maxmaxmax (oregistrerad) Postat 17 november 2004 Postat 17 november 2004 Hej kompisar. Ska prata om arbetsmiljö med gymnasieelever som inte har smakat pÄ arbetslivet Àn. Kan ni hjÀlpa mig med att komma pÄ exempel av arbetsmiljöskador som drabbar musiker eller studiopulare. NÄgon som har haft kontakt med nÄn organisation som sysslar med arbetsmiljöfrÄgor? Och förresten, finns det branschfolk som sysslar med promotion, skivutgivning, förlagsarbete, A&R eller annat sÄ fÄr ni ocksÄ svara.
Ken KÀngström Postat 17 november 2004 Postat 17 november 2004 tinitus, sömnproblem, koffeinberoende =).
Egghuvud Postat 17 november 2004 Postat 17 november 2004 Som alla konstnĂ€rliga yrken sĂ„ finns det vĂ€l en stor risk att man inte fĂ„r jobb och inte kan livnĂ€ra sig pĂ„ det. Hur mĂ„nga arbetslösa musiker finns det inte pĂ„ http://www.skane.se/templates/Page.aspx?id=58067 đ
joachime Postat 17 november 2004 Postat 17 november 2004 Ryggskador. Vanliga hos live-musiker. Kan ju bero pĂ„ generell arbetsskygghet, men ocksĂ„ pĂ„ att man faktiskt lyfter tunga saker pĂ„ fel sĂ€tt. Hittar du nĂ„got roddar-forum Ă€r jag övertygad om att du fĂ„r en massa bra info om hur det gĂ„r till nĂ€r man lyfter pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt. đ
Lindh Postat 17 november 2004 Postat 17 november 2004 (redigerat) Senaste nytt:: Det har kommit en japansk studie som visar att om man sitter sisÄdÀr 8 timmar framför datorskÀrmen sÄ löper man betydlig större risk att drabbas av ögonsjukdomar. Jag vet inte hur det Àr med er andra, men Ätta timmar avverkar man rÀtt snabbt sent pÄ kvÀllen - in pÄ natten nÀr man fumlar pÄ i musiktrÀsket. Som alltid, fÄr man ta alla rapporter med en nypa salt. Men det Àr vÀl naturligt att det inte Àr nyttigt att stirra in i en skÀrm alldeles för lÀnge. Redigerat 17 november 2004 av Lindh
D Vibe Postat 17 november 2004 Postat 17 november 2004 Jag tror att avstĂ„ndet frĂ„n skĂ€rmen har kraftig betydelse för om man kan fĂ„ ögonsjukdomar p.g.a. strĂ„lning frĂ„n skĂ€rmen.. Sen sĂ„ finns inga sĂ„dana risker om man har en LCD-skĂ€rm.. Ett problem tror jag kan vara musarm dĂ€remot đ /Daniel
Kringlan Postat 17 november 2004 Postat 17 november 2004 Ja det beror ju naturligtvis pĂ„ vad man gör. Det Ă€r vĂ€ll samma arbetskador som överallt annars. SItter du stilla för lĂ€nge fĂ„r du slitningskador pĂ„ ryggen och sitter du vid datorn fĂ„r du lĂ€tt ont i ögonen, musarm och annat osexigt. Det Ă€r vĂ€ll bara att kĂ„lla in andra datorbaserade yrken för att se vad folk som mixar kan rĂ„ka ut för. Vad det gĂ€ller musiker Ă€r det ju beroende pĂ„ vad för instrument man spelar. Efter 12 guitarr lirande kan jag inte sĂ€ga attjag lider av nĂ„tt đź En vanlig Ă„komma bland klassiska gittarister Ă€r ju annars lĂ„nga naglar đ. En rĂ€tt knepig grej att ha lektion om?
lavrell Postat 17 november 2004 Postat 17 november 2004 Vet inte om man kallar det arbetsskada men nĂ€r man Ă€r ute pĂ„ krogen eller i allmĂ€nthet hör musik sĂ„ Ă€r man alltid vĂ€ldigt kritiskt lyssnande. Man kan komma pĂ„ sig sjĂ€lv missa vad polaren sĂ€ger pĂ„ grund av att man tycker att dom kunde backat thresholden pĂ„ kompressorn en aning för dĂ„ hade det inte pumpat sĂ„dĂ€r onaturligt đ skadar ju inte fysiskt men polarna kan blir rĂ€tt trött pĂ„ en đź
Stinkey (oregistrerad) Postat 17 november 2004 Postat 17 november 2004 Tinnitus ligger vĂ€l i topp oavsett om man spelar rock eller i symfonikerna. Dom som sitter framför trumpertsektionen har min fulla sympati om dom kvider. đź
hammagrella Postat 17 november 2004 Postat 17 november 2004 Kolla hÀr: https://www.studio.se/index.php?showtopic=5782
Majken Postat 17 november 2004 Postat 17 november 2004 Om det inte bara handlar om skador utan arbetsmiljö i allmĂ€nhet kan det vĂ€l vara vĂ€rt att nĂ€mna saker som att man ofta kan fĂ„ jobba helger, orimligt lĂ„nga arbetsdagar och att det stundvis kan vara hĂ„rda deadlines att passa. Spelprogrammerare tycks hamna lite i samma situation. Ăvertid Ă€r inte undantag utan vardag inom vissa delar av musiker/tekniker yrket. Annars kan jag bara instĂ€mma med de andra, ryggont, nackskador, tunga lyft och dylikt. Musarm har jag sjĂ€lv haft lĂ„ng tid, Ă„ andra sidan kĂ€nns det som ett ganska snĂ€llt problem. Tar man en vecka ledigt frĂ„n datorn sĂ„ försvinner problemen i regel. Inte för att man nĂ„nsin tar en vecka ledigt, ehh.. Men möjligheten finns ju Ă„tminstone. /Majken
Jonte Postat 17 november 2004 Postat 17 november 2004 Detta gÀller lÄngt ifrÄn alla, men exempelvis coverband, som spelar mycket pÄ krogar, kan hamna i en sits dÄ dom Àr pÄ krogen varje fredag och lördag, och avslutar spelningen med lite vÀl mycket öl... Och det kontinuerligt tvÄ dagar i veckan kan ju fÄ en del trÄkiga resultat. Sen hur mÄnga som hamnar i den sitsen, och om det Àr fler Àn andra mÀnniskor lÄter jag vara osagt, dÄ jag inte har sÄ mycket kött pÄ benen i frÄgan egentligen =)
falken Postat 20 november 2004 Postat 20 november 2004 Stressfaktorn skulle jag sÀge Àr ett stort problem.... Man kan lÀtt gÄ upp i varv och kÀnna sig ganska förstörd, vare sig det handlar om att sitta i studio eller PA... Mà nga kvÀllar man haft svÄrt att komma till ro pga stress.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.