Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag rotade fram en gammal multieffekt, Zoom 9001 för att vara exakt. (Ja den är RIKTIGT gammal)

och märkte till min fasa att den inte går att använda då det hörs ett konstant brusande.

Nu kan man tycka att den gamla skrothögen bara är att slänga och skaffa sig en fräschare och renare,

men till saken hör att den har några gatereverb som hade gjort sig ypperligt i min strävan att återskapa 80-talssoundet (se tråd "Hur får man till det typiska 80-tals soundet) samt att det hade varit väldigt trevlig att ha ett enkelt reverb vid inspelning av sång (får det går väl fortfarande inte att göra med mjukvara utan födröjning antar jag)

Kan min lilla Zoom helt enkelt "dammat igen" av att legat orörd en längre tid, eller är det så att den har blivit överbelastad

så att något motstånd pajat? Antar att det i stort sett är omöjligt att svara på, men om det är någon med liknande erfarenhet som lyckats få bukt med problemet så är jag tacksam för svar.

ps jag har testat att ge den mindre spänning än den ska ha samt att driva den på batterier, men bruset är kvar likt förbannat

post-4675-1224631928.jpg

Redigerat av LejonLeo
Annons
Postat

Antagligen så har några elektrolytkondensatorer i ljudkjedjan gått och torkat ut. Går att byta ut för billig slant om du är händig med lödkolven.. 😛

Postat
Antagligen så har några elektrolytkondensatorer i ljudkjedjan gått och torkat ut. Går att byta ut för billig slant om du är händig med lödkolven.. 😉

Men hur vet man vilka som ska bytas ut? Är det att treva sig fram med multimetern som gäller? Och hur vet man då när man funnit den felande länken? Sjunker spänningen där eller nåt?

Du som verkar ha koll, kan man "Circuit Bend:a" den gamla Zoomen?

Som jag förstår det så kortsluter man den på nåt sätt och får den att låta väldigt rolig.

Är det bara sätta dit en krokodilklämma här eller där och se vad som händer?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.