Jump to content
Annons

Åsikter om pirat kopiering och nedladdning utan att betala.

Recommended Posts

friend (oregistrerad)
Postat

Är inne på ett annat forum och läste vad denne personen skrev.

Ge mig ett par åsikter om det skrivna, är ni bussiga.

Jag ska inte referera till det, men ville bara se om ni kände som jag gör.

Starka känslor hos mig och ni kan nog räkna ut vad jag tycker om det.

#Du stjäl inte musiken du kopierar den, ingen har blivit av med något. Det är en stor skillnad.

#För att producera musik behövs inte alla de tjänster som finns på media bolag. I mångt och mycket räcker det med medlemmarna i t ex ett band då de sköter både inspelning mixning. De kan dessutom sköta distributionen själva. Med datorutvecklingen de senaste åren är inte bra studioutrustning särskillt dyr (dvs om du har haft ett jobb och lagt undan pengar för din hobby). Så de stora bolagen i sig skulle troligen krympa i betydelse även om piratkopieringen på internet inte existerade.

Är du rädd för att folk inte betalar för ditt alster släpp inte ut det då, behåll det för dig själv. Vad är viktigast för dig som musiker:

Att du får vara kreativ och skapa något?

Att folk lyssnar på din musik?

Att du får betalt för din musik?

Visst är det bra om du får betalt för din musik det är en bonus en lyx, precis som det är en lyx att få betalt för att spela fotboll eller hockey. Men troligen är det viktigaste att du får spela musik/fotboll/hockey, inte att du får betalt för detta.

#Det kanske handlar om att man inte kan ta betalt för produkten längre då tiderna förändras. Då har man valet att antingen inte göra produkten tillgänglig på det gamla sättet längre eller använda den i PR syfte för det som ger vinst som t ex konserter och merchandise.

Eller skaffa nytt jobb.

Annons
Postat

Gamla slitna argument som bemötts tusentals gånger, säkert hundratals bara här på forumet. Kan du inte helt enkelt hålla dig till någon av de 97 trådar som redan finns i samma ämne?

friend (oregistrerad)
Postat
Gamla slitna argument som bemötts tusentals gånger, säkert hundratals bara här på forumet. Kan du inte helt enkelt hålla dig till någon av de 97 trådar som redan finns i samma ämne?

Å tack ska du ha för den kommentaren. 😉

Då ska jag inte störa på forumet mer eftersom jag uppenbarligen inte hittar gamla trådar.

Trodde att man ändå skulle kunna få lite förståelse här,

men så går det när man frågar hobby musiker.

Postat
men så går det när man frågar hobby musiker.

Såvitt jag vet finns här allt från hobbymusiker till proffs.

Saken är att diskussionen du tycks vilja starta redan pågår - och har pågått i åratal - och att de argument du återger liksom inte är alldeles nya. 😉 Inget illa ment, men såvitt jag kan se finns det ett par alternativ för dig att välja bland bara på förstasidan?

Postat

Ja ok, eftersom du frågar ska jag försöka sammanfatta mina spontana tankar:

Är inne på ett annat forum och läste vad denne personen skrev.

Ge mig ett par åsikter om det skrivna, är ni bussiga.

Jag ska inte referera till det, men ville bara se om ni kände som jag gör.

Starka känslor hos mig och ni kan nog räkna ut vad jag tycker om det.

#Du stjäl inte musiken du kopierar den, ingen har blivit av med något. Det är en stor skillnad.

Den som kopieras olovligen har visst blivit av med något: Priset han begär för att kopieras.

På ett mer konkret plan kan man säga att den som kopieras blivit av med den investering han gjort i framställningen av sitt verk.

#För att producera musik behövs inte alla de tjänster som finns på media bolag. I mångt och mycket räcker det med medlemmarna i t ex ett band då de sköter både inspelning mixning. De kan dessutom sköta distributionen själva. Med datorutvecklingen de senaste åren är inte bra studioutrustning särskillt dyr (dvs om du har haft ett jobb och lagt undan pengar för din hobby).

Instämmer, det är mycket riktigt lättare att spela in hemma idag jämfört med hur det fungerade för en tio-femton år sedan.

Så de stora bolagen i sig skulle troligen krympa i betydelse även om piratkopieringen på internet inte existerade.

