Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå alla!

Jag är splitterny här, så det här är mitt första inlägg. Skönt att se att det finns fler som är nere i DIY-träsket...

Så här är det: Jag har byggt ett gäng bredbandsabsorbenter (ok, 6 stycken hittils) med Accuzorb 100-skivor från Golden Age i ramar, täckta med tygg som jag häftat runt ramarna från utsidan. De blev stiliga och verkar göra jobbet men jag behöver sätta upp fler för att få bukt med basen i mitt galna assymetriska rum. I nuläget sitter en i ena hörnet (med Foamzorb LF trap och luftficka bakom, som Cruncharns hörnfälla fast med Foamzorb i stället för Roxull längst in), tre stycken mot tak och bakvägg och två bakom monitorerna.

Till själva grejen då: Absorbenterna är klädda med ett ganska tunt tyg tyckte jag när jag köpte det för ett halvår sen - prövade att blåsa igenom det och tyckte att det fick funka. Idag var jag och köpte mer och tygtjejen kallade det för lakanstyg. Är det för tjockt tro? Fick hem en lite studiobyggarböcker idag (Acoustic design for the home studio och Home rec. studio - build it like the pros) där det pratades om hur superviktigt det var med rätt tyg...

Har jag goofat nu, hindrar mitt "lakanstyg" de låga frekvenserna från att komma in och transformeras till värme ordentligt? Har jag bara byggt mig ett gäng feta, beiga tavlor? Vad säger ni?

Tacksam för input...

Peas,

Maxim

Annons
Postat

Jag kommer inte ihåg var, men någonstans såg jag en jämförelse mellan tjockt och tunt tyg (ja - det jämfördes t o m med glasull som var inplastad) - och det var minimal skillnad i basen, men ju högre upp man kommer, så påverkar tyget mer, så det blir alltså något sämre absorption i högt mellanregister och diskant om man har ett tjockt tyg.

Eftersom det är basen som är din värste fiende så kommer dina skapelser med andra ord att fungera utmärkt.

Om du fortfarande har problem, så skulle jag föreslå att du sätter fällor hela vägen från golv till tak i hörnen som är närmast monitorerna och testar sedan igen. Kanske skulle du också överväga mellan tak och väggen bakom monitorerna om det fortfarande bråkar.

Välkommen hit, förresten. 🙂

Postat
Jag kommer inte ihåg var, men någonstans såg jag en jämförelse mellan tjockt och tunt tyg (ja - det jämfördes t o m med glasull som var inplastad) - och det var minimal skillnad i basen, men ju högre upp man kommer, så påverkar tyget mer, så det blir alltså något sämre absorption i högt mellanregister och diskant om man har ett tjockt tyg.

Eftersom det är basen som är din värste fiende så kommer dina skapelser med andra ord att fungera utmärkt.

Om du fortfarande har problem, så skulle jag föreslå att du sätter fällor hela vägen från golv till tak i hörnen som är närmast monitorerna och testar sedan igen. Kanske skulle du också överväga mellan tak och väggen bakom monitorerna om det fortfarande bråkar.

Välkommen hit, förresten. 🙂

Tack Claes, skönt att höra! Det var det jag hoppades på, att basen skulle sugas upp ändå. Högra hörnets fälla går från golv till tak och nästa är hörn är på gång. Mellan tak och vägg bakom monitorerna sitter tre stycken bredbandare på rad redan nu faktiskt, men rummet är så specialigt överlag med olika takhöjd och grejer så vi får se vad som krävs när andra bakhörnet är fixat. Kanske behövs en Helmholz för nån specifik frekvens som fortfarande bråkar.

Om jag får tid kanske jag postar lite bilder så man fattar hur det ser ut. Vore grymt med lite mer hjälp. Som det är nu litar jag inte på basregistret och EQ-förhållande mellan Kickar och basar och det blir lite frustrerande när man levererar grejer...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.