krrl (oregistrerad) Postat 7 januari 2009 Postat 7 januari 2009 Hej! Jag ska köpa mig en hemstudio till datorn hade jag tänkt men jag har väldigt dålig koll på vilka grejjer som är vettiga och jag behöver er hjälp! Min budget är 10000 kr. Jag har en dator med en p4 på 3GHz och 2gb minne. Ljudkortet heter EMU 1212M. Det jag vill göra är att fixa egna trumspår och bas-spår i datorn med MIDI (i guitarpro 4 typ). Sedan vill jag importera MIDI filerna till någon trumplugin, basplugin och på så sätt få riktiga ljud. Jag hade tidigare en Palmer PDI-03 som jag kopplade mellan förstärkaren och ljudkortet men jag va missnöjd med ljudet jag fick på inspelningarna. Om någon har tips på hur guran kan spelas in smidigt så vore det fint! Studion är tänkt att användas för att lattja och spela in låtar/ideer. Är mycket tacksam för svar och tips!
steak (oregistrerad) Postat 7 januari 2009 Postat 7 januari 2009 (redigerat) Hejsan! Sequencer Jag rekomenderar alltid Cubase, det är väldigt smidigt när du väl kan det. Enda är väl egentligen priset. Allt från 1000 till typ 7-8000 beroende på vilken version och vart du köper det. Här är en länk: http://www.4sound.se/ProductList.aspx?m=2&i=37&s=0 Sök lite här på forumet så kommer du kunna hitta jämförelse mellan de olika versionerna. VST En schysst allround vst du kan hitta till den här är Steinbergs egna som heter Hypersonic. Finns två utsläpp, senaste utsläppet rekommenderas starkt. Allt från elektronisk musik till violiner och fågelkvitter. Vet dock inte vart du kan köpa den, men googla lite så kommer det gå bra. Ljudkort Vet inget om ditt ljudkort och jag orkar inte leta fram något men ett bra ljudkort som är relativt billigt är Mbox 002, det är optimerat för Pro Tools men det funkar lika bra till Cubase. Länk: http://www.4sound.se/SearchResult.aspx?keywords=mbox Vet inte om allt det här går ihop på exakt 10 000 men du borde kunna fixa det till strax över eller under och jag lovar, du kommer bli nöjd. 🙂 Gitarrförstärkare hoppas jag någon att någon annan kan hjälpa dig med, jag har själv en Line 6-förstärkare som jag använder, låter snuskigt bra. Det är bara det att den ligger på uppåt tio bara den. Du kan annars hitta "mjukvaru-förstärkare" där du kan förställa ljuden du vill ha via mjukvara. Redigerat 7 januari 2009 av steak
Emulator Postat 11 januari 2009 Postat 11 januari 2009 (redigerat) Men ljudkort hade du va? Du kan med fördel testa Reaper! Ett program som du tankar hem (lagligt) för att testa gratis, och en licens kostar väl en femhundring. Du kan ha trumpluggar och vst'er och vad du vill där. En bra mjukvara som innehåller "allt" och är enkel att lära sig är Reason. Synthar, basar, trummor och loopar. Kan användas fristående eller ihop med cubase/protools/reaper. Redigerat 11 januari 2009 av Emulator
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.