Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja, är på väg att köpa en extern firewire ljudkort: Terratec Phase X24 FW , och en ny dator som har windows vista. På Terratec's hemsida finns det att ladda ner drivrutiner för windows vista 32 och 64bit. Men det är så att jag vågar inte köpa nu ljudkortet eftersom jag inte vet om den funkar på vista. Kan någon om de här eller har testat själv? Funkar Ljudkortet Phase X24 Firewire på vista ifall man laddar ner deras drivrutiner från hemsidan för vista?

Skulle vara jätte glad om jag fick hjälp här, läser på andra ställen men finns ingen bra svar. 🙂

Annons
Postat

Har tillverkaren drivrutiner för Vista får man nog utgå från att det ska funka. Sen kan det kanske krävas lite tweakningar, eller så har du otur med ett knepigt FW-chip i din dator. Kolla tillverkarens supportsidor. Ofta finns rekommendationer för vad som funkar, och hur man kan trimma operativet om det trasslar.

Postat
Har tillverkaren drivrutiner för Vista får man nog utgå från att det ska funka. Sen kan det kanske krävas lite tweakningar, eller så har du otur med ett knepigt FW-chip i din dator. Kolla tillverkarens supportsidor. Ofta finns rekommendationer för vad som funkar, och hur man kan trimma operativet om det trasslar.

Vad är tweakningar och FW-chip? är ny inom de här kan inte så mkt .

Postat

"Tweakningar" är de justeringar man ibland måste göra i en dator för att allt ska rulla. Det kan handla om att stänga av någon onödig sak i Windows - typ grafiskt lullull/ögongodis, eller att inaktivera tjänster som ligger i bakgrunden och stör dina inspelningar - typ återkommande, schemalagda virusscanningar. Det är lite beroende av hårdvara, vad man har installerat och vilken sequencer (Cubase, Cakewalk etc) man kör.

"FW-chip" betyder helt enkelt FireWire-krets. Dvs den komponent i din dator som tar hand om ljudflödet mellan Terratec (i det här fallet) och ditt inspelningsprogram. Det händer att folk får problem pga ett dåligt chip. Vad man kan göra då är att köpa ett separat FW-kort och stoppa i datorn. Behöver inte kosta mer än några hundringar. Texas Instruments FW-chip brukar nämnas som pålitligt, men som sagt, kolla med tillverkaren vad som rekommenderas.

Postat

"Tweakningar" är de justeringar man ibland måste göra i en dator för att allt ska rulla. Det kan handla om att stänga av någon onödig sak i Windows - typ grafiskt lullull/ögongodis, eller att inaktivera tjänster som ligger i bakgrunden och stör dina inspelningar - typ återkommande, schemalagda virusscanningar. Det är lite beroende av hårdvara, vad man har installerat och vilken sequencer (Cubase, Cakewalk etc) man kör.

"FW-chip" betyder helt enkelt FireWire-krets. Dvs den komponent i din dator som tar hand om ljudflödet mellan Terratec (i det här fallet) och ditt inspelningsprogram. Det händer att folk får problem pga ett dåligt chip. Vad man kan göra då är att köpa ett separat FW-kort och stoppa i datorn. Behöver inte kosta mer än några hundringar. Texas Instruments FW-chip brukar nämnas som pålitligt, men som sagt, kolla med tillverkaren vad som rekommenderas.

I tillverkarens hemsida står det inget speciellt dom rekommenderar, tänkte köpa en begagnad och killen har inte Cubase LE inspelnings programvaran som kom med när han köpte kortet, så ja får bara ljudkortet i köpet. Och när jag läser på deras hemsida så står det i manualen att den är för windows xp sp1 or higher. Och nu har dom tagit fram vista drivrutiner så de borde nog funka. Så nu undrar jag om man kan köra ljudkortet på till exempel: Adobe Audition , och andra inspelnings program som fungerar med vista eftersom han inte har Cubase LE skivan. Så ja tänkte köra på Adobe audition tror du det skulle funka med ljudkortet? Anledningen att jag använder vista är att ja ska köpa en ny dator från hp eller packard bell och alla nya datorer kommer med vista tyvärr :rolleyes:

Jag tackar så himla mycket för alla andra svar, men om du kan lugna ner mig inom de här så skulle jag tusen tacka, eftersom är ny och de här kommer va min första ljudkort.

Postat

Ingen som har provat, så jag vet ifall den kommer fungera när jag laddar ner drivrutinerna från sidan. Vill inte bort kasta pengar.

• 3 månader senare...
Postat
Ingen som har provat, så jag vet ifall den kommer fungera när jag laddar ner drivrutinerna från sidan. Vill inte bort kasta pengar.

Installerade mitt X24 FW-kort på min flickväns Sony Vaio med Vista och det fungerar utmärkt. Aldrig strulat. Men jag har nu spenderat 4 heldagar på att få det till att fungera på min ny HP DV5 med Vista. Jag har lyckats få det till fungera ett par minuter men sen lägger det av. Avinstallerade Norton (vilket möjligen hjälpte lite). Någon som har några tips?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.