Det är möjligt.

Vad är viktigast för dig som musiker:

1. Att du får vara kreativ och skapa något?

2. Att folk lyssnar på din musik?

3. Att du får betalt för din musik?

För min del , i följande ordning:

1

2

3

Visst är det bra om du får betalt för din musik det är en bonus en lyx, precis som det är en lyx att få betalt för att spela fotboll eller hockey. Men troligen är det viktigaste att du får spela musik/fotboll/hockey, inte att du får betalt för detta.

Att vara tillräckligt bra på något för att dina tjänster skall efterfrågas är ingen lyx, det är en förvärvad egenskap. Om mina tjänster efterfrågas ska jag ha rätt att ta betalt för dem.

#Det kanske handlar om att man inte kan ta betalt för produkten längre då tiderna förändras. Då har man valet att antingen inte göra produkten tillgänglig på det gamla sättet längre eller använda den i PR syfte för det som ger vinst som t ex konserter och merchandise.

Eller skaffa nytt jobb.

Om alla som fick se sina verk kopieras skulle stå utan rättsligt skydd, vara förvisade till godtycke eller helt enkelt tvingas köra taxi trots att man är världens bästa uppfinnare skulle få ha råd att investera i nya uppfinningar, konstnärliga verk eller annan intellektuell egendom. Naturligtvis måste samhället värna även kreatörernas rätt.

Postat

Om den som har skapat det du kopierar ger sin tillåtelse till det så är det ok men vill han ha betalt för det så är det inte ok. Så enkelt är det för mig. Det finns ju en hel massa saker att jämföra, patent, design, varumärke etc. Det finns en anledning att man håller på det man själv har skapat... och en anledning till att man vill ha betalt för det och vill upphovsmannen ha betalt så skall han få det, förutsatt att jag är intersserad av det han har skapat.

#För att producera musik behövs inte alla de tjänster som finns på media bolag. I mångt och mycket räcker det med medlemmarna i t ex ett band då de sköter både inspelning mixning. De kan dessutom sköta distributionen själva. Med datorutvecklingen de senaste åren är inte bra studioutrustning särskillt dyr (dvs om du har haft ett jobb och lagt undan pengar för din hobby). Så de stora bolagen i sig skulle troligen krympa i betydelse även om piratkopieringen på internet inte existerade.

Till viss del sant idag men det finns en del funktioner som de stora bolagen sköter som artisterna kanske inte förstår/kan eller har möjlighet till att sköta själva men det är kanske svårt att förstå om man inte vet vad det handlar om. Det är som att säga att chefen för GM skulle kunna sälja sina bilar själv och tillverka dem och marknadsföra dem och...

Är du rädd för att folk inte betalar för ditt alster släpp inte ut det då, behåll det för dig själv. Vad är viktigast för dig som musiker:

Att du får vara kreativ och skapa något?

Att folk lyssnar på din musik?

Att du får betalt för din musik?

Om du skall pyssla med det på heltid så vill du nog ha betalt för det kan jag tro... om inte annat så för att kunna betala dina räkningar precis vilken knegare som helst.

Nej... det är ett helt ologiskt resonemang. I så fall skulle en elitfotbollsspelare inte få betalt trots att det kommer tusentals människor för att se honom (och de andra spelarna så klart), han skulle få betala resorna själv, kläderna, läkarkostnader etc. Och om folk gillar en artists musik så borde denna kunna få pengar för det för att kunna försörja sig.

Eller skaffa nytt jobb.

Det handlar kanske om en ologik när folk helt plötsligt får för sig att de inte skall betala för något bara för att man kan ta det. Jag kan för all del hålla med om att musikbranchen knappast gjort något för att göra sina produkter billigare... man kan tänka på situationer där artister fått hutlöst mycket betalt för ett kontrakt eller till och med för att skivbolagen skall få riva kontraktet eller artister som gör helt galna saker med sina pengar. Men då får man väl ge fan i att köpa produkten. Jag håller inte alls med om att allt helt plötsligt är förändrat och att det skall vara gratis. Om allt skall vara gratis så finns det ingen gnista eller motivation för någon att skapa något, eftersom man knappast får någon belöning för sina möda/talang. Håller inte som jag ser på det.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.