Jump to content
Annons

Hallå! (presentation + studiofrågor)


Chrille

Recommended Posts

Goddag allesammans! Har spenderat en hel del tid med att bara surfa omkring och läsa andras trådar men tänkte att nu är det väl dags att göra slag i saken och registrera mig. Är själv en stolt innehavare av en liten hemmastudio sen någon månad tillbaks. Köpte ett kit bestående av:

* Röde NT1000 (kondensatormick)

* Shure SM57 (behövs väl ingen närmare förklaring 😠

* Litet behringer mixerbord, 8 kanaler.

* V-AMP 2

* Audiophile 2496

... och därutöver en hyffsad elgitarr, en nylonsträngad Bjärton och en stålstängad Fender. Detta funkar verkligen helt okej för att spela in det mesta men nu har man ju tyvärr gått och blivit hooked. Förjävligt att ha låtit sig förföras av studiodjävulen.

Så nu går tankarna på att köpa en 5-kanalstripp, kanske en Voice- eller Trakmaster, för det jag verkligen behöver är en analog kompressor och kanske en bra mickförstärkare samt EQ. Men vad tror ni, är det värt pengarna i bättre ljudkvalité? Jag spelar in rockmusik i varierande form, och en hel del akustiskt trams. 🙁 Hur mycket gör en kanalstripp för instrumentinspelningar? Vissa har ju dessutom speciella instrumentingångar, är dessa bättre än att koppla via V-AMP:en om man vill köra direct?

Dessutom har jag inga dedikerade studiomonitorer. Nu sätter ni ert kaffe i vrångstrupen antar jag, efter all den här monitorhysterin man upplever överallt. 😉 Men jag har ändå ett sjysst stereosystem som ändå kostat en del - behövs verkligen ett par monitorer för att kunna göra bra balanserade inspelningar? Ledsen om det finns en bra utredande tråd på detta ämnet, mest nyfiken på vad det skulle tillföra mig personligen med den musikgenre jag spelar in och med min utrustning etc.

Näe, ska försöka hålla det här inlägget rimligt kort eftersom det ju trots allt är mitt första. Vill inte framstå som allt för korkad. Men återigen, hej! och det är kul att vara här, känns som att det är många kunniga här och många trådar håller hög kvalité. 🙂

/ Christoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)
Dessutom har jag inga dedikerade studiomonitorer. Nu sätter ni ert kaffe i vrångstrupen antar jag, efter all den här monitorhysterin man upplever överallt. 

ïnte jag iallafall. Är du nöjd med ljudet av dina låtar och tycker det blir en bra mix oavsett var du spelar upp den, shoot. Men om du vågar, åk till ett par rejäla studiomonitorer och mixa nån gång. Det kan vara en jäkla skillnad.

Jag kör också genom vanliga sterohögtalare, och ett tag mixade jag genom en basförstärkare, i mono. 😠

Så nu går tankarna på att köpa en 5-kanalstripp, kanske en Voice- eller Trakmaster, för det jag verkligen behöver är en analog kompressor och kanske en bra mickförstärkare samt EQ. Men vad tror ni, är det värt pengarna i bättre ljudkvalité?

Finns rätt många gratispluggar som gör ungefär vad de grejerna i den billigare prisklassen klarar av, om du frågar mig. Jag tycker att du har vad som behövs, det går att göra massa finfin musik med det.

Själv är jag av den åsikten att det inte är utrustningen som sätter gränserna.

Förjävligt att ha låtit sig förföras av studiodjävulen.

så säger vi inte här! 😉 Men välkommen hursomhelst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och välkommen!

Dessutom har jag inga dedikerade studiomonitorer. Nu sätter ni ert kaffe i vrångstrupen antar jag, efter all den här monitorhysterin man upplever överallt.  🙂 Men jag har ändå ett sjysst stereosystem som ändå kostat en del - behövs verkligen ett par monitorer för att kunna göra bra balanserade inspelningar?

Nej, får du dina mixar att bli bra som det är så finns det väl inget större behov. Du kommer dock säkerligen att märka en ganska stor skillnad när du skaffar ett par, särskilt i detaljrikedomen, men jag skulle föreslå att du väntar ett tag och ser till att spara ihop en rejäl slant först...

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående monitorer; det viktigaste är att man lär känna sina högtalare/monitorer. Det andra viktigaste är att man lyssnar på produktionen i så många system som möjligt för att få en god bild av vad som saknas och vad som behöver ändras.

För mig så var det billigare att slå till och köpa ett par monitorer direkt istället för att köpa ett nytt ljudanläggningssystem, eftersom det jag hade innan var alldeles för grötiga och suddiga för att kunna ge en klar bild av hur låten lät, och jag tyckte inte att mina hörlurar räckte till för att få en helhetsbild (även fast de är bra mkt mer detaljerade än vad mina monitorer är nu).

Har du pengar över så är det dock naturligtvis värt att köpa ett par monitorer också..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen! Avvaktar nog med monitorer åtminstone ett litet tag framöver, dels för att det faktiskt känns (och jag har fått höra) att mina alster håller ganska bra nivåer och dels för att min ekonomi är ganska obefintlig.

Finns rätt många gratispluggar som gör ungefär vad de grejerna i den billigare prisklassen klarar av, om du frågar mig. Jag tycker att du har vad som behövs, det går att göra massa finfin musik med det.

Tipsa gärna om någon gratisplugg eller plugg som är värd att införskaffa (dvs inte alltför dyr)!

Men du har alltså den uppfattningen att 5-kanalstrippar kanske inte är värda priset? I Studio för något nummer sen testades ett par strippar och utifrån omdömena lät det ju onekligen som en riktigt bra investering. Fast å andra sidan är det först när man själv lyssnar och utvärderar som man bör fatta sitt slutgiltiga beslut, och detta har jag alltså inte haft möjlighet att göra. Men är det någon här inne som äger någon kanalstripp som vill dela med sig av sina erfarenheter, kanske framför allt gentemot just vst-pluggar?

jag tyckte inte att mina hörlurar räckte till för att få en helhetsbild (även fast de är bra mkt mer detaljerade än vad mina monitorer är nu).

Det är också en bit som jag är lite intresserad av, nämligen att skaffa ett par rejält sjyssta hörlurar. För det finns väl hörlurar som fungerar helt okej som monitorer?

Behöver också ett par till iPoden. Går dessa två aktiviteter att kombinera? Eller ger studiomonitorer ett för ärligt ljud för att vara att vara sköna att ha till iPoden?

Disobitient Jo, Mackies ska vara riktigt bra har jag hört men 12500:- i frakt är lite i överkant. ;-) Men 10250£ låter faktiskt ganska överkomligt, blir till att överväga.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...