Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Vore tacksam för lite konstruktiv kritik på min sång och mitt gitarrspel! Vore tacksam för din hjälp!

Annons
Postat

Tja, för att förbättras är det bara att fortsätta träna som är modellen. Lär känna din röst och öka förmågan att kontrollera den.

Lite kritik: Det låter som att du har en tendens att ligga lite under tonen (väldigt vanligt). Det är bara att träna på att lyssna och känna tonläget. Att spela in sig själv (som här) och lyssna kritiskt är en obehaglig men effektiv metod. Sjung mycket, och träna på att hålla tonen och sjunga avslappnat. Träna skalor och "pricksäkerhet" med rösten.

Det är lite mycket huvudklang (nasalt, till skillnad från magstöd och brösklang). Detta är lite av en smaksak, men jag tror din röst skulle vinna på att du får med lite magstöd. Prova att sjunga i en lägre tonart. Träna sen på att höja tonarten, men sjunga på samma sätt. Man kan även härma andra artister som har liknande röstförutsättningar (obs! endast i studiesyfte, målet är ju att hitta just Ditt utryck) och försöka lära sig "tricksen" och olika tekniker och sätt att sjunga.

Gitarrspelet är det väl samma sak med, bara att träna. En effektiv metod för att träna upp tajtheten och taktkänslan är att lira till en metronom. Försök få med svänget, men håll dig till takten. Är svårare än man kan tro för de flesta (gitarrister är sällan vana vid att spela till klick 🙂 ).

Lycka till!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.