apan nils (oregistrerad) Postat 19 december 2008 Postat 19 december 2008 Dynacord Gigant Jag skulle behöva lite hjÀlp med ett gammalt Dynacord Gigant Det fungerar utmÀrkt pÄ alla sÀtt, men det saknar full kraft. Det skall ge 150 W men tycker att det bara ger en 25-50 w dvs inte sÄ "Hög" ljudnivÄ. PÄ baksidan finns det 2 oilka stÀllbara reglage, dÀr man kan vÀlja Ampere 4, 8 eller 16 Om man skall driva en 4 x 12" 8 A högtalare pÄ ca. 100 W., hur skall man dÄ stÀlla de hÀr reglagen? Som ni ocksÄ ser pÄ bilden sÄ finns det överst till höger 4 utgÄngar för högtalare,. Àr det nÄgon som Àr starkare Ànde andra? TÀnker pÄ detta dÄ jag just bara skall driva en högtalarlÄda
apan nils (oregistrerad) Postat 19 december 2008 Postat 19 december 2008 kikade pÄ sÀkringarna,. tÀnkte om det kunde bero pÄ dem att det "lÀt mindre". Det skall dels vara en 3 A T för 220 volt,. och det var rÀtt DÀremot sÄ skulle det vara 2 stycken (som det stÄr i beskrivningen) 2 x Anode : je 600 mA T dÀr satt det istÀllet 2 stycken 6 A T sÀkringar., Hade inga 600 hemma sÄ jag satt i 2 st 400, vilket resulterade i att det blev helt tyst. Vad beror detta pÄ? kan det bero sÀkringarna att det lÄter mindre?
slejnard Postat 19 december 2008 Postat 19 december 2008 Ăr det en mixer/slutsteg i ett? Testa isf att köpa ett billigt slutsteg att driva högtalarna för det lĂ€r ju vara slut. Ser ju ut som ett museiföremĂ„l men kan sĂ€kert lĂ„ta bra. SK "vintage with warm analogue feeling" đČ ...öhh đ ....skĂ„l! đ
Guitar Nilsson Postat 19 december 2008 Postat 19 december 2008 Ăr det en mixer/slutsteg i ett? Testa isf att köpa ett billigt slutsteg att driva högtalarna för det lĂ€r ju vara slut. Ser ju ut som ett museiföremĂ„l men kan sĂ€kert lĂ„ta bra. SK "vintage with warm analogue feeling" đStĂ„r det inget om ohmtal pĂ„ förstĂ€rkaren eller eller högtalaren? Ăr det för högt ohmtal pĂ„ högtalaren "stryper" den ljudet. Ăr det tvĂ€rtom tex 16 ohm pĂ„ förstĂ€rkaren och 4 pĂ„ lĂ„dan kan slutsteget gĂ„ sönder. Det ska vara samma ohm pĂ„ utgĂ„ng och högtalare. a ...öhh đ ....skĂ„l! đČ
apan nils (oregistrerad) Postat 20 december 2008 Postat 20 december 2008 mm det Àr en mixer med slutsteg., Konstigt med slutsteget, dÄ det ger ljud, men inte tillrÀckligt högt., Ljudet rÀcker ju till att driva en stereo. men dÀremot inte till att anvÀnda som förstÀrkare i replokalen., jag ska köpa nya sÀkringar och hoppas pÄ att det beror pÄ dem., Det Àr riktigt bra ljud i maskinen sÄ den vore toppen om man unde anvÀnda den
