Jump to content
Annons

nadom

Recommended Posts

Yo... vaför la mina monitorers diskanter helt plötsligt av att låta? =) Jag spelade inte särskilt högt å nu är dom helt tysta... Är de nån säkring eller nåt kankse? Det är Absolute 2 Spirit av Soundcraft monitorer (inaktiva).

/Niklas

Redigerat av nadom
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmm. D4t finns två små bryggor på baksidan för att koppla ihop bas o diskant. Om dom trillat loss kan det vara svaret. Låt oss hoppas det. Annars är det nog elementen som brunnit, det händer.

Tr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fyra "banankontakter" som går till slutsteget - bak på varje högtalare som sitter i och dom har jag inte rört. Om det är det du menar?

Grejjen är ju den att båda diskanter la av exakt samtidigt av ingen logiskt orsak? Jag spelade inte särsklit högt som sagt eller gjorde någonting annat ovanligt. Vad menar du med brunnit? Dom är inte sprängda antar jag eftersom dom inte låter överhuvudtaget? (hade dom varit sprängda hade de väl bara låtit förjävligt?)

Jag har öppnat å skruvat loss allt där de går att skruva loss och alla sladdar verkar sitta kvar där de ska åså (å hur stor är risken att nån sladd lossar på båda samtidigt?)

Dom är ju kanska dyra har jag för mig å jag tycker att dom är jätte bra så dom kan ju inte bara ha lagt av? eller? Brunnit låter ju mindre kul typ? 😆 Ska jag lämna in dom på nån musikaffär eller nåt? (grantin har gått ut)... Är dom värda att lagas å hur mkt kan det kosta tro? =)

😛

Jätte tacksam för svar!

/MVH Niklas

Redigerat av nadom
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har öppnat högtalarna så skulle du ju lätt kunna testa om diskanterna var hela med med en ohmmeter.

Är diskantspolen hel så är det rätt billigt att laga vad det nu än må vara för fel.

I annat fall så får du kolla vart du kan köpa sådana diskanter (eller om det är lösa membran) samt vad dom kostar, innan du kan avgöra ifall det är värt att reparera eller ej.

Sen så bör du nog kolla upp förstärkaren också, så att det inte är den som har gett ifrån sig nån väldigt stark högfrekvent ton som har bränt diskanterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är fyra banankontakter på baksidan. De två övre går till diskanten, de två undre till basen. Vanligen sitter det ett litet bleck mellan de två högra och ett annat litet bleck mellan de två vänstra. Då låter bägge elementen. Tar man bort blecket och kopplar in till förstärkaren på de två nedre så låter bara baselementet. Leta reda på blecket eller ta en snutt avisolerad kabel eller en vad du hittar och koppla ihop med.

Funkar det fortfarande inte, så mät. Ta bort blecket. Koppla ur förstärkaren. Mät med inställning ohm-meter. Kortslut de två mätsladdarna och se att instrumentet visar noll ohm (annars kan batteriet vara slut), på vissa går det att justera så det blir 0.

Mät nu mellan de två undre kontakterna, de som går till baselementet. Det borde visa sådär en halv ohm, eller nästan kortslutning. (Helt OK).

Diskanten brukar inte kunna gå att mäta så. Det sitter nog en konding i serie med elementet. Så du får öppna lådan och mäta direkt på elementet. Även där borde det bli en halv ohm eller så. Elementet brukar vara en svart burk, storlek typ en snusdosa. Det finns vanligen två anslutningar på den, där kan man mäta.

Att köpa ett nytt element kan löna sig, men jag vet inte vilken sort det är i dina högtalare. Är dom trasiga borde väl första frågan vara varför dom gick sönder.

Jag gissar att någon tagit bort blecket mellan högra eller vänstra på baksidan. Sånt händer.

Trombonisten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Underhill (oregistrerad)

Ta annars det gamla 9 voltsbatteritricket....

Håll det mot Diskantpolerna och hör om det knäpper till. Är det tyst är det avbrott i spolen i diskanten och m.a.o är diskanten körd. 😄 Hoppas inte 😆

Good luck - Mr U

Link to comment
Dela på andra sajter

Electro audio: okej, tack! jag har en multimeter som har ohmmätare var ska jag stoppa mätar-pinnarna nånstanns?

Vad är diskantspolen för något? 😄

Spolen är högtalarens "motor". kort förklarat så är det spolen som skapar det magnetfält som får membranet att röra sig i det fasta magnetfältet.

http://home5.inet.tele.dk/f-hammer/welcome.htm

Det du skall mäta över är kabelanslutningen till diskanten fast med filtret frånkopplat.

