Jump to content
Annons

Cubase hittar bara emulerad keyboard


Oski

Recommended Posts

Sen jag installerade om windows och cubase så hittar inte cubase min midikeyboard vanligt. Den finns bara att välja som emulerad. Ioch med att den är emulerad blir det en jäkla latency på inspelningarna. Innan ominstallationerna så kunde jag hitta den vanligt, och jag kan inte minnas att jag gjort något annorlunda än förra gången. 😆

Jag använder Cubase SX 2.2 och midikeyboard Oxygen 8 som jag kopplar genom USB.

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du formaterat C-disken före ominstallationen får du installera Oxygen drivisarna igen eller om du har installerat om Windows "ovanpå" den tidiga installationen kan det hända att drivrutinerna är skadade/överskrivna av installationsprogrammet.

Det kan hända att du får gå in under kontrollpanelen/enhetshanteraren och kolla så Oxygen-keyboardet har rätt drivrutin... om inte Windows hittar rätt drivrutin vid ominstallation eller om den är skadad så tar den en generell drivrutin från Windows istället..vilket resulterar i dålig prestanda.

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag formaterade om C: . Jag har installerat Oxygen drivarna efter det. Jag har gjort det ungefär 5 gånger också. Jodå den hittar rätt drivrutin. Allt är precis som förr, men ändå hittar inte cubase den. Jag har installerat om Cubase ett par gånger också. Jag fattar inte. Men tack ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du.. har du gått in under C:\Delade dokument\Applications\Steinberg\etc... och gjort så mappen inte är dold? ( höger musknapp - egenskaper - klicka bort "hidden" )

Det kan vara en av anledningarna att inte filerna skrivs korrekt...dessutom kan mappen vara skrivskyddad... då läggs inte drivrutinerna till korrekt heller...

Just efter ominstallationer kan detta inträffa

check it out

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, vilken mapp menar du? Menar du där Cubase är installerat? Isåfall så var den faktiskt skrivskyddat. Men jag tvivlar på att det är felet. Men jag ska pröva det.

EDIT: Nix, det hjälpte inte.

Redigerat av Oski
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska vi se..

C:\Documents and settings\*ditt loginnamn i windows*\Applicationdata\Steinberg\Cubase SX

Denna sökväg brukar vara dold efter en ominstallation..men nu tror inte ens jag att det är det som är felet..MIDI-drivisarna brukar ju inte hamna där.. 😕

Hmmm.. du ska kolla det här förresten.

Starta Cubase gå sedan in under Devices och sedan MIDI inputs... här kan det vara så att det står NO ( under Active )framför dina Oxygen drivrutiner.. högerklicka ( eller vänsterklicka ) på den isf så det står "yes"..

Nu har jag kollat ytterligare en grej... under Devices -> DirectMusic.. troligtvis finns dina Oxygendrivisar där men det står under "show"..NO?? höger eller vänsterklicka på rutan...eller vänsterklicka och dra musen uppåt? så det står Yes istället...nu MÅSTE dom dyka upp 😕

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
  • 9 månader senare...

Men hallå.

alla USB klaviaturer e ju emulerad midi.

De går ju inte en riktig midisignal till ljudkortet, utan de e ju bara en USB in i datorn.

Det har inget att göra med latencyn heller för den delen.

du kanske glömt att välja asio drivisen till kortet i device setup?

jag har nämligen också ett oxygen 8, emulerat även det; och jag har 7ms latency med mitt audiophile kort..

Link to comment
Dela på andra sajter

En av de bättre avdammningarna i år...?

Förra inlägget var daterat 7:e Mars... :rolleyes:

Det vanligaste problemet är, som Allmightymike var inne på, att man behöver flytta alternativt kopiera ignoreportfilter-filen för att slippa ha emulerade portar. Det brukar nämligen kunna ge problem med negativ latency på midin och annat skumt - så man vill inte ha några sådana...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...