Jump to content
Annons

Hemmastudio vilken utrustning?

Recommended Posts

Studiofreak (oregistrerad)
Postat

Tjena!

Jag har spelat in lite hemma pÄ lÄg nivÄ med 2 kanalers ljudkort och lite annat basic.

KÀnner mig nu sugen att gĚupp ett steg och har funderat pÄ att köpa en firepod. Har hört gott om den.

Vill nĂ€mligen kunna spela in 8 kanaler för att fĂ„ trummorna att lĂ„ta fett. Är firepod ett bra val?

Sedan ska jag ha ett par isolerade studiolurar för truminspelningen som man ocksÄ ska kunna sitta och mixa med. Har inte rÄd

med monitorer. Tips pÄ bra lurar?

Man fÄr med cubase le med firepoden men hur bra den versionen Àr? Àr essential bÀttre eller samma nivÄ?

sist men inte minst sÄ tÀnkte jag pÄ datorprestanda. skulle behöva en ny dator. vilka Àr minimikraven för att köra cubase med typ

20 spÄr med inserts och effekter pÄ alla? alltsÄ köra cubase problemfritt...

har lite begrÀnsad budget sÄ kom gÀrna med rimliga förslag pÄ grejer, dock inget med kass prestanda...

Tack pĂ„ förhand! 😏

Annons
Postat

Jag ***** dig, nej men.

Det finns massor av trÄdar redan. Kan inte folk lÀra sig lÀsa. Finns frÄgor som Àr exakta som dinna, mer eller mindre.

Studiofreak (oregistrerad)
Postat

tack för ditt otrevliga svar. kÀnns som det finns mÄnga arroganta dryga som dig hÀr...

kan finnas nÄn som vill svara sÄ det verkar ju mer jobbigt för dig Àn nödvÀndigt att

svara pĂ„ min trĂ„d överhuvud taget. 😏

Postat

Det var inte sÄ menad, och detta forum Àr jÀtte bra.

Det jag ville komma var att, varför kan du inte lÀsa lite sjÀlv, nÀr det redan finns.

Gick in pÄ ljudkort ex, sökte bara lite kort pÄ Firepod, kommer massor. Inte allt handlar frÄnn början om det, men det finns mycket.

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag kan delvis förstÄ svaret som du fick frÄn onajj.

Om du kollar sÄ Àr i princip varenda frÄga som du frÄgar besvarad massvis med gÄnger.

Det finns en nitad trÄd om hur de olika Cubase versionerna skiljer sig Ät hÀr:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=35157

Hörlurar finner du under denna del av forumet:

https://www.studio.se/index.php?showforum=63

LÀs lite dÀr om lurar sÄ kanske du kan stÀlla lite detaljerade frÄgor sedan.

Det finns en massa datorbyggar trÄdar hÀr:

https://www.studio.se/index.php?showforum=59

PÄ din frÄga om Firepoden Àr bra, har inte testat den men den mesta idag lÄter bra sÄ det gör sÀkert Firepoden.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Jag tror att de som frĂ„gar om sĂ„nt som det redan finns svar pĂ„ i överflöd... frĂ„gar bara för frĂ„gandets skull för att fĂ„ bekrĂ€ftelse pĂ„ sin existens och vill bli sedd... 🙂

drloop (oregistrerad)
Postat
Jag tror att de som frĂ„gar om sĂ„nt som det redan finns svar pĂ„ i överflöd... frĂ„gar bara för frĂ„gandets skull för att fĂ„ bekrĂ€ftelse pĂ„ sin existens och vill bli sedd... 🙂

Eller kan det vara lathet?

Postat
Jag tror att de som frĂ„gar om sĂ„nt som det redan finns svar pĂ„ i överflöd... frĂ„gar bara för frĂ„gandets skull för att fĂ„ bekrĂ€ftelse pĂ„ sin existens och vill bli sedd... 😎

Eller kan det vara lathet?

Tror ocksĂ„ det, fast nog med det. Inte ska vi skrĂ€ma ivĂ€g folk 🙂.

Hoppas du finner svaren pĂ„ dinna frĂ„gar, aranrs Ă€r det bara posta vidare 🙂

Postat (redigerat)

Hej studiofreak!

Jag kan varmt rekommendera en Firepod. och man kan bygga ut den i framtiden med en till om man vill. 🙂 Jag har sjĂ€lv en Firepod som jag Ă€r grymt nöjd med. Haft den i över 3 Ă„r nu och den Ă€r fortfarande kanonbra. 😎

Men jag Ă€r lite sugen pĂ„ att prova en FireStudio. (Tex en FS lightpipe eller FS 2626. Kolla HÄR för en jĂ€mförelsetabell) just för att ha möjligheten att via ADAT koppla in andra preampar ocksĂ„ och fĂ„ lite olika karaktĂ€r, vilket kan vara vĂ€ldigt positivt i större projekt.

Jag har kört min Firepod bÄde i studion och ute pÄ olika konserter och framtrÀdanden. Funkar alltid kanonbra. Bara Ä plugga in Ä köra. Och att det Àr firewire gör ju inte saken sÀmre heller.

God natt!

/Robban

EDIT: förtydligande...

Redigerat av RoBERT

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.