Plocka ur diskanten, lossa den ena kabeln och sätt multimetern över kabelanslutningen till diskanten så skall du få ett ungefärligt utslag på ca 7ohm.

275-030m.jpg

(Tog bara en bild på en diskant, så den liknar nog inte din sådär exakt på pricken 😆 )

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

electroaudio: okej, om jag tar ut diskanten så ser den typ ut som den på bilden med en vit kabel å en blå på kabelanslutningarna, dom sladdarna går till delningsfiltret (eller??), ska jag koppla ur båda dom sladdarna och mäta? eller vad menar du med filtret frånkopplat fast bara lossa "ena kabeln"?

Jag testade att plocka ur diskanten med den blå och den vita sladden på,. å sen lägga kablen från förstärkaren på diskantens kabelanslutningar och sen mäta med ohmmetern och då får jag 0,8 ohm typ... vad betyder det och vad ska jag göra?

/MVH Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

electroaudio: okej, om jag tar ut diskanten så ser den typ ut som den på bilden med en vit kabel å en blå på kabelanslutningarna, dom sladdarna går till delningsfiltret (eller??), ska jag koppla ur båda dom sladdarna och mäta? eller vad menar du med filtret frånkopplat fast bara lossa "ena kabeln"?

För att koppla bort filtret så räcker det med att bara lossa den ena anslutningen., vill du lossa båda så okej men se till att den blå och vita sladden hamnar på rätt plats sen när du kopplar tillbaks bara.Annars så blir diskanten fasvänd med dom problem som det medför.

Jag testade att plocka ur diskanten med den blå och den vita sladden på,. å sen lägga kablen från förstärkaren på diskantens kabelanslutningar och sen mäta med ohmmetern och då får jag 0,8 ohm typ... vad betyder det och vad ska jag göra?

Nu förstod jag inte vad du skrev...

Har du 0.8 ohm över diskanten med allting frånkopplat så har spolens lack brunnit upp och kortslutit alltihop.

Men har du kopplat så som jag tycker det ser ut som att du har skrivit...

så har du mätt upp förstärkarens resistans paralellt med delningsfiltrets resistans, vilket är rätt meningslöst.

Men du kan ju alltid prova att koppla förstärkaren direkt till diskanten och testa med ljud. Dock så får du inte ha några som helst bas eller mellanbasfrekvenser i ljudet när du kopplar så för då brinner diskanten.

Står det något på baksidan av diskanten.typ nån modellbeteckning eller liknande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Electroaudio: Okej, men om jag bara har diskanten, utan några sladdar ikopplade då kan jag väl inte mäta? Då är de ju ingen ström i (eller va de nu e?) å mäta?

Eller ska jag koppla in hela högtalaren i försärkaren, koppla ur diskanten ur filtret, sätta på en låt och mäta?

När ALLT är frånkopplat står det 1 på mätaren (i multimetermanualen står det "When input is not connecter i.e at open circuit, the figure "1" will be displayed for the overrage condition") och det är väl rätt då?

🙂

På baksidan av diskanten (på jätte järnklossen) står det "SPIRIT 101409A 18205"

Tack för att du tar dig tid! =)

/Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

När ALLT är frånkopplat står det 1 på mätaren (i multimetermanualen står det "When input is not connecter i.e at open circuit, the figure "1" will be displayed for the overrage condition")...

Det här verkar tråkigt faktiskt, om jag begriper saker och ting rätt. Elementen har gjort sitt verkar det som, och förstärkaren är troligtvis boven i dramat... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Electroaudio: Okej, men om jag bara har diskanten, utan några sladdar ikopplade då kan jag väl inte mäta? Då är de ju ingen ström i (eller va de nu e?) å mäta?

Eller ska jag koppla in hela högtalaren i försärkaren, koppla ur diskanten ur filtret, sätta på en låt och mäta?

Jo, multimetern skall vara det enda som är inkopplat, för multimetern ger en egen ström som den mäter.

Har du diskanten inkopplad till förstärkaren med musik på så kommer multimetern (som skall vara Inställd på OHM-mätning) att mäta helt galet.

När ALLT är frånkopplat står det 1 på mätaren (i multimetermanualen står det "When input is not connecter i.e at open circuit, the figure "1" will be displayed for the overrage condition") och det är väl rätt då?

  😉

På baksidan av diskanten (på jätte järnklossen) står det "SPIRIT 101409A 18205"

Om allt förutom multimetern är frånkopplat och Motståndsmätningen visar det du skrev "1" så är diskantspolen tyvärr bränd.

-Jag hade hoppats att det skulle stå något annat märke/modellbeteckning (Typ pioneer eller något liknande) på baksidan, för då hade det blivit lite enklare att få tag i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...