Jump to content
Annons

Stationär PC eller Macbook


Tr3sLunas

Recommended Posts

Har suttit med PC och spelat in i Cubase SE under 3-4 år nu och börjar på allvar

fundera på att byta till Mac och Pro Logic.

Jag har Hört massor med + om Mac och dess programvara att det ska vara mer

smidigt och mer lämpat för musikinspelning/redigering/mixning/mastering.

Sitter nu på en stationär PC 2,4 Ghz, 2 gig ram och 160 gig hårddisk.

En identisk prestanda finns på denna Macbook:

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=281556

Jobbar en Mac bättre än en PC med samma prestanda?

Tanken är nu isåfall att hoppa in i Mac-Djungeln och lära mig Pro Logic.

Jag spelar mest in i audio men även lite midi såsom trummor, piano etc etc.

Jag är ute efter lätthanterligt arbete, en smidig burk som är pålitlig och

jobbar bra efter mina behov.

Vad ger ni för råd? Tack på förhand /Lars

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag fick min nya macbook pro 2.53an med logic studio 8 i fredes.

Har kört pc och cubase innan och tyckt det fungerat utmärkt men logic och mac är fan vassare (:

Som sagt har bara haft datorn i vecka och har inte stött på någon som jag är missnöjd med än.

Allt flyter på som det ska och med nya trackpaden så vill man inte ens koppla till extra mus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är samma prestande på datorerna säger du, men det är säkerkligen inte samma processor, även om siffororna är de samma:P. Det kan mycket möjligt hända att macbookens nya är bra mycket bättre än din.

Att en mac jobbar bättre än en pc, svår att svara. Men jag tror prestanden blir bättre om du kör Logic pro på en macbook än din stationära med cubase. OSX är i min mening 1000ggr bättre än windows. Så det är väl det som påverkar en del med. Apple har ju öven fått vädligt bra kritik för den höga kvaliten som är i dem. Du kan ju även installera windows på den och köra cubase, går lika bra det.

Men vad är det för form av inspelning du sysslar med då? Enda nakdelen jag ser med den nya macbooken är att den saknar firewire, men det kanske inte berör dig. Sedan har ju macbook och macbook pro blivit utseeda till de bästa lapotpsen som kör windows, på sin hårdwara.

En annan sak vore ju att du kanske kör en iMac om du kan tänka dig att fortfarande stay staionär. Kan du få en grym dator och en rå nice skärm 😉. De kan göra allt mer eller mindre. Mellan konfigen 24" modellen.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar in Alltfrån folkmusik till rock med mycket aukustiska instrument som skamickas upp

med mikrofoner, många sångpålägg med stämmor och allt vad det innebär osv.

Hur funkar Pro Logic att mixa i om man jämför med tex Cubase?

Ingen firewire säger du? hmm. Satt å luska på ett externt Firewire ljudkort men då får jag glömma

just det kortet då 😉

Om det är samma prestande på datorerna säger du, men det är särekligen inte samma prossesor osv. Det kan mycket möjligt hända att macbookens nya är bra mycket bättre än din.

Att en mac jobbar bättre än en pc, svår att svara. Men jag tror prestanden blir bättre om du kör Logic pro på en macbook än din stationära med cubase. OSX är i min mening 1000ggr bättre än windows. Så det är vell det som påverkar en del med. Sedan är det ofta vädligt bra komponenter i dom med. Du kan ju även installera windows på den och köra cubase, går lika bra det.

Men vad är det för form av inspelning du sysslar med då? Enda nakdelen jag ser med den nya macbooken är att den saknar firewire men det kanske inte berör dig. Sedan har ju macbook och macbook pro blivit utseeda till de bästa lapotpsen som kör windows med, på sin hårdwara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okey.

Mixningen fungerar säkerligen lika bra som i Cubase, båda är standard inom studio världen så det är nog ingen fara.

Nackdelen med usb är ju att du kommer belasta processorn mera och få en högre lantency. Klarar inte av lika många spår. Men ska du spela in mer än 8kanaler samtidigt kanske det är mer värt att köpa iMac och ett firewire kort 😉. Tänk på saken i alla fall.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar in max 2 kanaler samtidigt så då är det nog ingen fara.

Macbooken iaf har Firewire uttag såg jag nu 😉

Det här kommer bli bra de !

Okey.

Mixningen fungerar säkerligen lika bra som i Cubase, båda är standard inom studio världen så det är nog ingen fara.

Nackdelen med usb är ju att du kommer belasta processorn mera och få en högre lantacy. Klarar inte av lika många spår. Men ska du spela in mer än 8kanaler samtidigt kanske det är mer värt att köpa iMac och ett firewire kort 😉. Tänk på saken i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=281556

Den tänkte jag på, under egenskaper står det att

det sitter Firewire i burken.

Vit är ju frächare än svarta också 😆

Ja, om du tänker den äldre generationen så har den det, du menar den vita eller svarta?

Detdär verkar va en gammal macbook, alltså dom med en cpu på 2.1ghz och som endast kan expanderas till 2gb ram (inte heelt säker på det men det är värt att kollas upp innan köp). Du borde försöka leta upp den som kom efter på 2.4ghz (max 4gb ram) och som även har firewire.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=281556

Den tänkte jag på, under egenskaper står det att

det sitter Firewire i burken.

Vit är ju frächare än svarta också 😆

Ja, om du tänker den äldre generationen så har den det, du menar den vita eller svarta?

