Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hoppas det rör pÄ sig snart hÀr, med dator nu i veckan o.s.v. Skulle vilja spela in trummor live istÀllet för att köpa och anvÀnda Addictive Drums. Grejen Àr att jag "bara" har 4 st Sony-mikrofoner, tre Àr kondensatormikar och en Àr en mygga. Dessutom Àr 3 av de 4 stereomikar.

Sony electret kond mono 30-18 kHz; SPL 128 dB; xlr; voice/music omkopplare (low cut)

Sony elektret kond stereo 50-12 kHz; SPL 105 dB (?)

Sony elektret kond video stereo 100-15 kHz; SPL 110 dB; stÀllbar upptagn.vinkel 90/120 grader.

Sony myggmikrofon stereo 150-8 kHz (?); SPL (?)

Om jag anvÀnder dessa eller nÄgra av dem, hur ska jag placera dem pÄ bÀst sÀtt? Pukorna fÄr gÀrna framtrÀda extra vÀl.

LĂ€ste nĂ„n artikel dĂ€r det stod att det kunde rĂ€cka med en myggmikrofon placerad ovanpĂ„ bastrumman för att fĂ„ med allt tillfredsstĂ€llande. Undrar hur det Ă€r med min mygga dock. Även vid vanligt tal verkar den dista. Kan en myggmikrofon verkligen palla ett trumsets ljudvoylmer?? Är det sant?

😼

//:debatt

Redigerat av debatt
Annons
Postat (redigerat)

Jag funderar pÄ att sÀtta stereokondensatormikrofonen framför bastrumman.

Ha stereokondensatormikrofonen video som överhÀngsmik med instÀllningen "wide" dvs. upptagningsvinkel 120 grader.

SÀtta myggmiken ovanpÄ bastrumman, nÄgot vinklad mot snare & hihaten.

Slutligen placera monokondensatormiken pÄ stativ snett vinklad ovanför mörka pukan, med upptagning av de andra tvÄ pukorna ocksÄ.

Ingen aning om hur man mikar trumset... 😄😄😎

Men det kanske skulle fungera?

Redigerat av debatt
Postat
  debatt sa:
Jag funderar pÄ att sÀtta stereokondensatormikrofonen framför bastrumman.

Ha stereokondensatormikrofonen video som överhÀngsmik med instÀllningen "wide" dvs. upptagningsvinkel 120 grader.

SÀtta myggmiken ovanpÄ bastrumman, nÄgot vinklad mot snare & hihaten.

Slutligen placera monokondensatormiken pÄ stativ snett vinklad ovanför mörka pukan, med upptagning av de andra tvÄ pukorna ocksÄ.

Ingen aning om hur man mikar trumset... 🙂😼🙂

Men det kanske skulle fungera?

LĂ„ter som om det skulle bli en himla soppa. 🙁

Nu har jag ju ingen aning om hur de hÀr mikrofonerna lÄter, men jag skulle testa att ta monomicken och sÀtta som överhÀng. Relativt nÀra, och riktad mot virveln. Sen skulle jag ta den bÀsta av stereomikrofonerna och anvÀnda som rumsmick en bit bort. DÀr borde du Àven kunna fÄ fram lite bas frÄn kaggen. Om nÄgon av mickarna skulle palla trycket kan du ju teta att sÀtta en pÄ kaggen och bara ta den ena av signalerna frÄn den?

Postat

Hmm. DÄ skulle det nog bli fokus pÄ virveln.

Trodde mitt "ruter" för placering av mikar var kalasbra:

En i mitten nedtill, en i varje sida och en mitt ovanför.

Postat
  debatt sa:

Vill man inte ha betoning pÄ virveln?

Jag misstÀnker att det mest skulle sluta i fasfelskaos.

BÀttre med fÄ vÀlplacerade mickar. Men det Àr ju bara att testa!

