Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Jag sitter och grubblar över varenda not i kompet till Toto's Rosanna, men har lite småproblem med var baskaggen ligger i kompet (tittar bara på introt just nu)

Är det någon här som vet om man kan få tag på noter på kompet gratis? Jag ogillar verkligen youtube-guider.

Tack på förhand! 🙂

//Fredrik

Annons
Postat (redigerat)

Tror jag aldrig har hört en midi-fil där de har plankat Rosanna-kompet, iaf inte nån som fått med alla ghostslag som gör kompet så himla svängigt.

Har dock sett kompletta trumnoter på kompet tidigare, vet ej vart dock.

Jag har för övrigt spelat in Rosanna med programmerade trummor, men jag tror ärligt talat inte jag fick till ghost-joxet rätt, kan skicka dig en midi-fil med min version annars. PM:a mig! Tjosan tjosan!

/L

EDIT: efter lyssnandet på you-tube-klippet med mr Jeff Porcaro så kanske jag gjorde rätt ändå, hihi. Låter dock så himla bra att jag mest räknade med att det skulle vara svårare haha. Han har så goo feeling! Laidback! Half-time shuffle, lägg den andra triolen som ghost på virveln och sen planka baskaggen. =)

Inte så svårt i teorin iaf, men svårare att spela snyggt gissar jag.

Redigerat av Limpan
Postat (redigerat)

Detta är ju inga noter men det förklaras ju väldigt genomgående av mästaren själv.

Rosanna-groove

EDIT: Ojdå, läste nu att du ogillade youtube-guider men jag låter ändå posten vara kvar 😄

Sorry

Redigerat av lavrell
Postat (redigerat)

Woah 🙂

Fan vilken nostalgi kick man fick. Har bara hans video på VHS, från .. ja, när den nu kom ut, 85 eller så. Mr Porcaro, så hög så han tvingas hålla tillbaka gäspningarna och rapningarna, med sin sköna "fuck it, let's dance" attityd. "I'm gonna try to explain this at the best of my ability right now" ... säger väl allt 🙂 Mannen med det djupaste backbeatet någonsin. Mannen som alltid, när han fick noter eller instruktioner, sa "kan vi inte bara göra nåt som låter bra?!" 😛

Rosanna är vanlig double-time shuffle (L.A. Shuffle), med spökslag på alla slag som inte har hi-hat, plus bastrummönstret. Enda skillnaden mellan fraserna är att andra vändan spelar han bastrumman även på 4an, vilket han inte gör första gången.

EDIT: shit, 89 var det visst 😄

Redigerat av Opus99
  • 5 veckor senare...
Postat

Woah 😄

Fan vilken nostalgi kick man fick. Har bara hans video på VHS, från .. ja, när den nu kom ut, 85 eller så. Mr Porcaro, så hög så han tvingas hålla tillbaka gäspningarna och rapningarna, med sin sköna "fuck it, let's dance" attityd. "I'm gonna try to explain this at the best of my ability right now" ... säger väl allt 😛 Mannen med det djupaste backbeatet någonsin. Mannen som alltid, när han fick noter eller instruktioner, sa "kan vi inte bara göra nåt som låter bra?!" 😄

Rosanna är vanlig double-time shuffle (L.A. Shuffle), med spökslag på alla slag som inte har hi-hat, plus bastrummönstret. Enda skillnaden mellan fraserna är att andra vändan spelar han bastrumman även på 4an, vilket han inte gör första gången.

EDIT: shit, 89 var det visst 😄

beatet gud glömde LOL

R

• 4 veckor senare...
Postat

död tråd eller?

hur som helst, letade efter samma sak för några månader sen. kollade också ett antal youtubeklipp och meckade ut hur det skulle vara i notskrift tillslut. givetvis, direkt efter långt arbete och tänkande tittar jag närmare på Jeff Porcaros sida drummerworld.com som jag haft nedtabbad hela tiden... 😠

om jag inte har helt fel är det väl det här

SM

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.