Jump to content
Annons

EQ/Kompressor på synthar

Recommended Posts

StevenP (oregistrerad)
Postat

Det håller på att dra ihop sig till mixning av en liten truddelutt jag dragit ihop i Logic 8. Dock är jag rätt rejält orutinerad när det kommer till mixning.

Jag undrar, lägger man på kompressor/EQ även på synthar? Jag använder enbart Logic 8:as medföljande synthar. Att man gör så med gitarrer, vokaler, bas och trummor vet jag, och logiskt sett borde man göra med synthar också, men eftersom jag är osäker och inte vet bättre så lägger jag över frågan till er med kunskap!

Tack och bock!

Annons
Postat

Det är förstås inget krav, men visst kan man använda eq och kompressor till alla ljudkällor om man tycker att det behövs. Det är däremot inget jag skulle rekommendera att göra slentrianmässigt på några ljudkällor alls bara för att man "ska" göra det, utan det är beslut man måste ta i varje enskilt fall genom att lyssna och prova sig fram till vad som låter rätt.

Postat

Absolut, det är jättevanligt med både och. Däremot tycker jag du börjar lite i fel ände. Anledningen till att använda EQ och kompressor på ett spår ska ju inte vara för att andra gör det, utan för att du känner att något saknas som du kan fixa till med de verktygen.

StevenP (oregistrerad)
Postat

Okej! Tack för responsen! Det blir väll till att testa sig fram lite då för att se vad som funkar. Lägger väll upp en sample sen någongång. Vore bra och lärorikt om externt folk kunde peka med pinnen och rekommendera lite!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.