Postat (redigerat)
  mimla sa:
  debatt sa:

Exakt!! Vi kommer att testa. Ingen betoning pÄ virveln, tack! Ingen virvel alls helst - funderar pÄ att ta bort den ur trumsetet. Jag Àr "nÀstan bara" ute efter pukorna egentligen, i min musik, och nÄgon hihat och möjligen bastrumma.

😎

Redigerat av debatt
Postat
  debatt sa:
  mimla sa:
  debatt sa:

Exakt!! Vi kommer att testa. Ingen betoning pÄ virveln, tack! Ingen virvel alls helst - funderar pÄ att ta bort den ur trumsetet. Jag Àr "nÀstan bara" ute efter pukorna egentligen, i min musik, och nÄgon hihat och möjligen bastrumma.

😄

Ajfan!

Ja ja. Mitt tips Àr iaf att försöka fÄ det att lÄta sÄ bra som möjligt med bara en vÀlplacerad mikrofon, och sedan komplettera dÀr det kÀnns som om det saknas efterhand.

Och tĂ€nk för guds skull pĂ„ att det Ă€r mycket viktigare (typ) att det lĂ„ter bra akustiskt; att trummorna Ă€r bra stĂ€mda och att det Ă€r bra spelat. PĂ„ just trummor gör perfekt anslag mycket mer nytta Ă€n bra mikrofoner. Och framför allt mer nytta Ă€n mĂ„nga mikrofoner. â˜ș

• 2 veckor senare...
Postat
  debatt sa:
Hoppas det rör pÄ sig snart hÀr, med dator nu i veckan o.s.v. Skulle vilja spela in trummor live istÀllet för att köpa och anvÀnda Addictive Drums. Grejen Àr att jag "bara" har 4 st Sony-mikrofoner, tre Àr kondensatormikar och en Àr en mygga. Dessutom Àr 3 av de 4 stereomikar.

Sony electret kond mono 30-18 kHz; SPL 128 dB; xlr; voice/music omkopplare (low cut)

Sony elektret kond stereo 50-12 kHz; SPL 105 dB (?)

Sony elektret kond video stereo 100-15 kHz; SPL 110 dB; stÀllbar upptagn.vinkel 90/120 grader.

Sony myggmikrofon stereo 150-8 kHz (?); SPL (?)

Om jag anvÀnder dessa eller nÄgra av dem, hur ska jag placera dem pÄ bÀst sÀtt? Pukorna fÄr gÀrna framtrÀda extra vÀl.

LĂ€ste nĂ„n artikel dĂ€r det stod att det kunde rĂ€cka med en myggmikrofon placerad ovanpĂ„ bastrumman för att fĂ„ med allt tillfredsstĂ€llande. Undrar hur det Ă€r med min mygga dock. Även vid vanligt tal verkar den dista. Kan en myggmikrofon verkligen palla ett trumsets ljudvoylmer?? Är det sant?

🙂

Myggan kan funka bra, men som du sÀger sÄ kanske inte din mygga fixar det dÀr. SÄ lÀnge den inte distar borde det inte vara nÄgot problem. Testa!

I annat fall: En stereomick som överhÀng, den kommer ta upp pukorna bra ocksÄ. Flytta runt den tills den ger en bra helhetsbild av trummorna. Det Àr i överhÀnget du bygger ditt trumsound. StÀll micken i XY eller blumlein.

Monomicken framför baskaggen, du kan behöva vinkla mikrofonen lite sÄ att det inte blÄser rakt in i membranet nÀr kaggen spelar. Alternativt anvÀnda puffskydd. Den hÀr micken ska framför allt ge mer fokus och botten till kaggen, strÀva efter en bra helhetsbild av baskaggen.

Detta Àr grunduppstÀllningen, sen kan du sÄklart testa att anvÀnda en rumsmikrofon. Leta dÄ upp det stÀlle i rummet dÀr trumsetet lÄter köttigast, stÀll micken dÀr. FÀrdigt!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.