Guitar Nilsson Postat 20 december 2008 Postat 20 december 2008 (redigerat) mm det Ă€r en mixer med slutsteg., Konstigt med slutsteget, dĂ„ det ger ljud, men inte tillrĂ€ckligt högt., Ljudet rĂ€cker ju till att driva en stereo. men dĂ€remotinte till att anvĂ€nda som förstĂ€rkare i replokalen., jag ska köpa nya sĂ€kringar och hoppas pĂ„ att det beror pĂ„ dem., Det Ă€r riktigt bra ljud i maskinen sĂ„ den vore toppen om man unde anvĂ€nda den Nya sĂ€kringar hjĂ€lper nog inte... De Ă€r antingen hela, eller trasiga. Ăr de trasiga slĂ€pper de inte igenom nĂ„t ljud alls. Man kan kolla om en sĂ€kring Ă€r hel eller inte med hjĂ€lp av tex en gitarrförstĂ€rkare. Om man har en gitarrsladd ikopplad i förstĂ€rkaren (utan gitarr) och sĂ€tter fingret pĂ„ telepluggens yttersta knopp sĂ„ blir det ju ett rejĂ€lt brum/surr i förstĂ€rkaren. Ta sĂ€kringen i ena Ă€nden, och hĂ„ll den andra Ă€nden meo telepluggens "ytterknopp". Ăr sĂ€kringen hel brummar det lika som nĂ€r man petar direkt pĂ„ knoppen. Ăr den trasig kan det bli ett vĂ€ldigt svagt surr, eller inget alls. Vad har du för högtalare? Och hur Ă€r de kopplade inuti lĂ„dan? Jag misstĂ€nker att ohm-talet pĂ„ högtalaren inte stĂ€mmer med förstĂ€rkaren. Eller ocksĂ„ Ă€r det bara sĂ„ att den dĂ€r gamla förstĂ€rkaren inte ger mer effekt Ă€n sĂ„ dĂ€r. Ni skulle ha haft tag pĂ„ nĂ„n gammal dansbandsmusiker eller nĂ„t, som har erfarenhet av sĂ„nt dĂ€r gammalt grejs. Edit: Nu har jag lurat lite mer.... MisstĂ€nker att eftersom du har bara en högtalare blir motstĂ„ndet (ohm-talet) för stort, dĂ„ blir det för trögt för slutsteget. Redigerat 20 december 2008 av Guitar Nilsson
apan nils (oregistrerad) Postat 20 december 2008 Postat 20 december 2008 Satte i rÀtt sÀkringar nu, och tyckte att jag fick ett klart mycket högre ljud i stÀrkaren,. Men den kanske mÄr bÀttre av att man anvÀnder 2 utav högtalarutgÄngarna istÀllet för bara 1? Om jag till exempel har 4 x 12" element pÄ 8 ohm skulle jag kunna koppla om dem sÄ att det blir 2 x 12 + 2 x 12" ? och sedan sÀtta in en ingÄng till pÄ högtalaren? Skulle förstÀrkaren mÄ bÀttre utav det? klurigt det hÀr, men det vore kul att kunna anvÀnda den till nÄtt som sagt, dÄ det Àr bra ljud i den,. kanske kan man byta bort den annars dÄ jag behöver en förstÀrkarbackup i replokalen. Finns det nÄgon marknad för sÄna hÀr gamla dynacord PAŽn?
trombonisten Postat 20 december 2008 Postat 20 december 2008 StÀll in förstÀrkaren samma som högtalaren. Har du en lÄda med 4 x 8 Ohm sÄ beror det pÄ hur de Àr kopplade inuti. Prova att koppla sÄ hÀr i lÄdan: o-- 2 högtalare parallellt -- 2 högtalare parallellt --o (Parallellt = "bredvid" varandra) StÀll sen in förstÀrkaren pÄ 8 ohm. Gunnar
apan nils (oregistrerad) Postat 26 december 2008 Postat 26 december 2008 Om ni kikar pÄ bilden sÄ ser ni ocksÄ 2 stycken vita plastbitar,. det Àr med dem man Àndrar Ohm talet pÄ stÀrkaren., 8a 4a eller 16 ohm för respektive utgÄende kanal.. Som jag förstÄr det sÄ ger stÀrkaren totalt 150 W Men dessa 150 delas dÄ pÄ tvÄ kanaler? Skulle man pÄ nÄgot sÀtt kunna "brygga" förstÀrkaren genom att Àndra pÄ de hÀr plastbitarna (Ohm-talet) SÄ att om man bara anvÀnder en utgÄng fÄr 150 rena watt? jag Àr sÀkert ute och cyklar men hoppas nÄn hÀr vet bÀttre Àn jag,.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.