Jump to content
Annons

Problem: koppling mellan ljudkort & högtalare!


ChrisAlex

Recommended Posts

Hej!

Jag har köpt ett Audiophile 2496 ljudkort och tänkte koppla ihop det med mina dator-högtalare av modell CambridgeSoundworks 5.1

Ljudkortet har ju 2x/rca-hona outputs (LEFT och RIGHT) ...och mina högtalare har 2x/minitele inputs (1 till FRONT och 1 till SUB).

Går det att använda någon konverter så man kan koppla ihop dom, eller måste jag ha rca ingångar på högtalarna också? 😲

Just nu är inget ihopkopplat förutom högtalarna till datorn. Vill koppla in dom i ljudkortet!

Tänkte om man kunde använda det här..?

adapter.jpg

Tack för svar! ☺️

Redigerat av ChrisAlex
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du har ingen separat sub-utgång från ljudkortet eftersom det inte är gjort för surround, så du får nog sikta på att använda enbart satelliterna i så fall, med någon sorts adapterkabel från stereo-minitele till 2st RCA (R+L).

Link to comment
Dela på andra sajter

RCA till min-tele: http://www.emusic.se/default.asp?flik=1&info=12112 + RCA kabel: http://www.emusic.se/default.asp?do=&t...&info=11465 borde göra susen. Om inte finns det säkert någon annan som har en ljus idé!

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ingen separat sub-utgång från ljudkortet eftersom det inte är gjort för surround, så du får nog sikta på att använda enbart satelliterna i så fall, med någon sorts adapterkabel från stereo-minitele till 2st RCA (R+L).

näe det är ju sant. Tänkte om man kan koppla (sub + front/rear) till en 3,5mm stereo-y-splitter så att man får med subenheten i det hela med, och sedan till en 3,5mm-2xRCA adapter till ljudkortet.

Det är väl bara att testa och se! Tack iaf 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade du tänkt o annvända dem högtalarna för mixning o sånt då? Det funkar säkert super för enklare mixningar o inspelningar men ska du släppa singlar eller annat med lite högre krav på kvalitet så måste du ha högtalare som inte färgar eller ändrar ljudbilden så mycket. Problemet med just såna datorhögtalare är att dem inte låter "neutralt" eller hur man ska beskriva det.

Men annars skulle jag köra med bara frontarna o subwoofern på nåt sätt för det är ju trots allt stereo som du ska mixa va? annars så kan ljudbilden av att ha samma ljud i surroundhögtalarna som i frontarna bli helskumt.

Nåt som man också måste tänka på är att oftast, när det gäller 5.1-system, är att frontarna och surrounhögtalarna har egna 3.5-kontakter medans subwoofer och center delar på en 3.5. Så med andra ord kanske du får höger i subfoofern o vänster i centern eller tvärtom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade du tänkt o annvända dem högtalarna för mixning o sånt då? Det funkar säkert super för enklare mixningar o inspelningar men ska du släppa singlar eller annat med lite högre krav på kvalitet så måste du ha högtalare som inte färgar eller ändrar ljudbilden så mycket. Problemet med just såna datorhögtalare är att dem inte låter "neutralt" eller hur man ska beskriva det.

Men annars skulle jag köra med bara frontarna o subwoofern på nåt sätt för det är ju trots allt stereo som du ska mixa va? annars så kan ljudbilden av att ha samma ljud i surroundhögtalarna som i frontarna bli helskumt.

Nåt som man också måste tänka på är att oftast, när det gäller 5.1-system, är att frontarna och surrounhögtalarna har egna 3.5-kontakter medans subwoofer och center delar på en 3.5. Så med andra ord kanske du får höger i subfoofern o vänster i centern eller tvärtom.

Ja precis. Det gäller inget singel släpp än på länge. Det är bara så jag kan få bra ljud i det hela för kortet jag kört på innan va skit, och jag har inte råd med studiohögtalare än tyvärr. Men enkel mixning av låtar är tanken med det!

Jag kör inte ljudet i surround typ; (2 fram & 2 bak) utan har högtalarna som en halvmåne på bordet med suben i mitten för att det ska bli lättare att mixa. Det blir en bättre ljudbild av det då.

Ja, det finns ju risk för att ljudet kommer ut helt fel men jag tror det kan gå att göra så. Har inte köpt någon sladd/adapter än men jag ska testa det iaf.

Tack för ditt svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att om du har samma ljud från fler högtalare, så får du stor risk för fasfel i lyssningen, med förstärkningar och utsläckningar av olika frekvenser som följd. Det kan alltså vara en nackdel att göra som du har gjort, att ha samma ljud från två par högtalare samtidigt.

Du har kanske sett att man ofta har flera par monitorer i studios - men de används inte används samtidigt, utan bara ett par i taget medan övriga är tysta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att om du har samma ljud från fler högtalare, så får du stor risk för fasfel i lyssningen, med förstärkningar och utsläckningar av olika frekvenser som följd. Det kan alltså vara en nackdel att göra som du har gjort, att ha samma ljud från två par högtalare samtidigt.

Du har kanske sett att man ofta har flera par monitorer i studios - men de används inte används samtidigt, utan bara ett par i taget medan övriga är tysta.

Ja det vet jag om att det kan bli, men det gamla inbyggda ljudkortet jag har använt mig av klarar inte av många samplar samtidigt så det tar bort vissa frekvenser ändå. Har hört att Audiophile 2496 har bra omfång så jag hoppas det klarar det bättre!

Tror jag får beställa adaptrarna för jag har inte hittat dom i någon butik än. Jobbigt med leveransdatum bara 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...