Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tycker att hur jag än gör så blir ackeguran något hård och nästan metalisk i mixen, skramlig, får inte den varma tjocka tonen jag vill ha hur jag än prövar mig fram. Har en westernTV git och en ADK A51e mic. Hur gör man? Har funderat på att skaffa en sE1a, kan det vara en del av lösningen?

Annons
Postat
Tycker att hur jag än gör så blir ackeguran något hård och nästan metalisk i mixen, skramlig, får inte den varma tjocka tonen jag vill ha hur jag än prövar mig fram. Har en westernTV git och en ADK A51e mic. Hur gör man? Har funderat på att skaffa en sE1a, kan det vara en del av lösningen?

Hur låter gitarren akustiskt?

Vart placerar du mikrofonen?

Vad är det för rum du spelar in i?

Postat

Gitarren låter "rätt mycket", en bra gitarr. Jag har lärt upp mig på elgitarr från början och mitt anslag är hårt. Jag vinklar gitarren rätt mycket i förhållande till micen så att micen riktas mot femte - sjunde bandet ungefär, det är det som funkar bäst. Rumet är litet. Egentligen en sovalkov i ett stort rum, men avskärmat med två fulla bokhyllor. Taket är rätt högt. Spelade in samma git med samma mic i ett annat, större rum förut, men jag tycker att problemet är ungefär detsamma.

Postat

Gitarren låter "rätt mycket", en bra gitarr. Jag har lärt upp mig på elgitarr från början och mitt anslag är hårt. Jag vinklar gitarren rätt mycket i förhållande till micen så att micen riktas mot femte - sjunde bandet ungefär, det är det som funkar bäst. Rumet är litet. Egentligen en sovalkov i ett stort rum, men avskärmat med två fulla bokhyllor. Taket är rätt högt. Spelade in samma git med samma mic i ett annat, större rum förut, men jag tycker att problemet är ungefär detsamma.

Prova mjukare plektrum. Typ Jim Dunlop, eller också spelar du med fingrana bara.

Jag har spelat in ak gitarr i flera år på min porta med en lika mick och det har låtit bra. Fast har jag bonkat på ett tjockt bas-plektrum har det låtit fulare. Sen har jag haft en hel del kompressor på också. Jag hade små billiga Behringer shark kompressorer, ändå lät det bra. De har pre-amp, fantommatning och lowcut också. De kanske är ganska bra fast de är fula och små?

Jag har två, tre stycken som jag säljer billigt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.