GÀst Postat 29 oktober 2008 Postat 29 oktober 2008 Jag har varit helt sÄld pÄ att köpa ett Apogee Ensemble men det kÀns lite för dyrt. SÄ jag har funderat pÄ en liten kompremis. DÄ jag Àven spelar in trummor sÄ behöver jag minst 8 in. Apogee Ensemble har ju bara 4mic premps och att köpa till extra till det vill inte plÄnboken:P. Det jag dÄ tÀnkte var att köpa ett Apogee Duet, spela in gitarr, bas, sÄng, synt mm. Men sedan nÀr det kommer till att spela in trummor sÄ blir det lite tomt pÄ ingÄngar och funderade dÄ pÄ att köpa ett Focusrite Saffire PRO 24I/O för detta ÀndamÄl. Kan ju spela in allt via Focusrite Saffire pro;n med sÄklart, men men fÄr kanske ut bÀttre ljudkvalite ur Apogees Duet + att jag vill ha ett litet portabelt ljudkort till min MBP dÄ jag förflyttar mig hela tiden.
GÀst Postat 29 oktober 2008 Postat 29 oktober 2008 eller Àr det smartare att köpa ett RME Fireface 800/konetckt 48 och skita i duet :/.
Claes Holmerup Postat 29 oktober 2008 Postat 29 oktober 2008 eller Àr det smartare att köpa ett RME Fireface 800/konetckt 48 och skita i duet :/. Det Àr det nog eftersom du vid behov kan skaffa en bÀttre extern preamp som du kan koppla in pÄ S/Pdif - och fortfarande bara ha ett ljudkort att tÀnka pÄ. Om du kör Cubase, sÄ ska du kanske ocksÄ ta en titt pÄ Steinbergs nya ljudinterface, MR816...
GĂ€st Postat 29 oktober 2008 Postat 29 oktober 2008 (redigerat) Det liger nĂ„got i det du sĂ€ger. Det kĂ€ns ocksĂ„ lite som en vill-ha-produkt (duet), och man gör ju gĂ€rna saker till sin fördel đ. Jag fĂ„r funderar lite, men arnars tror jag att jag köper ett RME Fireface 800. En annan frĂ„ga bara, Ă€r det bĂ€ttre komponenter/mic preamps osv i duet/ensemble (för det Ă€r vĂ€ll samma) Ă€n i fireface 800? Eller Ă€r det knappt mĂ€rkabart i slutet??? AnvĂ€nder Logic. Redigerat 29 oktober 2008 av GĂ€st
gumpbert Postat 30 oktober 2008 Postat 30 oktober 2008 (redigerat) Det liger nĂ„got i det du sĂ€ger. Det kĂ€ns ocksĂ„ lite som en vill-ha-produkt (duet), och man gör ju gĂ€rna saker till sin fördel đ.Jag fĂ„r funderar lite, men arnars tror jag att jag köper ett RME Fireface 800. En annan frĂ„ga bara, Ă€r det bĂ€ttre komponenter/mic preamps osv i duet/ensemble (för det Ă€r vĂ€ll samma) Ă€n i fireface 800? Eller Ă€r det knappt mĂ€rkabart i slutet??? AnvĂ€nder Logic. Jag gick i samma funderingar nyligen och bestĂ€mde mig efter mycket vĂ„nda för Ensemble efter att ha haft och varit mycket nöjd med Duet en tid. I mitt letande sprang jag pĂ„ ett jĂ€mförande test mellan Ensemble och Fireface 800. Problemet Ă€r att jag inte minns var jag hittade det och vet inte om jag fĂ„r lĂ€gga ut det hur som helst. Tror det kan ha varit pĂ„ Gearslutz, men Ă€r inte sĂ€ker. Kontentan var, i mina öron iaf, att bĂ„da lĂ„ter vĂ€ldigt bra. Det finns definitivt skillnader dem emellan, och vilken man gillar bĂ€st Ă€r naturligtvis en smaksak. Jag gillar Apogee's ljud, men har full förstĂ„else för att folk Ă€lskar sina RME-kort. Du borde kanske Ă€ven ge Metric Halo en chans. Lite dyrare Ă€n Fireface 800, men billigare Ă€n Ensemble. 8 preampar om jag inte minns fel, och nĂ„gon kul effektmojĂ€ng inbyggd. Edit: Glömde ju en sak, Duet och Ensemble ska ha samma AD/DA-omvandlare och preampar, ja. Redigerat 30 oktober 2008 av gumpbert
Implasticyde Postat 30 oktober 2008 Postat 30 oktober 2008 (redigerat) Det som talar mest för ett Apogee Àr att det fungerar felfritt med din Mac (under förutsÀttning att du inte köper en ny MacBook dÄ denna saknar FireWire-port vilket gör att inget externt FireWire-ljudkort fungerar). Var ett tag sedan jag sjÀlv bestÀmde mig för att köpa ett Apogee Ensemble istÀllet för ett RME FireFace800 eftersom min iMac har Agere-chipet, som hade problem med RME FireFace800. Hur det Àr nu vet jag inte men RMEs egna forum ger dig sÀkert svaret. UpptÀckte ocksÄ att TC Electronics Konnekt 48, som jag ocksÄ var intresserad av, krÀvde en egen dedikerad