Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag skulle behöva hjälp av er att bestämma mig. Jag ska köpa nytt ljudkort, och brukar alltid handla efter principen att köpa bra grejer, så jag slipper köpa upp mig, åtminstond inom de dom närmaste åren. Från början hade jag tänkt mig ett digi 003 rack, dels för att det ska va ett bra kort, med 8 preamps och dels för att pro tools 8 ingår, vilket jag hade tännkt gå över till.

Jag vet att jag i framtiden kommer ha behov av många kanaler, men det är först om ett par år egenltigen. Så tanken slog mig här om dagen att köpa en riktigt bra mikrofonförstärkare och ljudkort istället med begränsat antal kanaler istället, säg 2-4.

vad tror ni om idén, och vad kan ni rekomendera?

Jag kan ju föresten tilläga att det är främst "riktiga" instument som jag kommer att spela in, jag använder mig mycket sällan av midi och programerar aldrig musik. Och att det är firewire som gäller.

Tack på förhand.

Annons
Postat
Hej!

Jag skulle behöva hjälp av er att bestämma mig. Jag ska köpa nytt ljudkort, och brukar alltid handla efter principen att köpa bra grejer, så jag slipper köpa upp mig, åtminstond inom de dom närmaste åren. Från början hade jag tänkt mig ett digi 003 rack, dels för att det ska va ett bra kort, med 8 preamps och dels för att pro tools 8 ingår, vilket jag hade tännkt gå över till.

Jag vet att jag i framtiden kommer ha behov av många kanaler, men det är först om ett par år egenltigen. Så tanken slog mig här om dagen att köpa en riktigt bra mikrofonförstärkare och ljudkort istället med begränsat antal kanaler istället, säg 2-4.

vad tror ni om idén, och vad kan ni rekomendera?

Jag kan ju föresten tilläga att det är främst "riktiga" instument som jag kommer att spela in, jag använder mig mycket sällan av midi och programerar aldrig musik. Och att det är firewire som gäller.

Tack på förhand.

Om det rör sig om några är tills du ska göra större inspelningar så skulle det nog passa bättre att du köper ett av digis mindre ljudkort istället. Ljudkortsmarknaden rör ju på sig, om än långsamt, för mig skulle det kännas lite fel att sitta på en massa kanaler som jag ändå inte kommer använda och sakta men säkert se ljudkortet förlora sitt värde med all potential som man ändå inte använder.

Skulle nog välja mbox2 pro eller m-audio lightbridge om man vill kunna bygga ut med valfria omvandlare lite som man vill.

Postat (redigerat)

Kan ju passa på att rekommendera Alesis iO 26 som jag själv nyligen införskaffat och är jättenöjd med. 😉

Lite mer om det kortet i denna tråd: Alesis iO|26

Firewirekort med 8 ok preampar (inte världens roligaste, men bra allround. -Dvs transparenta) och dessutom två st ADAT-in. -Så det går att bygga vidare på om du så småningom behöver fler/bättre analoga ingångar. Körs fördelaktligen på ström från firewire (himla mobilt och smidigt) Och det bästa sist: Priset! 325 € hos Thomann! Extremt prisvärt tycker iaf jag.

Alesis iO|26, www.thomann.de

EDIT: Ok, ligger ju rejält under din budgetgräns och det är ju dessutom inte Protools-hårdvara (jag kör Logic och är jättenöjd). Men jag tycker det är så himla prisvärt så jag ville iaf nämna det som ett alternativ. Själv kör jag mer efter principen "det är dumt att betala för mycket" och "tänk vad mycket starköl jag kan köpa för mellanskillnaden" :rolleyes:

Redigerat av MrBluesman
Postat (redigerat)

Okej tack så mycket! Jag kör nog en kombination mellan m-box, och starköl idén då jag fann dom båda mycket bra =)

Redigerat av _johnny_

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.