Detdär verkar va en gammal macbook, alltså dom med en cpu på 2.1ghz och som endast kan expanderas till 2gb ram (inte heelt säker på det men det är värt att kollas upp innan köp). Du borde försöka leta upp den som kom efter på 2.4ghz (max 4gb ram) och som även har firewire.

Det där är precis en sån macbook som jag har (förra generationens vita mellanmodell). 2.4ghz som kan expanderas till 4gb ram (uppgraderade min nyligen faktiskt!) och med firewire. Ifall du ska spela in få kanaler samtidigt så skulle jag nog inte lägga så stor vikt vid Firewire (även om den som sagt är aningens bättre än USB).

Link to comment
Dela på andra sajter

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=281556

Den tänkte jag på, under egenskaper står det att

det sitter Firewire i burken.

Vit är ju frächare än svarta också 😆

Ja, om du tänker den äldre generationen så har den det, du menar den vita eller svarta?

Detdär verkar va en gammal macbook, alltså dom med en cpu på 2.1ghz och som endast kan expanderas till 2gb ram (inte heelt säker på det men det är värt att kollas upp innan köp). Du borde försöka leta upp den som kom efter på 2.4ghz (max 4gb ram) och som även har firewire.

Det där är precis en sån macbook som jag har (förra generationens vita mellanmodell). 2.4ghz som kan expanderas till 4gb ram (uppgraderade min nyligen faktiskt!) och med firewire. Ifall du ska spela in få kanaler samtidigt så skulle jag nog inte lägga så stor vikt vid Firewire (även om den som sagt är aningens bättre än USB).

Jo, men klickar man på billigaste länken http://www.tellyourfriends.se/apple-macboo...02sa-p-287.html så specas en macbook på 2.1ghz. Det står dock max 4gb när jag läser nu.. My bad... Vilka macbookar var det som bara pallade 2gb? Var det en ännu tidigare version?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja en sådan macbook ska du nog inte köpa, om inte plånboken stannar där såklart. Men den kostar 9500kr ca och då bättre att köpa iMac för 9995kr.

Men varför inte köra på den nya macbooken, (aluminium) om du vill ha bärbar och ett usb kort. Det kommer nog fungera minst lika bra. Med tanke på att du endast rör sig om 2-3 kanaler. 11.995,00 går den på. Skiljer inte så mycket i pris.

Det med att de klarade bara två gig var väl inte direkt sant. De hade väl så på apple.se men om man vill kunnde man köra in mera bara. Eller?

Min första apple som jag köpte var en vit macbook, september 07, och den kunde man köpa till 2 gig om man ville. Alltså tre. Tror att det fungerade med 4 och datorn tog emot det men den använde bara 3gig. Kan det ha varit så?

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men klickar man på billigaste länken http://www.tellyourfriends.se/apple-macboo...02sa-p-287.html så specas en macbook på 2.1ghz. Det står dock max 4gb när jag läser nu.. My bad... Vilka macbookar var det som bara pallade 2gb? Var det en ännu tidigare version?

Oj det var konstigt. Jag såg bara prisjakts beskrivning (vilken var på en sån macbook jag har). Jag skulle inte rekommendera att handla från tellyourfriends.se heller med tanke på att den macbooken du länkar till har DVD-brännare enligt beskrivningen? Är ganska säker på att 2.1ghz:aren aldrig sålts med dvd-brännare så någonting är nog lite lurt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ens krångla till det så. Det finns inga bättre priser än på APPLE, om det inte är en produkt som är ute ur sortimentet eller liknande.

Där finns även den, 2.1 modellen, superdrive, 4gig ram, 250gig hdd, Intel GMA X3100 (är konfigurationerna)

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=281556 Men denna dator som är på 2.4 ghz osv, borde inte den

vara snabbare än 2.1 ghz altenativet för samma pris? Eller är den på 2.4 äldre och sämre på annat

sätt än själva proccesorn?

Varför ens krångla till det så. Det finns inga bättre priser än på APPLE, om det inte är en produkt som är ute ur sortimentet eller liknande.

Där finns även den, 2.1 modellen, superdrive, 4gig ram, 250gig hdd, Intel GMA X3100 (är konfigurationerna)

Link to comment
Dela på andra sajter

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=281556 Men denna dator som är på 2.4 ghz osv, borde inte den

vara snabbare än 2.1 ghz altenativet för samma pris? Eller är den på 2.4 äldre och sämre på annat

sätt än själva proccesorn?

Främsta skillnaden (förutom designen) mellan de två modellerna (vita/gamla 2.4 vs aluminium/nya 2.4) är vad jag vet grafikkortet, som är ljusår bättre på alu-macen, samt att den har snabbare FSB och bättre RAM(DDR3). Ifall du är student kan du få ganska bra rabatt via applestore, och isåfall hade jag köpt den nya. Eller... jag hade nog köpt den nya ändå... men av mindre vettiga orsaker(det är ju alltid kul att ha senaste varianten 😱 )

För att svara på din fråga så är 2.4ghz Macbooken du länkar till alltså den gamla varianten som inte längre säljs på applestore. Den är snabbare än 2.1ghz alternativet för samma pris och därför bättre av de två. Mer ram, större hårddisk, dvd-brännare. Dock inte lika snabb som de nyare aluminium-macarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp, håller med. Kör på en av de nya macbookesen. Eller en mindre iMac. Är det för dyrt kan du lika så göra på en mac mini. Lovar det kommer fungera hur bra som helst. Kolla Blocket.se det brukar finns en del bra annonser. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...