FireWire-buss. Med detta sagt Àr det en god idé att kolla upp alla tilltÀnkta ljudkort och se ifall de krÀver en egen dedikerad FireWire buss eller inte om man har för avsikt att anvÀnda sig av en extern FireWire hÄrddisk upptill. Mitt krav var att köra ett externt FireWire-ljudkort tillsammans med en extern hÄrddisk via FireWire och dÄ fanns endast Apogee Ensemble kvar som uppfyllde mina krav. Min lösningen kan du lÀsa mer om hÀr. Enda nackdelen jag ser med Apogee Ensemble Àr att Apogee inte lyckats fullt ut med sina drivrutiner vilket gör att RMEs FireFace800 klarar en högre belastning, mer i Àmnet stÄr att lÀsa hÀr. Hurvida det Àr ett problem eller inte lÄter jag vara osagt. Personligen tycker jag det gÄr bra att frysa spÄr ifall man slÄr i belastningstaket. Redigerat 30 oktober 2008 av Implasticyde
GÀst Postat 31 oktober 2008 Postat 31 oktober 2008 (redigerat) Apogees Duet har obalancerade uttgÄngar om jag fattat detta rÀtt. Men vad betyder det, eller alltsÄ vad pÄverkar detta? NÀr ska man ha balancerade samt obalancerade??? Redigerat 1 november 2008 av GÀst
engineer Postat 1 november 2008 Postat 1 november 2008 Apogees Duet har obalancerade uttgÄngar om jag fattat detta rÀtt. Men vad betyder det, eller alltsÄ vad pÄverkar detta? NÀr ska man ha balancerade samt obalancerade??? Det beror pÄ dina krav. SÄ lÀnge du sköter all produktion i datorn och hÄller lyssningen med inte allt för lÄnga kablar sÄ tror jag inte du kommer störas av det. Saxat frÄn annat forum: Vid vanlig överföring av signaler med vanligt kablage (en plustrÄd och en minus/jord) sÄ kan kablaget fÄnga upp störningar och brus och en del andra negativa effekter kan ocksÄ pÄverka slutresultatet. NÀr man överför signaler med balanserade kablar (anslutna till balanserade in och utgÄngar) sÄ överför man signalerna med 3 ledare istÀllet för tvÄ. En av dom Àr jord (skÀrm) och tvÄ signal-ledare. signalen i dessa tvÄ ledare Àr spegelvÀnda och tanken Àr att störningar och andra negativa effekter oftast Àr lika i alla ledarna. PoÀngen med balanserad överföring Àr sen att man anvÀnder bara det som Àr skillnaden mellan de 2 olika signal-ledarna och m.a.o. sÄ eliminerar man alla former av störningar och negativa effekter som uppstÄr samtidigt i de bÄda signal-ledarna. Metoden Àr effektiv och Àr nÀstan lika okÀnslig för störningar som digital överföring, framförallt nÀr man ska överföra signaler över lite lÀngre avstÄnd.
GĂ€st Postat 1 november 2008 Postat 1 november 2008 Det lĂ„ter med andra ord inte som det spelar sĂ„ himla stor roll pĂ„ nĂ„got vis, fast det kanske gör det??đ!!. Kan det göra vĂ€ldigt mycket störningar och brus, dĂ„ Ă€r det ju inte specielt kul?? NĂ„gon som vet eller har erfarenhet, eller Ă€r det bara att ha sĂ„ korta överföringsstrĂ€ckor mellan mic-instru till ljudkortet sĂ„ Ă€r det ingen större fara? Vad Ă€r kort kabel isĂ„??đ
engineer Postat 2 november 2008 Postat 2 november 2008 Det lĂ„ter med andra ord inte som det spelar sĂ„ himla stor roll pĂ„ nĂ„got vis, fast det kanske gör det??đ!!. Kan det göra vĂ€ldigt mycket störningar och brus, dĂ„ Ă€r det ju inte specielt kul?? NĂ„gon som vet eller har erfarenhet, eller Ă€r det bara att ha sĂ„ korta överföringsstrĂ€ckor mellan mic-instru till ljudkortet sĂ„ Ă€r det ingen större fara? Vad Ă€r kort kabel isĂ„??đ Det var alltsĂ„ pĂ„ utgĂ„ngarna detta gĂ€llde. Inte ingĂ„ngarna. Dom Ă€r balanserade. Ju lĂ€ngre kablarna Ă€r frĂ„n ljudkortet till din förstĂ€rkare, beroende pĂ„ hur mycket störningar du har i ditt rum. sĂ„ pĂ„verkar det. Det betyder att du kan ha 20 meter sladd och inte mĂ€rka nĂ„got eller 5 meter sladd och höra hur mycket störningar som helst. Men ju kortare, desto mindre risk. Men igen, det gĂ€ller BARA lyssningen.
GĂ€st Postat 2 november 2008 Postat 2 november 2008 Jaha se dĂ€r, fan va bra đ. Men det blir suppereoo det, tack för svar đ...hade!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.