Jump to content
Annons

Hemmastudio


Eliguy

Recommended Posts

Hej

Jag ska skaffa mig en hemmastudio så jag kan spela in mina låtar. Jag gör hiphopmusik där jag redan i förväg har alla instrumentaler/beats jag behöver, men vill även kunna spela in lite sång med akustisk gitarr och ha möjligheten att göra nya instrumentaler/beats. Jag vill arbeta via datorn. Vad behöver jag för att det ska bli så bra som möjligt till det bästa priset? Just nu har jag ingenting som krävs för en hemmastudio så ös på med allt som behövs 🙂 Tänker använda Cubase, vet inte om det kanske finns ngt som passar speciellt bra till det programmet?

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tänker använda Cubase, vet inte om det kanske finns ngt som passar speciellt bra till det programmet?

En dator kanske? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Koinurka (oregistrerad)

Det som jag började med, för att spela in just akustisk gitarr och sång, var en billig 4-kanalsmixer (600kr) och en billig kondensatormikrofon (1000kr). Jag rekommenderar dock varmt att skaffa ett ljudkort med (gärna) firewireanslutning. Jag började med en Focusrite Saffire:

focsaffire.jpg

I detta kan du koppla in två mikrofoner eller två "vanliga" instrument och i Cubase spela in samtidigt på två separata spår (varför inte micka gitarren med två mikrofoner). Funkar suveränt för mig i hemmabruk. Går att få begagnat för ca 1500kr. Preamparna för mikrofonerna funkar ok, och du kan få bra resultat med en okej mikrofon.

rode_nt1a.jpg

Jag har en Röde NT-1 kondensatormikrofon som nog går att få för ca 1000kr begagnad, men är inte helnöjd med den, och många i forumet verkar rekommendera modellen över, NT-2. Det är bra att köpa en lite bättre grej som du inte behöver byta ut i första taget. Du kan även få bra resultat med en dynamisk mikrofon (särskilt bra om du spelar in i lite brusigare miljö), och här är nog det vanligaste rådet en Shure SM57, som är en bra investering i sig eftersom det är gångbar valuta även när du vill ta ett nästa steg mor proffsigare inspelning. Användder den själv för virveltrumman, men ska prova senare i veckan hur den klarar av akustisk gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle köra på en bra dator då för det första.

Sedan ett litet men bra ljudkort, två kanaler och midi räcker.

Till Cubase kommer det mästa fungera ska du se, men se till att du lär dig det bara så bir det inga problem. Man hör ibland att folk köper massa utrustning men sedan blir det ingen ändå för man fattar ingenting av programet. Men det finns mycket bra på internet osv 😉. Så det är inga problem.

Ingen aning vad du har för budget nu men kanske det ovan, eller om du vill ha lite dyrare kvalite så kanske ett RME Fireface 400. Går på runt 7000kr då.

Till det en Röde nt2-a om du vill ha bra mic (eller nt-1), om jag inte mins fel kör snoop dogg - 50cent på röde micar faktikst 🙂. Gööt att veta det om du håller på med hip-hop 🙂.

Och ett mindre klaviatur för att göra lite egna beats och sound kanske?

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Tips ang dator är att välja en med intelprocessor framför amd. Rekommenderas av de flesta ljudkortstillverkare. Helst ska datorn ha firewire anslutning och om du ska köra vista så kolla så att ljudkortet är kompatibelt. XP är fortfarande det stabilaste operativsystemet för musikproduktion men uppgraderingar och nya drivrutiner kommer kontinuerligt. Om du vill komma undan relativt billigt och kan tänka dig ett usb ljudkort så är Edirol UA-25 ett stabilt kort som är helt kompatibelt med vista. Skulle tro att det är vettigt att skaffa ett midiklaviatur om du ska syssla mkt med hiphop och liknande så du slipper programmera allt, M-audio gör prisvärda klav kring 1000 spänn.

En schysst kondensator mick är ju obligatoriskt. Röde som nämns ovan gör populära mickar för billiga pengar, ett bra alternativ är SE mickrofonerna. Jag har deras SE2200A och är helnöjd!

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej

Jag har varit bortrest och därför inte kunnat svara till alla hjälpsamma svar.

Hursomhelst vill jag tacka så jättemycket ni har verkligen hjälpt mig en bit på vägen, ska åka och köpa datorer och ljudkort och mikrofon i dagarna 😆 Som det ser ut just nu blir det Focus Saffire, mikrofon antingen MXL 990( hur är den, någon som vet?) eller AKG Perception 100. Mikrofon är det jag är mest osäker på just nu så om ni har bättre alternativ för mikrofoner får ni gärna guida mig ytterliggare, eller duger de här?

Återigen tack så mycket för hjälpen det uppskattas enormt! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Är du nybörjare så börja med billiga enkla saker.

Så ett enkelt ljudkort med fantommatning och direct monitoring kanske ett EMU tracker PreFoch en Studio Project B1 eller liknande är en riktigt bra start.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...