Jump to content
Annons

Mixa sång i Reason?

Recommended Posts

alexx (oregistrerad)
Postat

Har haft tankar om att skaffa Reason på senaste tiden. Dels för att jag vill uppgradera från FL Studio och dels för att jag vill ha mer "djup" i mina kommande låtar. Dock så är jag osäker på om sång är något som går att mixa i Reason då själva programmet saknar en inspelningsfunktion. Visst kan man använda sig av ReWire, men har programmet ändå en flexibel sequencer för sång? Sång är alltså det dominanta i mitt arbete och inte trance snuttar eller något liknande. Jag vill alltså kunna redigera, klippa och lägga till effekter till sången - är detta är möjligt i Reason eller ska jag vända mig till en annan DAW?

Tacksam för svar.

Annons
Postat
Har haft tankar om att skaffa Reason på senaste tiden. Dels för att jag vill uppgradera från FL Studio och dels för att jag vill ha mer "djup" i mina kommande låtar. Dock så är jag osäker på om sång är något som går att mixa i Reason då själva programmet saknar en inspelningsfunktion. Visst kan man använda sig av ReWire, men har programmet ändå en flexibel sequencer för sång? Sång är alltså det dominanta i mitt arbete och inte trance snuttar eller något liknande. Jag vill alltså kunna redigera, klippa och lägga till effekter till sången - är detta är möjligt i Reason eller ska jag vända mig till en annan DAW?

Tacksam för svar.

Nej, då är inte Reason ditt val.

Du kan köra ljudfiler i nån av Reasons samplespelare, men det är nog inte det du vill.

alexx (oregistrerad)
Postat

Går det inte att överföra sång i Reason överhuvudtaget? Jag läste någonstans att man med hjälp av ett annat inspelningsprogram kan göra det?

Postat
Går det inte att överföra sång i Reason överhuvudtaget? Jag läste någonstans att man med hjälp av ett annat inspelningsprogram kan göra det?

Det går, men då måste du som sagt ladda in sången som samplingar och trigga dem med midi-noter. Att hålla på och redigera sång i Reason är nog ingen höjdare. Varför vill du gå över till Reason?

drloop (oregistrerad)
Postat

Håller med om att det är meckigt med sång i Reason.

Om man inte villgöra lite specialgrejer med sången förstås.

Men annars är nog tipset att hålla sången i FL och köra Reason som en synt via Rewire in i FL.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.