Jump to content
Annons

Mbox2 Factory Pro - Direct monitoring?


jonte82

Recommended Posts

Tja!

Precis bytt upp mig från mbox2 mini till factory pro. På mini finns det en hörlursvolym och en mix volym. Det funkar bra att muta kanalen när man spelar in i PT och bara lyssna på direktljudet (elliminerar latency till 100% vid inspelning). På Factory finns det bara hörlursvolym och monitor volym. Det blir knäpptyst när jag mutar kanalen i PT.

Vet nån om det finns nåt sätt att bara lyssna på direktljudet med Factory? Som det är nu så får jag ju latency vid inspelningen. Antar att detta gäller alla externa ljudkort, så denna funktion bör ju vara nödvändig hos alla ljudkort?

Har troligtvis missat nåt men är så ivrig så jag slänger ut frågan, finns det direct monitoring på mbox2 factory? Om inte, hur elliminerar jag latency vid inspelning?

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hejsan

Jag har inte använt just mbox 2 pro så detta är en chansning. Under options längst ner så hittar du low latency monitoring. Testa och se om du kan klicka på den.

MVH

Anders

EDIT: kollade upp vart det låg då minnet inte är min bästa vän just nu 😉

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Försvann latencyn?? Kan du lira in gura typ med en stärkar plugg tillsammans med tidigare spår?? elelr är det buggigt, osynk och massa ltency??

Latencyn blir ohörbar när man slår på low latency funktionen i options menyn, men däremot så kan jag INTE spela in genom gitarrplugar utan att få latency/osynk/buggeri. Samma för dig? Verkar ofta uppstå problem när signalen ska passera pluggen vid insp. Jag är tvungen att spela in ren signal och sedan lägga på pluggen i efterhand. Det är dock ett ganska bra upplägg att ha ett rent rec spår högst upp som man spelar in allt på och sedan drar ner inspelningarna till audiospår.

mvh jonte

Redigerat av jonte82
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är tvungen att spela in ren signal och sedan lägga på pluggen i efterhand. Det är dock ett ganska bra upplägg att ha ett rent rec spår högst upp som man spelar in allt på och sedan drar ner inspelningarna till audiospår.

Låter som en tråkig kompromiss, bäst är att lyssna genom plugg men printa rent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som en tråkig kompromiss, bäst är att lyssna genom plugg men printa rent.

Jag har spenderat 3 dagar läst info,reviews och trådar i olika forum. Och för mig så finns det ingen anledning att köpa mbox2pro det skulle vara i så fall om jag reste mycket och vill spela in på vägarna.. Då skulle man ju kompromissa lite för man får ju ändå en hyfsat bra och mobil studio.

Men jag som sitter hemma och är i behov av extremt låglatencu för att kunna styra stor trum och orkester samplinar i realtid ska nog behålla mitt interna ljudkort. DÄr får jag mellan 2-3 milli sec. latency.

Dom kanske hittar ett sett att göra externa ljud interface snabbare inom en snar framtid.. det känns ju som det är framtiden.

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Latencyn blir ohörbar när man slår på low latency funktionen i options menyn, men däremot så kan jag INTE spela in genom gitarrplugar utan att få latency/osynk/buggeri. Samma för dig? Verkar ofta uppstå problem när signalen ska passera pluggen vid insp. Jag är tvungen att spela in ren signal och sedan lägga på pluggen i efterhand. Det är dock ett ganska bra upplägg att ha ett rent rec spår högst upp som man spelar in allt på och sedan drar ner inspelningarna till audiospår.

mvh jonte

Hejsan

Precis som du säger så kommer alla inserts och sends på kanalen du spelar in på att gå i bypass läge om du använder dig av low latency monitoring. Om du vill använda dina pluggar samtidigt så får du gå in i playback engine och ställa ner buffersize värdet. Då är det din dator som sätter gränsen för hur lågt du kan gå. Testa 128 samples och se om du inte blir nöjd med det. Annars så testa att gå ner ännu lägre.

Ett tips är att inte ha massa RTAS pluggar igång på de andra spåren om du vill göra detta för att spara processorkraft.

MVH

Anders

EDIT: Bara för att förtydliga. Om du spelar in med en gitarrplugg så kommer signalen som hamnar på din hårddisk ändå vara ren. Inga effekter "bränns" in vid inspelningen. Detta sker endast om du använder Audiosuite pluggar eller om du manuellt vill "bränna" in effekter som du lagt på ett spår genom att spela in det via send till ett nytt spår.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...