Oski Posted November 16, 2004 Share Posted November 16, 2004 Sen jag installerade om windows och cubase så hittar inte cubase min midikeyboard vanligt. Den finns bara att välja som emulerad. Ioch med att den är emulerad blir det en jäkla latency på inspelningarna. Innan ominstallationerna så kunde jag hitta den vanligt, och jag kan inte minnas att jag gjort något annorlunda än förra gången. 😆 Jag använder Cubase SX 2.2 och midikeyboard Oxygen 8 som jag kopplar genom USB. Tack på förhand Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lundin Posted November 16, 2004 Share Posted November 16, 2004 (edited) Har du formaterat C-disken före ominstallationen får du installera Oxygen drivisarna igen eller om du har installerat om Windows "ovanpå" den tidiga installationen kan det hända att drivrutinerna är skadade/överskrivna av installationsprogrammet. Det kan hända att du får gå in under kontrollpanelen/enhetshanteraren och kolla så Oxygen-keyboardet har rätt drivrutin... om inte Windows hittar rätt drivrutin vid ominstallation eller om den är skadad så tar den en generell drivrutin från Windows istället..vilket resulterar i dålig prestanda. Edited November 16, 2004 by demoniqus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oski Posted November 18, 2004 Author Share Posted November 18, 2004 Jag formaterade om C: . Jag har installerat Oxygen drivarna efter det. Jag har gjort det ungefär 5 gånger också. Jodå den hittar rätt drivrutin. Allt är precis som förr, men ändå hittar inte cubase den. Jag har installerat om Cubase ett par gånger också. Jag fattar inte. Men tack ändå. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lundin Posted November 18, 2004 Share Posted November 18, 2004 Men du.. har du gått in under C:\Delade dokument\Applications\Steinberg\etc... och gjort så mappen inte är dold? ( höger musknapp - egenskaper - klicka bort "hidden" ) Det kan vara en av anledningarna att inte filerna skrivs korrekt...dessutom kan mappen vara skrivskyddad... då läggs inte drivrutinerna till korrekt heller... Just efter ominstallationer kan detta inträffa check it out Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oski Posted November 18, 2004 Author Share Posted November 18, 2004 (edited) Hmm, vilken mapp menar du? Menar du där Cubase är installerat? Isåfall så var den faktiskt skrivskyddat. Men jag tvivlar på att det är felet. Men jag ska pröva det. EDIT: Nix, det hjälpte inte. Edited November 18, 2004 by Oski Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lundin Posted November 18, 2004 Share Posted November 18, 2004 (edited) Nu ska vi se.. C:\Documents and settings\*ditt loginnamn i windows*\Applicationdata\Steinberg\Cubase SX Denna sökväg brukar vara dold efter en ominstallation..men nu tror inte ens jag att det är det som är felet..MIDI-drivisarna brukar ju inte hamna där.. 😕 Hmmm.. du ska kolla det här förresten. Starta Cubase gå sedan in under Devices och sedan MIDI inputs... här kan det vara så att det står NO ( under Active )framför dina Oxygen drivrutiner.. högerklicka ( eller vänsterklicka ) på den isf så det står "yes".. Nu har jag kollat ytterligare en grej... under Devices -> DirectMusic.. troligtvis finns dina Oxygendrivisar där men det står under "show"..NO?? höger eller vänsterklicka på rutan...eller vänsterklicka och dra musen uppåt? så det står Yes istället...nu MÅSTE dom dyka upp 😕 Edited November 18, 2004 by demoniqus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils-Bill Posted February 8, 2005 Share Posted February 8, 2005 Vad innebär att ens USB-keyboard är "emulerad"? Har för mig att mitt M-Audio-keyboard är just det... Är det inte bra? Vad göra i så fall? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiomaniker Posted February 10, 2005 Share Posted February 10, 2005 Hej! Har också oxygen + Cubase o har aldrig haft ngt annat än "emulerad" trodde A* var det riktiga men det finns alltså o-emularad som är snabbare 😉? Mvh A* Link to comment Share on other sites More sharing options...
Allmightymike Posted February 20, 2005 Share Posted February 20, 2005 I cubase SX mappen har du en mapp som heter"MIDI Port Enabler". I denna mapp har du en fil som heter "ignoreportfilter". Flytta (eller kopiera) filen till mappen ovanför (cubaseSx) å starta cubase. Nu ska du kunna välja din "riktiga" anslutning!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Finn Posted March 1, 2005 Share Posted March 1, 2005 menar du i steinbergmappen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Finn Posted March 7, 2005 Share Posted March 7, 2005 Jag har högre latency på mina vanliga midi-ingångar än vad jag har på mina emulerade. Skumt som fan Link to comment Share on other sites More sharing options...
aeap Posted December 16, 2005 Share Posted December 16, 2005 Men hallå. alla USB klaviaturer e ju emulerad midi. De går ju inte en riktig midisignal till ljudkortet, utan de e ju bara en USB in i datorn. Det har inget att göra med latencyn heller för den delen. du kanske glömt att välja asio drivisen till kortet i device setup? jag har nämligen också ett oxygen 8, emulerat även det; och jag har 7ms latency med mitt audiophile kort.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted December 16, 2005 Share Posted December 16, 2005 En av de bättre avdammningarna i år...? Förra inlägget var daterat 7:e Mars... Det vanligaste problemet är, som Allmightymike var inne på, att man behöver flytta alternativt kopiera ignoreportfilter-filen för att slippa ha emulerade portar. Det brukar nämligen kunna ge problem med negativ latency på midin och annat skumt - så man vill inte ha några sådana... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts