Jump to content
Annons

Problem med Adictive Drums och mitt digitalset

Recommended Posts

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Kan inte få till rätt ljud i AD när jag lirar på mitt Medeli trumset (billigt skräp kan bara sända midi men inte ta emot eller ändra inställningar), det funkar i EZ Drummer (men där får jag iofs väldigt låg volym). Jag har läst i manualen och letat på nätet och det enda jag hittar det är att man kan göra ett mapped instrument. I det går det ju att byta utnoten till den som motsvarar ADs eller EZs mappning men det verkar bara funka "på riktigt" med EZ Drummer, jag menar så det verkligen byter ljud när man lirar på trumsetet. Att få till rätt ljud när man klickar med musen på pianot i mapped instrument det funkar dock med båda.

Bastrumman i AD envisas tex med att ligga på C1 men Medeli skickar på B0 ja även dom andra trumdelarna ligger skumt. Det är bättre i EZ Drummer där lägger sig virveln på rimshot men det kan man ju lira med i alla fall och i övrigt så verkar det finnas lite GM alternativa noter i EZ så som sagt det funkar i alla fall vettigt.

Nån som har nåt tips, jag kan ju iofs sig lira in med fel ljud och byta sen men det blir lite för segt och träligt. Tack på förhand

Annons
Postat

Det verkar som att det fått för sig att funka nu, ja se datorer uj uj man blir mörkrädd.

Postat (redigerat)

Ja det kan man lugnt säga. Nu av nån märklig anledning så funkar det, till och med mitt ganska crappy Medeli digital trumset verkar funka helt ok nu vilket det aldrig gjort förut. Det har alltid tappat noter typ som om det inte hunnit med att skicka mididata snabbt nog men så är det inte längre. Kort sagt det går att få ganska ok resultat även med lite billigare digital trummor, det är klart att man inte kan räkna med mer än ett basicläge men det räcker förmodligen och blir över för en amatörtrummis ändå. Sen är det skoj att lira oxå och jag personligen tycker i alla fall att det kan vara svårt och kreativitetsdödande att sitta och leta loopar till en låtidé. Jag menar det kan ju vara så skört typ balansgång på "slak lina" att försöka få till det där man hör inne i huvudet ändå. Så ska man först försöka hitta en loop och sen ovan på det även få till tempot rätt ja det kan ju ta sin lilla tid och då kanske hela skiten packar ihop. Genom att lira in hela idén live så anser i alla fall jag att man på ett bättre sätt kan gestalta det där extra som förmodligen hela idén bygger på när den skvalpar runt i embryostadiet där inne i skallen. En annan fördel man får på köpet det är att det hörs direkt om låten bara är skit och då behöver man inte spilla tid i onödan 🙂 , spelar man sen oxå in det på video samtidigt så blir det ännu mer påtagligt om låten håller eller ej.

Redigerat av anarkisten1
Postat
Ja det kan man lugnt säga. Nu av nån märklig anledning så funkar det, till och med mitt ganska crappy Medeli digital trumset verkar funka helt ok nu vilket det aldrig gjort förut. Det har alltid tappat noter typ som om det inte hunnit med att skicka mididata snabbt nog men så är det inte längre. Kort sagt det går att få ganska ok resultat även med lite billigare digital trummor, det är klart att man inte kan räkna med mer än ett basicläge men det räcker förmodligen och blir över för en amatörtrummis ändå. Sen är det skoj att lira oxå och jag personligen tycker i alla fall att det kan vara svårt och kreativitetsdödande att sitta och leta loopar till en låtidé. Jag menar det kan ju vara så skört typ balansgång på "slak lina" att försöka få till det där man hör inne i huvudet ändå. Så ska man först försöka hitta en loop och sen ovan på det även få till tempot rätt ja det kan ju ta sin lilla tid och då kanske hela skiten packar ihop. Genom att lira in hela idén live så anser i alla fall jag att man på ett bättre sätt kan gestalta det där extra som förmodligen hela idén bygger på när den skvalpar runt i embryostadiet där inne i skallen. En annan fördel man får på köpet det är att det hörs direkt om låten bara är skit och då behöver man inte spilla tid i onödan 😕 , spelar man sen oxå in det på video samtidigt så blir det ännu mer påtagligt om låten håller eller ej.

Gött 😱

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.