Jump to content
Annons

Inspelning -utan brus?


freddo

Recommended Posts

God morgon!

Jag lyckas inte spela in med E-mu 1820 och cubase utan brus. Kan nån förklara vad jag gör för fel, tack! 🙂🙂

Hela natten har jag suttit och provat fram och tillbaka med alla tänkbara varianter, men det blir konstant bruuussssssssss... ganska "rakt" runt -35 db, 0-22 kHz (enligt "spectrum analyzer"). (på en ingång blir det även en spik vid 3kHz)

Bl.a. har jag provat att spela in samtliga ingångar utan något (mer än hörlurar ut) inkopplat, med egen emu "mixer" och med factory default. Jag har provat bara en mic med låg till hög gain, med bas direkt in, med en synth line-in (och den brusar inte!). Alltid med brus. Normalisera är inte att tänka på.

¡ayúdeme, muchachos!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Vilket bitdjup spelar du in på? Pröva att ändra bitdjup och se om bruset sjunker/stiger.

Just det ja, det hade jag ju också provat!

Efter en ökning till 24 bit (default var 16) sjönk bruset något, lite grann. Men det brusar ändå väldigt mycket - jag trodde ju bruset i princip skulle försvinna jämfört med det inbyggda nvidia-ljudkortet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du någon sampler inkopplat,det har hänt för mig att halion har legat och stört av nån konstig anledning men jag tror det bästa är att installera om drivisar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Två av ingångarna brusar konstant då det sitter förstärkare i dem för vinylspelare. Om dessa av någon anledning fastnar på inspelningen så bör det mycket väl kunna brusa.

/Majken

...men (tyvärr) inte så i det här fallet. Att "3orna" brusar, eller rättare sagt stormar, har jag allt märkt. Har förutom att ta bort den ingången från mixern/mutat och dragit ner regeln, även kopplat förbi med telejacken, men det gör ingen skillnad. Tack för tipset iaf!

Om jag lyssnar alternativt spelar in s/pdif så är det helt tyst (och tomt i spectrum analyzer), så det finns iaf en ingång som är tyst...! 😱

Mvh,

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: Ja så tar vi det igen och kopplar ingångarna rätt 😱

Testade just att aktivera alla 8 ingångar utan någonting kopplat. Spelade in 10s höjde sedan samtliga spår 6 dB i mixern och höjde sedan Mastern 6dB vilket gav utslag som mest på -73.8dB.

Vrider jag upp min hörlursförstärkare till klockan 1-2 så kan jag höra bruset när jag spelar upp ljudfilerna. Jag brukar dock sällan våga ha den högre än klockan 9.

-----------------

Känns som att något inte stämmer riktigt, kan inte sätta fingret på vad just nu. Men hursomhelst, ingångarna är väldigt tysta.

/Majken

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

God morgon!

Jag lyckas inte spela in med E-mu 1820 och cubase utan brus. Kan nån förklara vad jag gör för fel, tack! 😱😎

Hela natten har jag suttit och provat fram och tillbaka med alla tänkbara varianter, men det blir konstant bruuussssssssss... ganska "rakt" runt -35 db, 0-22 kHz (enligt "spectrum analyzer"). (på en ingång blir det även en spik vid 3kHz)

Bl.a. har jag provat att spela in samtliga ingångar utan något (mer än hörlurar ut) inkopplat, med egen emu "mixer" och med factory default. Jag har provat bara en mic med låg till hög gain, med bas direkt in, med en synth line-in (och den brusar inte!). Alltid med brus. Normalisera är inte att tänka på.

¡ayúdeme, muchachos!

Hur blir det om du spelar in med ett annat program, tex Wavelab eller Soundforge?

testat?

Mvh /Starion.

Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: Ja så tar vi det igen och kopplar ingångarna rätt 😎

Testade just att aktivera alla 8 ingångar utan någonting kopplat. Spelade in 10s höjde sedan samtliga spår 6 dB i mixern och höjde sedan Mastern 6dB vilket gav utslag som mest på -73.8dB.

Vrider jag upp min hörlursförstärkare till klockan 1-2 så kan jag höra bruset när jag spelar upp ljudfilerna. Jag brukar dock sällan våga ha den högre än klockan 9.

Hm, jag kanske hör för bra?

Kommer det bruset med om du spelar in typ en synth eller annan (förhoppningsvis)brusfri källa på 1L/R?

Om Du tar en titt på ljudet, dvs markera ljudfilerna och kör audio -> spectrum analyze (nu är vi i cubase alltså, om nån undrar) - hur ser kurvorna ut, är det nån ljudfil som har en topp nånstans? Jag hade skumma missljud på 3kHz och 6,5kHz på 2L/R, wierd....

Lurnivån är väl olika beroende på lur 😱

Redigerat av freddo
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör man ett sådant där test?

(Jo, jag är ganska ny i gamet...)

Mitt "grundtest" är att med alla 6 st mic och teleingångar, slå på motsvarande vst-inputs i cubase (F5), slå på record på alla och spela in några sekunders tystnad.

Då blir det väldigt tydlig att det är nåt som brusar... Fast man behöver inte ens öppna cubase - det räcker med att ingångarna finns i PatchMixern så brusar det fint. :-((

Jämför gärna med inspelning av s/pdif (utan insignal).

Sen finns det säkert bättre sätt...

Jag är ännu nyare i gamet så det är lugna puckar! ;-)

EDIT: kanske ska tillägga att även om mina sätt att testa generellt kanske är fel, så har jag iaf hittat andra knepigheter som missljud på vissa ingångar.

Redigerat av freddo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jämför gärna med inspelning av s/pdif (utan insignal).

Att spela in digitala ingångar utan någon signal är detsamma som att inte spela in någonting. Kanske inte på rena 'consumer'-kort som SB audigy, men på EMUs kort ska digitala in- och utgångar vara 1-till-1.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag kollar tillbaka på inspelade filer så ser jag att det är en liten spik på varje kanal... 1L - 288 Hz, 1R - 1463 Hz, 2L - 2907 Hz, 2R - 6611 Hz

Missljudet på 2L hördes särskilt tydligt. Skitskumt!

Hm, jaja, hoppas det var ett riktigt måndagsex! (men jag har ändå börjat snegla mot andra kort...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...