Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

ja, titeln säger lite grann om vad ja vill...

Jag har en paj vänster höft o det kommer troligen inte att fixa sig inom överskådlig tid. För att göra en lång saga kort, ja kan inte reglera hihaten med pedalen.

Nog om problemet, nu till lösningen! Jag har hört om något som tydligen metaltrummisar (och andra som brukar köra med dubbelkagge ofta) använder för att reglera hihaten utan att behöva släppa kaggarna. enligt det jag har hört så ska det typ vara en krok som "fastnar" i den övre hihaten när man trycker ner pedalen (jag får gö det med handen elr nåt) och gör så den följer med upp och blir därför öppen hihat. när man sedan vill ändra till stängd så slår man till en spak elr nåt så släpper kroken o man kan köra stängt, utan att behöva flytta fötterna elr pillra med några skruvar. Typ nåt sånt.

Nu till min fråga. Har nån någon som helst aning om vad jag snackar om? om ja, vad kallas isåfall detta objektet? och hur fungerar det mer exakt?

Ni får ursäkta att jag har en dålig förklaring men mina källor är lika okunniga som jag o kunde inte förklara särskilt bra. Tack.

Save

Annons
Postat (redigerat)

Det du pratar om kallas för drop-lock clutch. Det är en tillsats som monteras ovanför det vanliga vingmutterfästet på hi-haten. http://www.drumshack.co.uk/uploads/images_products/2612.jpg

Om man vill spela dubbla bastrummor, så flyttar man vänster fot från hi-hat pedalen till vänster bastrumpedal. Det gör att hi-haten blir vidöppen, fjädern lyfter upp det övre hi-hat locket. Man kan inte spela traditionell hi-hat samtidigt som två bastrummor då.

En drop tillsats gör att det övre hi-hat cymbalen släpps ifrån sin montering på hi-hat staget och faller ner på den undre hi-hat cymbalen. Om man slår till spaken (den gummiklädda, som sticker ut på bilden) så släpper den. Det ger trummisen möjligheten att spela med half-öppen hi-hat (båda hi-hat cymbalerna ligger löst mot varandra) samtidigt som hans vänstra fot är upptagen med att spela vänster bastrumma.

Om trummisen senare sätter tillbaka vänster fot på hi-hat pedalen så behöver han bara trampa pedalen i botten en gång, så kommer staget ner och griper tag i den övre hi-hat cymbalens montering igen och hi-haten fugerar som vanligt.

Redigerat av Opus99
Postat
Det du pratar om kallas för drop-lock clutch. Det är en tillsats som monteras ovanför det vanliga vingmutterfästet på hi-haten. http://www.drumshack.co.uk/uploads/images_products/2612.jpg

Om man vill spela dubbla bastrummor, så flyttar man vänster fot från hi-hat pedalen till vänster bastrumpedal. Det gör att hi-haten blir vidöppen, fjädern lyfter upp det övre hi-hat locket. Man kan inte spela traditionell hi-hat samtidigt som två bastrummor då.

En drop tillsats gör att det övre hi-hat cymbalen släpps ifrån sin montering på hi-hat staget och faller ner på den undre hi-hat cymbalen. Om man slår till spaken (den gummiklädda, som sticker ut på bilden) så släpper den. Det ger trummisen möjligheten att spela med half-öppen hi-hat (båda hi-hat cymbalerna ligger löst mot varandra) samtidigt som hans vänstra fot är upptagen med att spela vänster bastrumma.

Om trummisen senare sätter tillbaka vänster fot på hi-hat pedalen så behöver han bara trampa pedalen i botten en gång, så kommer staget ner och griper tag i den övre hi-hat cymbalens montering igen och hi-haten fugerar som vanligt.

Fan vad läckert! Skrek han.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.