Jump to content
Annons

Lära mej growla sjunga


Zauron_87

Recommended Posts

Annons

Alltså det absolut bästa sättet är ju att hitta en sångpedagog som kan hjälpa dig att utvecklas. Då får du ju kritik när du gör fel och förslag på hur du ska göra istället. Annars är det lätt att lära sig "fel". Men man måste inte ta lektioner för att lära sig sjunga, vissa har en bra röst från början och då är det bara att sjunga mycket och kanske försöka läsa sig lite grundläggande teknik.. Vissa sångare i typ pop/rock-band sjunger ju helt utan teknik, de har bara hållit på så länge att de utvecklat en egen teknik som gör att de inte pajar halsen. Growla kan jag tyvärr inte ge så många tips på.. Jag kan litegrann (nog för att fuska på inspelningar) jag vetefan hur man förklarar.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Testade lite growla en gång. Slutade bara med att jag fick ont i halsen och fick skölja ned det med lite öl för att svalka av halsen 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså det absolut bästa sättet är ju att hitta en sångpedagog som kan hjälpa dig att utvecklas. Då får du ju kritik när du gör fel och förslag på hur du ska göra istället. Annars är det lätt att lära sig "fel". Men man måste inte ta lektioner för att lära sig sjunga, vissa har en bra röst från början och då är det bara att sjunga mycket och kanske försöka läsa sig lite grundläggande teknik.. Vissa sångare i typ pop/rock-band sjunger ju helt utan teknik, de har bara hållit på så länge att de utvecklat en egen teknik som gör att de inte pajar halsen. Growla kan jag tyvärr inte ge så många tips på.. Jag kan litegrann (nog för att fuska på inspelningar) jag vetefan hur man förklarar.

Hehe tackar för tipsen ska titta lite efter sång pedagoger 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade lite growla en gång. Slutade bara med att jag fick ont i halsen och fick skölja ned det med lite öl för att svalka av halsen 😆

Efter 2 öl så släpper all känsel i halsen, så då brukar det bara vara att skrika på 🙂

om inte annat så hittar man en teknik.

Min röst pajjade ett tag, men nu har den smygit tillbaka, dock så har jag tappat

det mörka brutala. 😛

Och nu har jag ljust öronbedövande istället ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu jävlar ska ja ta tag i kragen o börja träna på allvar o sjunga/growla.

Har läst runt en hel del här finns många bra tipps... tänkte höra om ni har nått ytterligare några bra tipps,, hur man ska träna upp sej

Här finns exempel där ja sjunger och growlar....

http://soundclick.com/share?songid=7089098

Jaaa, du kan ju testa det där roliga som alla tjatar om med diafragman, lr var det heter ;P

Jag har kört på senare tid att jag distar rösten precis i svaljet och sen pressar allt vad jag har

från diafragman, känns lite som om man bli ihoppklämd på båda sidor precis där bröstkorgen(arna?)

Drick äckligt mycket vatten, asviktigt för stämmbanden. och om det gör ont, sluta direkt, drick vatten, och försök igen senare.

En annan sak som är rätt viktigt, kan jag tycka, är att man ska dricka varmt/ljummet-vatten, kallt vatten får stämmabanden att bli

nedkylda, och varför ska man då värma upp 🙂

Har du tänkt något på dessa faktorer eller har du bara kört?

Jag började tänka på vad jag faktiskt höll på med rätt nyligen!

=)

Btw, jag har aldrig growlat seriöst.

Redigerat av Fangus
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu jävlar ska ja ta tag i kragen o börja träna på allvar o sjunga/growla.

Har läst runt en hel del här finns många bra tipps... tänkte höra om ni har nått ytterligare några bra tipps,, hur man ska träna upp sej

Här finns exempel där ja sjunger och growlar....

http://soundclick.com/share?songid=7089098

Jaaa, du kan ju testa det där roliga som alla tjatar om med diafragman, lr var det heter ;P

Jag har kört på senare tid att jag distar rösten precis i svaljet och sen pressar allt vad jag har

från diafragman, känns lite som om man bli ihoppklämd på båda sidor precis där bröstkorgen(arna?)

Drick äckligt mycket vatten, asviktigt för stämmbanden. och om det gör ont, sluta direkt, drick vatten, och försök igen senare.

En annan sak som är rätt viktigt, kan jag tycka, är att man ska dricka varmt/ljummet-vatten, kallt vatten får stämmabanden att bli

nedkylda, och varför ska man då värma upp :rolleyes:

Har du tänkt något på dessa faktorer eller har du bara kört?

Jag började tänka på vad jag faktiskt höll på med rätt nyligen!

=)

Btw, jag har aldrig growlat seriöst.

Japp ska köra på det o en whisky till 😉 ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Låter ju som du har ett fint skrän på inspelningen. Hur känns det i halsen när du sjunger, och hur länge kan du hålla på?

Kan slänga ut lite random tips till dig som ändå verkar kunna få till lite knarr.

För att få ett bredare, mer brutalt growl kan du försöka vidga halsen och munnen, höja gomseglet (som när du gäspar) och, bildligt talat, försöka rikta ditt ljud uppåt, mot gomen. Ett brutalare growl har alltså inte nödvändigtvis att göra med att "pressa hårdare" med hals och mage.

Se till att aldrig skrika med torr hals, vatten är bra men mjölk eller någon annan fet dryck är ännu bättre (fast det är döden för ren sång).

Värm alltid upp rösten och använd mycket magstöd.

Se till att ha ett så bra flyt i sången som möjligt. Själva början på skriket tär mest på halsen. Öva på att ha ett så konstant luftflöde som möjligt för att skona dig själv.

Får du intensiv huvudvärk efter ett pass stryper du för hårt i halsen helt enkelt. Se till att sluta om du märker att halsen inte vill mer.

Själv rekommenderar jag zen of screaming 1 och 2, i omvänd ordning. Ettan är rätt värdelös innan man har grunderna, och tänk på att melissas egna vocalfry som hon lär ut bara är ett grundverktyg som ska vidareutvecklas.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...