Guest StevenP Posted November 19, 2008 Posted November 19, 2008 Det håller på att dra ihop sig till mixning av en liten truddelutt jag dragit ihop i Logic 8. Dock är jag rätt rejält orutinerad när det kommer till mixning. Jag undrar, lägger man på kompressor/EQ även på synthar? Jag använder enbart Logic 8:as medföljande synthar. Att man gör så med gitarrer, vokaler, bas och trummor vet jag, och logiskt sett borde man göra med synthar också, men eftersom jag är osäker och inte vet bättre så lägger jag över frågan till er med kunskap! Tack och bock!
Claes Holmerup Posted November 19, 2008 Posted November 19, 2008 Det är förstås inget krav, men visst kan man använda eq och kompressor till alla ljudkällor om man tycker att det behövs. Det är däremot inget jag skulle rekommendera att göra slentrianmässigt på några ljudkällor alls bara för att man "ska" göra det, utan det är beslut man måste ta i varje enskilt fall genom att lyssna och prova sig fram till vad som låter rätt.
jarlo Posted November 19, 2008 Posted November 19, 2008 Absolut, det är jättevanligt med både och. Däremot tycker jag du börjar lite i fel ände. Anledningen till att använda EQ och kompressor på ett spår ska ju inte vara för att andra gör det, utan för att du känner att något saknas som du kan fixa till med de verktygen.
Guest StevenP Posted November 20, 2008 Posted November 20, 2008 Okej! Tack för responsen! Det blir väll till att testa sig fram lite då för att se vad som funkar. Lägger väll upp en sample sen någongång. Vore bra och lärorikt om externt folk kunde peka med pinnen och rekommendera lite!
Recommended Posts