så när jag spelat in många ljudspår. Även fast jag ställer när volymen på alla spår så blir det inge bra när det blir tillräckligt många (4 spår räcker för att det ska inträffa)

Datorn + ljudkort:

AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 3800 + 1,81 GHz, 2,00 GB RAM, Nvidia GeForce 7800 GTX

och använder ett TonePort UX2 och Ableton Live 7.0.3

Förmodligen är det väll en dum amatör miss men skulle ändå va tacksam för något svar och hjälp! =)

Annons
Postat

Svårt att säga utan att höra exempel på det, men min första tanke är att du kanske har lagt en kompressor på utgången och inte vet riktigt hur du ska ställa in den? Ta hellre bort kompressorn i så fall så att du får en renare signalväg, så borde du få bort pumpandet (om jag nu har tolkat beskrivningen rätt...).

Postat
Svårt att säga utan att höra exempel på det, men min första tanke är att du kanske har lagt en kompressor på utgången och inte vet riktigt hur du ska ställa in den? Ta hellre bort kompressorn i så fall så att du får en renare signalväg, så borde du få bort pumpandet (om jag nu har tolkat beskrivningen rätt...).

jaa det var som du sa :rolleyes: tack! men bara för att jag tog bort den lät det ju inte lika "maffigt" längre eller vad man ska säga =O aja, det är väll ett annat problem antar jag :rolleyes: tack i alla fall!

Postat

jaa det var som du sa 😛 tack! men bara för att jag tog bort den lät det ju inte lika "maffigt" längre eller vad man ska säga =O aja, det är väll ett annat problem antar jag 😄 tack i alla fall!

Lägg inte kompressor på hela klabbet förrän efter att allt är färdigmixat - för då virrar du garanterat bort dig i mixen. Om du inte behärskar kompressorn, så är det bättre att låta bli helt tills du har hunnit lära dig på allvar hur den fungerar - för om den används fel så ställer den till mycket mer problem än vad den hjälper.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.