Jump to content
Annons

Musikers/ studiofolkets arbetsskador

Guest maxmaxmax

Recommended Posts

Guest maxmaxmax

Hej kompisar.

Ska prata om arbetsmiljö med gymnasieelever som inte har smakat på arbetslivet än.

Kan ni hjälpa mig med att komma på exempel av arbetsmiljöskador som drabbar musiker eller studiopulare.

Någon som har haft kontakt med nån organisation som sysslar med arbetsmiljöfrågor?

Och förresten, finns det branschfolk som sysslar med promotion, skivutgivning, förlagsarbete, A&R eller annat så får ni också svara.

Annons

Ryggskador. Vanliga hos live-musiker. Kan ju bero på generell arbetsskygghet, men också på att man faktiskt lyfter tunga saker på fel sätt.

Hittar du något roddar-forum är jag övertygad om att du får en massa bra info om hur det går till när man lyfter på rätt sätt. 🙂

Senaste nytt::

Det har kommit en japansk studie som visar att om man sitter sisådär 8 timmar framför datorskärmen så löper man betydlig större risk att drabbas av ögonsjukdomar.

Jag vet inte hur det är med er andra, men åtta timmar avverkar man rätt snabbt sent på kvällen - in på natten när man fumlar på i musikträsket.

Som alltid, får man ta alla rapporter med en nypa salt. Men det är väl naturligt att det inte är nyttigt att stirra in i en skärm alldeles för länge.

Edited by Lindh

Jag tror att avståndet från skärmen har kraftig betydelse för om man kan få ögonsjukdomar p.g.a. strålning från skärmen..

Sen så finns inga sådana risker om man har en LCD-skärm..

Ett problem tror jag kan vara musarm däremot 🙂

/Daniel

Ja det beror ju naturligtvis på vad man gör.

Det är väll samma arbetskador som överallt annars. SItter du stilla för länge får du slitningskador på ryggen och sitter du vid datorn får du lätt ont i ögonen, musarm och annat osexigt.

Det är väll bara att kålla in andra datorbaserade yrken för att se vad folk som mixar kan råka ut för.

Vad det gäller musiker är det ju beroende på vad för instrument man spelar. Efter 12 guitarr lirande kan jag inte säga attjag lider av nått 😮

En vanlig åkomma bland klassiska gittarister är ju annars långa naglar 😛.

En rätt knepig grej att ha lektion om?

Vet inte om man kallar det arbetsskada men när man är ute på krogen eller i allmänthet hör musik så är man alltid väldigt kritiskt lyssnande. Man kan komma på sig själv missa vad polaren säger på grund av att man tycker att dom kunde backat thresholden på kompressorn en aning för då hade det inte pumpat sådär onaturligt 😛

skadar ju inte fysiskt men polarna kan blir rätt trött på en 😮

Guest Stinkey

Tinnitus ligger väl i topp oavsett om man spelar rock eller i symfonikerna. Dom som sitter framför trumpertsektionen har min fulla sympati om dom kvider. 😮

Om det inte bara handlar om skador utan arbetsmiljö i allmänhet kan det väl vara värt att nämna saker som att man ofta kan få jobba helger, orimligt långa arbetsdagar och att det stundvis kan vara hårda deadlines att passa. Spelprogrammerare tycks hamna lite i samma situation. Övertid är inte undantag utan vardag inom vissa delar av musiker/tekniker yrket.

Annars kan jag bara instämma med de andra, ryggont, nackskador, tunga lyft och dylikt. Musarm har jag själv haft lång tid, å andra sidan känns det som ett ganska snällt problem. Tar man en vecka ledigt från datorn så försvinner problemen i regel. Inte för att man nånsin tar en vecka ledigt, ehh.. Men möjligheten finns ju åtminstone.

/Majken

Detta gäller långt ifrån alla, men exempelvis coverband, som spelar mycket på krogar, kan hamna i en sits då dom är på krogen varje fredag och lördag, och avslutar spelningen med lite väl mycket öl... Och det kontinuerligt två dagar i veckan kan ju få en del tråkiga resultat.

Sen hur många som hamnar i den sitsen, och om det är fler än andra människor låter jag vara osagt, då jag inte har så mycket kött på benen i frågan egentligen =)